همدان جزو اولین استان‌های میزان رشد جمعیت سالمندان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، صالح قاسمی با بیان اینکه تاکنون ۱۱/۳ درصد از جمعیت کل کشور سن بالای ۶۰ سال دارند، اظهار کرد: در استان‌های گیلان، مازندران و همدان در بالاترین میزان سالمندی قرار گرفتند و بیشتر از استاندارد شاهد سالمندی جمعیت هستیم؛ به عبارتی جمعیت بالای ۶۰ سال در این در استان‌ها بیشتر از سایر استان‌ها ثبت شده است و این استان‌ها بالاترین نسبت جمعیت ۶۰ ساله و بیش‌تر را دارند.

او در پاسخ به اینکه «آیا قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده، توانایی اصلاح و عقب ماندگی جمعیتی کشور را به ویژه در استان‌های مذکور را دارد؟»؛ گفت: نمی‌توان گفت این قانون مشکلی ندارد، اما این قانون قابل دفاع و قابل اجرا است و همه دستگاه‌ها اجرایی و دولتی مکلف هستند که به قانون عمل کنند.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها اجرایی و دولتی مکلف هستند که به قانون عمل کنند، گفت: این وظیفه شفاف و قانونی ارگان‌ها است و به هیچ وجه استنکاف از قانون قابل پذیرش و توجیه نیست.

قاسمی با بیان اینکه اگر این قانون تا دو تا سه سال آینده به بیش از ۷۰ درصد اجرا نرسد، آنگاه باید از این قانون ناامید شویم، گفت: خانواده ایرانی درحال رصد وضعیت جامعه است و اگر نظام برنامه ریزی و مدیریت شعار فرزند آوری می‌دهد، اما بدان عمل نمی‌کند قانون جوانی جمعیت به یک اثر ضدتبلیغی خواهد شد.

پژوهشگر حوزه جمعیت با تصریح بر اینکه وظیفه همگان به ویژه مدیران برنامه ریزی حوزه جمعیت این است که تلاش کنند تا دو سال آینده این قانون ۶۰ درصد اجرایی شود، گفت: دو سال آینده سال‌های طلایی ایران است که مسئولان باید بدان توجه کنند.

قاسمی ضمن تاکید بر پیوست فرهنگی و رسانه‌ای در حوزه جمعیت گفت: تمام نهاد‌های فرهنگی باید در این به اثر تکلیف و وظیفه خود واقف باشند و آن را به درستی انجام دهند تا اصلاح نگرش فرزند آوری در جامعه رخ دهد.

نویسنده کتاب «کابوس سالمندی» با بیان اینکه ما امروز شاهد فقدان یک راهبرد فرهنگی برای تکمیل راهبر اقتصادی هستیم، گفت: نهاد‌های فرهنگی و رسانه‌ای باید پای کار بیایند و به صورت جهادی کار و اقدام کنند تا مردم و نخبگان به اقناع ذهنی برسند.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *