۶۰ درصد طرح‌های جهش تولید همدان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

 

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛با نامگذاری سال ۹۹ به نام “سال جهش تولید” برنامه‌ها و اجرای طر‌ح‌ها در استان‌های مختلف به این سمت و سو هدایت شد و مسئولان استانی، مدیران را موظف به پیگیری ظرفیت‌ها در این حوزه کردند و دستگاه‌های مختلف نیز با گردآوری پروژه‌ها و طرح‌های هم راستا با شعار سال، به این موضوع تحقق این موارد را امری مهم در جهش تولید دانستند.

در استان همدان که طی سال‌های گذشته متناسب با شعار سال گام‌هایی در جهت رونق تولید و حمایت از تولید داخلی برداشته شده بود امسال نیز مسئولان سیاست‌های استانی را به سمت تحقق جهش تولید سوق داده و تلاش بر عملیاتی شدن این مهم در استان دارند.

استاندار همدان خرداد ماه امسال در نشست با مجمع نمایندگان استان همدان از بهره‌برداری ۶۳ طرح همسو با جهش تولید در استان سخن گفت و بیشتر این طرح‌ها را مربوط به بخش خصوصی دانست.

وی همچنین اشاره‌ای به اجرای ۸۶ طرح در زمینه عمرانی به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۶۳ طرح عنوان شده داشت و ابراز امیدواری کرد بخشی زیادی از این طرح‌ها تا پایان سال بهره‌برداری شود.

شاهرخی استان همدان را استانی فعال و پویا در شرایط حساس کنونی کشور و در حال رشد و توسعه دانست و اولویت مسئولان استان را توجه به معیشت مردم در کنار تعامل حداکثری و همدلی همه مجموعه‌ها عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز مهرماه سال جاری در جلسه بررسی طرح‌های جهش تولید به شناسایی ۶۳ طرح همسو با شعار سال اشاره داشته و از اختصاص ۷۰۰ میلیاردی به ۳۷ طرح در این راستا سخن گفته بود.

کمتر از پنج ماه تا پایان سال ۹۹ با عنوان جهش تولید باقی مانده و پرداختن به این موضوع امری ضروری است و با توجه به طرح موضوع بهره‌برداری از ۶۳ طرح همسو با شعار سال از سوی استاندار همدان تا پایان سال بر آن شدیم تا چگونگی وضعیت اجرای این طرح‌ها را از معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار جویا شویم.

ظاهر پورمجاهد  با بیان اینکه ۳۷ طرح از ۶۳ طرح شناسایی شده همسو با جهش تولید استان در تفاهم نامه استاندار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قید شده است، اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه مقرر شده است ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و اعتبار عمرانی به این طرح‌ها اختصاص یابد.

وی با تأکید بر اینکه اکثر طرح‌‌های پیش‌بینی شده همسو با جهش تولید، پیشرفت فیزیکی خوبی دارند، گفت: مراحل پیش راه‌اندازی و بهره‌برداری آزمایشی حداقل ۶۰ درصد این طرح‌ها در دهه فجر انجام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان بیان کرد: سایر پروژه‌های باقی مانده از ۶۳ طرح شناسایی شده همسو با جهش تولید نیز به صورت مرتب و هفتگی بررسی و گزارش پیشرفت آنها را از طریق دستگاه‌ها و بانک‌ها رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون هر ۶۳ پروژه در دستور کار است، افزود: مجریان طرح‌ها نیز نهایت همراهی و پیگیری را برای به نتیجه رسیدن این طرح‌ها دارند.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه تلاش بر این است عمده ۳۷ طرح عنوان شده تا دهه فجر به بهره‌برداری آزمایشی برسد، تصریح کرد: تعدادی از پروژه‌های شناسایی شده نیز در فازبندی قرار دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سایت سد اکباتان همدان که طرح شهرداری است طرح بزرگی است که فاز یک آن شروع می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان خاطرنشان کرد: تعدادی پروژه فرآوری معدنی، فولاد، گردشگری و کشاورزی پیش‌بینی شده که بهره‌برداری و یا پیش راه‌اندازی در دهه فجر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های فرآوری معدنی و فولاد در بخش صنعت است، یادآور شد: این پروژه‌ها جزو  ۱۴ طرح صنعتی همسو با جهش تولید خواهند بود که راه‌اندازی می‌شوند.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار عمرانی، تسهیلات و آورده بخش خصوصی برای ۶۳ طرح همسو با جهش تولید در استان است، اظهار کرد: پس از پایان پروژه ارزش دقیق آن مشخص می‌شود.

گرچه بحث پروژه‌های نیمه کاره در استان همدان از گذشته مطرح بوده و تا به امروز نیز شاهد عدم اتمام برخی از این پروژه‌ها هستیم، طی وعده‌هایی امید به بهره‌برداری تعدادی از آنها در راستای قرار گرفتن در اولویت ویژه اعتباری با تخصیص اعتبار ۹۳ میلیاردی هستیم.

اما با نامگذاری سال تلاش مسئولان بر پرداختن به طرح‌ها و پروژه‌های همسو با جهش تولید شد و با شناسایی ۶۳ طرح در این راستا تخصیص اعتبار و پرداختن ویژه به آنها برای تحقق در سال جاری جزو اولویت‌های کاری استان شده و در دستور کار قرار گرفت.

طبق اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از ۶۳ طرح شناسایی شده همسو با شعار سال که ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی برای آنها پیش‌بینی شده است ۳۷ طرح در تفاهم نامه استاندار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قید شده و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و اعتبار عمرانی به این طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

نکته قابل توجه اینکه ۶۰ درصد از ۳۷ طرح قید شده در تفاهم‌نامه مذکور به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در دهه فجر امسال پیش‌راه‌اندازی و یا بهره‌برداری آزمایشی خواهند شد که تعدادی از آنها در بخش فرآوری معدنی، فولاد، گردشگری و کشاورزی پیش‌بینی شده است.

اما آنچه قابل تأمل است شناسایی ۶۳ پروژه همسو با جهش تولید در استان بوده و ۳۷ پروژه به منظور تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیونی در تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه کشور قید شده و با توجه به پیشرفت این پروژه‌ها ۶۰ درصد آنها در دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید که در این صورت با پیش‌راه‌اندازی و یا بهره‌برداری آزمایشی حدود ۲۲ طرح از ۳۷ طرح طی این دهه، بهره‌برداری از ۴۱ طرح دیگر در هاله‌ای از ابهام خواهد بود در صورتی که با توجه به پیش‌بینی‌ها، شناسایی این پروژه‌ها و اتمام آنها باید در سال جهش تولید باشد.

اما باید منتظر ماند و دید بهره‌برداری ۶۳ طرح همسو با جهش تولید تا پایان سال محقق خواهد شد و یا این پروژه‌ها نیز در سال پایانی عمر دولت به سایر پروژه‌های نیمه کاره استان ملحق می‌شوند.

انتهای خبر/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *