۳۵۰ هکتار عرصه صنعتی به استان همدان اضافه می‌شود

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، مصطفی حقیقی، با بیان نزدیک به یک دهه است که تملک اراضی برای ایجاد شهرک صنعتی مشکل وجود داشت، اما امسال به واسطه همتی که در استان بود و همراهی وزارت صمت نزدیک به ۳۵۰ هکتار عرصه صنعتی در قالب دو ناحیه صنعتی به استان اضافه خواهد شد، اظهار داشت: از این ۳۵۰ هکتار که به ناحیه صنعتی استان اضافه می‌شود، بخشی شامل بزرگترین شهرک صنفی کشور خواهد بود. همدان اولین استانی است که شهرک صنفی ایجاد کرده است. دومین شهرک صنفی کشور «شهرک صنفی و صنعتی بوعلی ۴» نیز در همدان همزمان با ایام‌الله دهه فجر کلنگ‌زنی خواهد شد که نام شهرک بوعلی یک الی چهار نشان از رشد صنعت و توسعه اقتصادی استان دارد.

وی در خصوص تأمین برق در شهرک های صنعتی گفت: نزدیک به ۲۰۰ مگابایت برق طی دو سال تأمین شده است که این میانگین برای سنوات گذشته سالانه ۷ مگابایت بوده و اصلاً قابل مقایسه با اتفاقی که طی دو سال اخیر رقم خورده نیست.

  120 هکتار از اراضی منطقه ویژه جهان آباد آماده واگذاری است 

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان در خصوص بحث منطقه اقتصادی جهان‌آباد اشاره کرد: بعد از مدتی که برخی از پروژه‌ها مسکوت باقی مانده بود در سال جاری ۱۲۰ هکتار از اراضی از این منطقه ویژه با أخذ تمامی مجوزها آماده واگذاری شده است و در آستانه أخذ پروانه بهره‌برداری هستیم.

حقیقی با تکذیب فاقد مجوز بودن منطقه ویژه جهان‌آباد، خاطر نشان کرد: منطقه ویژه جهان آباد یکی از پتانسیل‌های اقتصادی است که با توجه به جذابیت‌های ذاتی منطقه وجود راه آهن،کریدور مواصلاتی غرب کشور که در کنار این عرصه قرار گرفته است و معافیت‌های گمرکی که منطقه ویژه دارد می‌تواند آورده مناسبی را به لحاظ جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر ۵ گروه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در دستور کار داریم تا بتوانند در منطقه ویژه مستقر شوند.

 پهنه‌هایی به منظور ایجاد زیرساخت های عمومی به صورت رایگان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه بعد از سال ۱۳۶۴ که سازمان صنایع کوچک به این شکل قوام گرفت در هزینه‌های محاسباتی که دولت برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی انجام می‌دهد هزینه‌هایی برای ایجاد زیرساخت‌های رفاهی در نظر گرفته نشده است، افزود: در چند سال اخیر بحث کیفی‌سازی شهرک‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها مطرح شده است که در حال حاضر در حدود محاسباتی احداث مساجد در نظر گرفته می شود.

حقیقی اظهار داشت: برای ساخت مسجد در محدوده شهرک‌های صنعتی دولت زمینی رایگانی را برای احداث در اختیار شهرک قرار می‌دهد، اما درخصوص بحث ساخت آن ساکنان شهرک با سرمایه‌گذاری اقدام به ساخت مسجد یا حسینیه می‌کنند.

وی در خصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی گفت: در شهرک‌ها این خدمات ایجاد می‌شود، اما در مورد استراحتگاه و بخش‌های خدماتی این آمادگی وجود دارد که شرکت شهرک‌های صنعتی پهنه‌هایی را به عنوان پهنه‌های خدماتی شهرک در نظر می‌گیرد و ما آمادگی این را داریم که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم تا امکانات مد نظر خود را ایجاد کنند. با توجه به اینکه شهرک‌های صنفی و صنعتی رشد پیدا کرده است این موضوع جزو خدماتی است که در برخی از شهرک‌ها رخ می‌دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان اشاره کرد: ادبیات جدیدی به شهرک‌های صنعتی در حال اضافه شدن است در گذشته عمده تفکر مجموعه سازمان صنایع کوچک و وزارت صنعت به این صورت بود که خدمات فقط در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و بحث ایجاد امکانات زیربنایی برای تولید بود، اما امروزه در بحث کیفی‌سازی شهرک‌ها به سمتی رفته‌ایم که از بحث کمیت‌ها که در استان به حد نصاب مقبولی دارد به کیفی‌سازی شهرک ها فکر می‌کنیم، به طور مثال در شهرک صنفی و صنعتی بوعلی ۲ فضایی را برای احداث مسجد در نظر گرفته شده بود که زمین آن تقدیم هیئت امنا خواهد شد و در شهرک صنعتی بوعلی نیز زمین مناسبی را برای احداث مسجد و فضای خدماتی در اختیار شهرک قرار می‌دهیم.

حقیقی افزود: بحث شهرک صنعتی لالجین و مابقی شهرک های صنعتی استان که حدنصاب واگذاری‌ها به خوبی پیش رفته است و تقریباً جزو شهرک‌های بهره‌بردار تمام شده از لحاظ واگذاری، اراضی در اختیار دولت به حساب می‌آیند به سمتی پیش می‌رویم که فضاهایی را به صورت رایگان در اختیار مجموعه شرکت خدماتی یا هر سرمایه‌گذاری که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات است قرار دهیم.

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *