۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهی سرد آبی و گرم آبی در همدان تولید شد

به گزارش غرب ایران احمد بختیاری از فعالیت ۵۲۵ مزرعه در زمینه پرورش انواع ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در استان خبر داد و افزود: ۵ هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردآبی قزل آلا در ۲۷۳ واحد و هزار و ۲۰۰ تن ماهی گرم آبی در ۲۵۲ واحد پرورش کپور ماهیان در سال گذشته تولید شده است.

او تصریح کرد: واحد‌های تولیدی شیلات در استان همدان برای هزار و ۲۸۵ نفر در استان اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: ۲۰ مزرعه تعطیل و راکد در زمینه پرورش ماهی احیا و فعال سازی شده و به چرخه تولید بازگشته است.

بختیاری تاکید کرد: احیای این واحد‌ها از طریق پرداخت تسهیلات از محل منابع اشتغال پایدار روستایی، تسهیلات مکانیزاسیون، تبصره ۵۲ و نیز هزینه شخصی موجب اشتغالزایی برای ۴۰ نفر شده است.

او با بیان اینکه پارسال ۲۲ میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در ۹ مرکز حد واسط در کل استان تولید شده است گفت: به منظور افزایش استفاده از ماهی در سبد غذایی خانوار‌ها ۱۰۰ کارگاه آموزشی طبخ آبزیان برای ۲ هزار و ۸۰۰ نفر روز به صورت حضوری برگزار شد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان برگزاری کلاس‌های آموزش پخت ماهی را در افزایش سرانه مصرف این ماده غذایی به عنوان یک تغذیه سالم موثر دانست و گفت: ماهی باید در سبد غذایی خانوار‌ها به عنوان یک غذای مفید و موثر در سلامتی افراد، گنجانده شود.

بختیاری از افزایش سرانه مصرف آبزیان استان از ۸.۱ کیلوگرم به ۸.۶ کیلوگرم در سال‌گذشته خبر داد و ادامه داد: ۱۵۰ دقیقه برنامه تلویزیونی از شبکه همدان در قالب ۱۵ برنامه آموزش طبخ آبزیان تولید و پخش شده است.
او با بیان اینکه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه انواع ماهی زینتی سال گذشته در این استان تولید و روانه بازار شده است افزود: این میزان ماهی زینتی در ۶۵ واحد پرورش آبزیان در استان همدان تولید شده است که ۱۰ واحد از این مراکز به صورت صنعتی و بقیه به شکل خانگی و خرد فعالیت دارند.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تولید هر ۵۰ هزار قطعه ماهی تزئینی موجب اشتغال یک نفر می‌شود از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی برای توسعه پرورش ماهیان زینتی در استان همدان خبر داد.
بختیاری، پرورش ماهیان زینتی را نمونه‌ای از کسب و کار ارزان و باصرفه برشمرد و تصریح کرد: تشکیل و راه اندازی خوشه‌های پرورش ماهیان زینتی در اشتغال زنان روستایی استان همدان نقش چشمگیری دارد.

او با بیان اینکه بیشتر ماهیان زینتی تولید شده در استان همدان با هدف صادرات بیشتر به کشور عراق صادر می‌شود افزود: پرورش ماهیان زینتی در سال‌های اخیر افزایش داشته است.

گلدفیش، سیچلاید، گوپی و فلاور از مهمترین گونه‌های ماهی زینتی تولیدی در استان همدان است.

او افزود: ۸۰ درصد ماهیان زینتی در شهرستان همدان و مابقی در شهر‌های ملایر، نهاوند، تویسرکان و فامنین تولید می‌شود.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دنیای امروز عصر دانش و گذار به سمت هوش مصنوعی و دنیای پیچیده دیجیتال است

غرب ایران - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تأکید بر لزوم برگزاری ایده بازار در دانشگاه‌ها، گفت: امسال در استان همدان متعهد شده‌ایم برای ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار شغل ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *