تامین و توزیع ۹۰ درصد کودهای کشاورزی در استان همدان

به گزارش غرب ایران، بهروز الیاسی اظهار کرد: در سالی که مهار تورم و رشد تولید نام گرفته، یکی از اقدامات اصلی که می‌تواند در مهار تورم و ثبات قیمت‌ها نقش اساسی خود را در حوزه‌ی نهاده‌های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی (کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی) ایفا کند، افزایش تولید می‌باشد که تا سال ۱۴۰۱ در چارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ برنامه و هدف در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تعریف شد که خوشبختانه تاکنون ۱۷ برنامه به تولید رسیدند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان ضمن ارائه توضیحات فوق گفت: بر همین اساس امروز می‌توان خیلی مستند کارنامه‌ی عملکردی وزارت جهاد کشاورزی را در بخش تولید کودهای کشاورزی چنین اعلام کرد که، در سال ۱۴۰۱ تنها ۶/۱۰ درصد از مجموع سه میلیون و۲۰۰ هزار تن کودهای کشاورزی شامل کودهای یارانه‌ای (فسفاته، پتاسه، ازته) و کودهای غیر شیمیایی که در بخش کشاورزی کشور توزیع شده است، از طریق واردات تأمین شده است یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای تأمین و توزیع شده، تولید داخل هستند که استان همدان نیز با سهم تأمین و توزیع ۱۲۰ هزار تنی در سال ۱۴۰۱، نود درصد آن از تولیدات داخلی بوده است.

الیاسی افزود: ناگفته پیداست که کودهای کشاورزی، یکی از مؤثرترین نهاده‌های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد که خوشبختانه علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توانست سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه‌ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برساند و صرفاً ۱۰ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه‌ای تأمین و توزیع شده از محل واردات است.

وی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کودهای کشاورزی در کشور گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادله‌ی سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی دقیقاً برعکس بود. یعنی، در ابتدای سال‌های دهه ۸۰ تقریباً ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریباً ۱۰ درصد مقدار تأمین و تدارک سالیانه بود.

وی از روند اجرای برنامه خودکفایی در این زمینه گفت و عنوان کرد: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تأمین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.

الیاسی افزود: سرمایه گذاری‌های انجام شده در سنوات گذشته برای تولید کودهای کشاورزی باعث شد که در حال حاضر کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره، که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم هست.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در پاسخ به سوالی در زمینه وضعیت تولید و مصرف کودهای میکرو در کشور گفت: همانطور که در سالهای گذشته این نوع کودها در برنامه ابلاغی تأمین و توزیع کودهای یارانه‌ای آمده بود، امسال نیز، بخشی از برنامه به کودهای میکرو اختصاص دارد. البته با اینکه بخش کوچکی از مواد اولیه مورد نیاز تولید کودهای میکرو از خارج وارد می‌شود اما عمده مواد اولیه آن از محل منابع داخلی در اختیار بخش خصوصی قرار داده می‌شود که به این ترتیب می‌توان گفت عملاً این کودها ۱۰۰ درصد تولید داخل هستند.

الیاسی با تاکید بر اهمیت داخلی سازی تأمین و توزیع کودهای کشاورزی مورد مصرف بخش کشاورزی کشور گفت: این امر ضریب خوداتکایی و خودکفایی کشور را افزایش داده و در کنترل قیمت کودهای کشاورزی و نهایتاً محصولات کشاورزی بسیار مهم و مؤثر است.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *