مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد ارتحال آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی برگزار می‌شود

به گزارش غرب ایران، مراسم بزرگداشت چهل و یکمین سالگرد ارتحال عالم ربانی آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی(ره) توسط نمازگزاران مسجد آیت الله آخوند(ره) همدان برگزار می‌شود.

این مراسم یکشنبه ۳۰ تیرماه از نماز مغرب و عشا در مسجد آیت‌الله آخوند واقع در میدان عین القضات همدانی برگزار شده و آیت الله سید رضا فاضلیان نیز در آن سخنرانی می‌کند.

عالم ربانی و فقیه همدانی آیت‌الله العظمی مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی(قدس سره الشریف) از فقهای نامدار و یکی از فرزانگان فقیه در قرن چهاردهم هجری قمری است.

او همانند علمای معاصر خویش از تربیت یافتگان مکتب پربار وحوزه متبرک آیت‌‌الله العظمی حائری و یکی از نخستین فارغ‌التحصیلان آن حوزه به شمار می‌آید. وی در زهد، تقوی، تواضع، اخلاص ، ادب و اخلاق از چهره‌های درخشان اهل علم و کمال و پیشوای اهل یقین و معرفت است.

این عالم بزرگ و مرجع عالیقدر منطقه غرب کشور پس از سال‌ها تدریس در حوزه علیمه همدان و ارائه خدمات بسیار به مردم ،پس از یک بیماری شدید برای مداوا به انگلستان اعزام شد اما در ۳۱ تیرماه سال ۵۷ مطابق شعبان ۱۳۹۸ دیده از جهان فرو بست.

پیکر مطهر این عالم ربانی با تشییع با شکوه مردم همدان در باغ بهشت به خاک سپرده شد. بر سنگ مزار او آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی اینگونه نوشته‌اند؛ «هذا مغرب شمس العلم و الحکمة و التقوی، رجل الرجال و الدرایة،بطل الحدیث و الروایة،طود الفضل و جوهر الفقه،فقه الاصول و اصل الفروع،الحبر الجلیل والبحاثة النقاد النبیل،بانی المدرسه الدینیة ببلدة همدان و القائم باحیاء حوزتها العلمیة و تاسیس مکتبتها المنیفة و المربی فی حجر تربیته جماعة من الاعاظم و الاعلام…».

آیت‌الله سید محمود طالقانی آیت‌ الله شهید محمد مفتح، آیت‌‌الله حسین نوری همدانی، حجت‌‌الاسلام والمسلمین میرزا حسن نوری، آیت‌الله مرحوم شیخ علی اوسطی، آیت‌الله سید احمد خسروشاهی تبریزی، آیت‌الله شیخ محمد حسین بهاری،آیت‌الله شیخ علی انصاری و غیره  از جمله شاگردان این عالم ربانی به شمار می‌آیند.

از مرحوم آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی کتاب‌های، رساله در اجتهاد و تقلید، رساله در حالات صحابی معروف ابو بصیر، رساله در لباس مشکوک، رساله در قاعده لا ضرر و لا ضرار، رساله در عصیر عنبی و زبیبی و ثمری، رساله در کلام نفسی، رساله در اطراف احوال اصحاب اجماع، رساله در اسرار الصلوة، رساله در اربعین حدیثا، رساله در حبط و تکفیر، رساله در بیان «عده »کافی، حاشیه بر رساله انیس النجاة، حاشیه بر العروة الوثقی سید یزدی، تقریرات فقه و اصول آیة الله حائری و دیوان اشعار و سروده‌ها به یادگار مانده است.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

توزیع میوه شب عید همدان آغاز شد

غرب ایران- مدیر تعاون روستایی استان همدان گفت: ۶۰۰ تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در این استان تامین شده و از صبح امروز (شنبه) ۲۶ اسفند توزیع آن شروع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *