صادرات غیرنفتی ایران به ۳۶ میلیارد دلار ر‌سید

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، علی اکبر شامانی با اشاره به روز جهانی گمرک و شعار سازمان جهانی در سال ۲۰۲۴ اظهار داشت: شعار سازمان جهانی گمرک در سال جاری میلادی تعامل هدفمند گمرک با شرکای سنتی و جدید است.

وی با اشاره به اینکه گمرک منطقه ویژه پارس جایگاه مهم دارد، گفت: با مشاهده فعالیت‌های گسترده انجام شده در منطقه ویژه پارس باید گفت این تعامل از قبل در این منطقه با گمرک وجود داشته است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با تأکید بر بروز شدن گمرکات کشور خاطرنشان کرد: از ۸ سال گذشته تاکنون اظهارنامه‌ها از کاغذی به الکترونیکی تبدیل شدند که گام مهمی برای ارائه خدمات بهتر به ارباب رجوع است.

شامانی همچنین بر کنترل سیستمی در گمرکات کشور تأکید کرد و از انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان برای این موضوع خبر داد.

وی رتبه نخست منطقه ویژه پارس در صادرات غیرنفتی کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در سال جاری صادرات محصولات پتروشیمی در کشور ۱۵ میلیارد دلار بوده که ۹ میلیارد دلار آن مربوط به گمرک منطقه ویژه پارس و از این بابت این منطقه ویژه دارای رتبه برتر در کشور است.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران اضافه کرد: در ۹ ماهه گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در گمرکات کل کشور به ثبت رسیده که از این میزان حدود ۱۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی بوده است.

شامانی با بیان اینکه صادرات در ۹ ماه امسال در حوزه وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد یافته است، افزود: این میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۶۸ صدم درصد کاهش نشان می‌دهد که به سبب قیمت‌های جهانی است.

وی با اشاره به صادرات ۱۰۱ میلیون تن کالا از گمرکات کشور اظهار داشت: از این میزان صادرات، ۳۸ میلیون تن مربوط به کالاهای پتروشیمی بوده است.

شامانی صادرات در منطقه ویژه پارس را هم از لحاظ ارزش حجم و هم ارزآوری، بالاترین در کشور دانست و بیان کرد: این موضوع وظیفه گمرکات منطقه را سنگین‌تر از گذشته می‌کند.

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *