زمین ۶ هزار مسکن طرح اقدام ملی در همدان تأمین شده است

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران – شاید با آغاز طرح اقدام ملی مسکن روزنه امیدی در دل بسیاری از مستأجران و خانوارهای فاقد خانه روشن شد، اما دیری نپایید که با اعلام شرایط و ثبت‌نام محدود در بسیاری از استان‌ها، این کورسوی امید نیز در دل اجاره‌نشین‌ها بسته شد.

اما با افزایش نجومی قیمت مسکن و اجاره‌بها در برخی استان‌ها و شهرهای کشور، حتی برخی از افرادی که موفق به ثبت‌نام در این طرح شده بودند، به‌منظور تأمین هزینه مسکن خود در سال جاری جزء انصرافی‌ها بودند و خانه به دوشی را تقدیر این روزهای خود و خانواده‌هایشان در بازار آشفته مسکن دیدند.

دی‌ماه سال گذشته بود که با آغاز ثبت‌نام متقاضیان طرح «اقدام ملی مسکن» مدیرکل راه و شهرسازی استان از ثبت‌نام دو هزار و ۸۶۰ متقاضی در مرحله نخست این اقدام در همدان خبر داد و از تأمین زمین‌های طرح برای ساخت واحدهای مسکونی توسط راه‌ و شهرسازی و تحویل به پیمانکاران سخن گفته بود.

شهریورماه سال جاری اما داریوش حسینی در جمع خبرنگاران به محدودیت‌های واگذاری زمین در همدان برای اجرای طرح اقدام ملی و تولید مسکن اشاره داشته و از بررسی و تأیید مدارک ۱۶ هزار داوطلب سخن گفته بود.

زمین‌های تأمین‌شده برای اجرای این طرح در شهر همدان در مناطق شهرک بهشتی، شهرک مدنی و شهرک فرهنگیان اعلام شده بود و براساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی در دی‌ماه سال گذشته این سازمان فقط تأمین‌کننده زمین بوده و ساخت آن برعهده تعاونی‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی است.

سال گذشته حسینی اظهار کرده بود که اگر مردم مبلغ کل ساخت مسکن را واریز کنند، تا یک سال آینده واحدها ساخته و تحویل داده می‌شود و براساس اعلام نظر کارشناسان در آن تاریخ به‌ازای ساخت هر متر مربع نزدیک به مبلغ چهار میلیون تومان وجه نیاز بود.

با توجه به اظهار نظر اخیر مسئول مربوطه درخصوص اجرای این طرح در استان همدان بر آن شدیم تا با مدیرکل راه و شهرسازی استان درخصوص آخرین وضعیت طرح «اقدام ملی مسکن» گفت‌و‌گو کنیم.

داریوش حسینی  درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح ملی مسکن اظهار کرد: درمجموع ۲۳ هزار متقاضی دریافت مسکن ملی در استان ثبت‌نام داشته‌اند.

وی با بیان اینکه فرهنگیان نیز به مجموع متقاضیان افزوده شدند، گفت: با توجه به ۲۳ هزار متقاضی تا به امروز تأمین زمین ۶ هزار مسکن در این طرح انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: در شهر همدان نیز با توجه به نبود زمین به‌منظور اختصاص به اقدام طرح ملی مسکن، درحال اضافه کردن دو قطعه زمین به محدوده شهر همدان هستیم.

وی با بیان اینکه درصورت اضافه شدن این دو قطعه زمین نیاز استان تا ۲۰ سال آینده تأمین است، افزود: اقدامات لازم در این خصوص انجام و جلساتی برگزار شده و مصوبه شورای برنامه‌ریزی و شورای عالی برای الحاق این قطعات به شهر لازم است.  

حسینی قطعات مدنظر به‌منظور الحاق به شهر همدان را از اراضی ملی شورین دانست و تصریح کرد: این اراضی متعلق به دولت است.

وی درخصوص اختصاص زمین در سایر نقاط شهر همدان نیز یادآور شد: این زمین‌ها در شهرک فرهنگیان جنب دانشگاه پیام نور، قطعات تفکیکی در شهرک مدنی و در شهرک بهشتی حصار حاج‌شمس‌علی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: از ۲۳ هزار متقاضی ثبت‌نام کننده در استان تا به امروز دو هزار نفر واریز وجه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون برای چهار هزار مسکن ملی زمین تأمین شده و مشکلی در این خصوص نداریم، ادامه داد: اکنون برای چهار هزار متقاضی مشکلی در تأمین زمین نداریم و تا واریز وجه توسط سایر متقاضیان، زمین مورد نیاز تأمین خواهد شد.

حسینی درخصوص ساخت مسکن ملی نیز اظهار کرد: ستاد فرمان اجرایی به‌عنوان کارگزار و بنیاد مسکن درحال انجام کار در طرح اقدام مسکن ملی هستند.

وی زمان بهره‌برداری از مسکن ملی را وابسته به واریز وجه توسط متقاضیان دانست و گفت: برنامه زمان‌بندی تحویل مسکن ملی دو سال است و درصورت واریز به‌موقع وجه از سوی متقاضیان و اختصاص تسهیلات بانکی، این مهم در زمان‌بندی تعیین‌شده محقق خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: وجه واریزی توسط متقاضیان در مرحله نخست ۴۰ میلیون تومان بوده؛ قیمت ساخت در طرح مسکن ملی حدود سه میلیون تومان در هر متر است.

وی افزود: با توجه به هزینه سه میلیون تومانی در ساخت مسکن ملی هر متقاضی دریافت مسکن ۱۰۰ متری درنهایت حداقل باید ۳۰۰ میلیون تومان واریز داشته باشد.

حسینی درخصوص ورود سایر دستگاه‌ها برای تأمین مسکن متقاضیان خود از این طریق تصریح کرد: اعلام شده و مصوبه هیئت دولت بوده که هر دستگاهی زمین مازادی دارد، در اختیار راه و شهرسازی برای اقدام مسکن ملی قرار دهد که ۵۰ درصد آن به کارکنان همان دستگاه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مساکن مهر فاقد متقاضی در صورت ثبت‌نام اقدام ملی در شهر همدان به این امر اختصاص می‌یابند، ادامه داد: در غیر این صورت این مساکن به‌صورت خودمالک به سازندگان واگذار خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: متقاضیان مسکن ملی که اسامی آن‌ها اعلام شده، تا پایان آبان‌ماه فرصت واریز وجه دارند و درصورت عدم واریز مبلغ حذف خواهند شد.

وی با بیان اینکه به متقاضیان اعلام‌شده دو ماه فرصت برای واریز وجه داده شده است، یادآور شد: درصورت عدم واریز این متقاضیان حذف و متقاضیان جایگزین (درصورت ثبت‌نام مجدد) اعلام می‌شوند.

براساس اظهارات حسینی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان تاکنون ۲۳ هزار متقاضی دریافت مسکن ملی در استان ثبت‌نام کرده و دو هزار نفر نیز واریز وجه داشته‌اند و زمین ساخت چهار هزار از این مسکن‌ها در شهرک بهشتی، شهرک مدنی و شهرک فرهنگیان پیش‌بینی شده است و به‌منظور تأمین زمین برای سایر متقاضیان الحاق دو قطعه زمین از منطقه شورین به شهر همدان نیز در دستور کار قرار گرفته و طبق وعده مدیرکل راه و شهرسازی با الحاق این قطعات نیاز استان تا ۲۰ سال آینده تأمین است و مشکلی نخواهد بود.

اما وعده تحویل یک‌ساله این مسکن‌ها که سال گذشته از سوی مدیرکل راه و شهرسازی عنوان شده بود، در این گفت‌و‌گو به دو سال آینده آن‌هم به شرط واریز به‌موقع وجه از سوی متقاضیان و اختصاص تسهیلات بانکی موکول شد.

آنچه در شرایط مشمولیت افراد برای ثبت‌نام در این طرح قید شده بود، متأهل بودن به‌استثنای دختران مجرد بالای ۳۵ سال، نداشتن خانه توسط خود و همسر، خانه اولی بودن، پنج سال سکونت در شهر مورد نظر و سبز بودن فرم «ج» آن‌ها به معنای عدم استفاده از تسهیلات و یارانه‌های ارگان‌های دولتی بوده که البته بدون درنظر گرفتن شرایط لازم و با توجه به شرایط بد اقتصادی و تورم موجود، مردم تمایل چندانی به خانه‌دار شدن در این طرح ندارند و تأمین هزینه مسکن با افزایش قیمت‌ها طی چند ماه پیش رو برای آن‌ها اولویت است.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

ارائه بیش از ۸۵ هزار خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی همدان

غرب ایران - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۸۵ هزار و ۴۷۷ خدمت دندانپزشکی دو سال گذشته در مراکز بهداشتی استان همدان انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *