بارش‌های اخیر به ۵ هزار و ۲۲۷ واحد مسکونی در استان همدان خسارت زد

به گزارش غرب ایران ، سید سعید شاهرخی شامگاه  استاندار همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات اصحاب رسانه در اطلاع رسانی به موقع اخبار به مردم استان همدان قابل تقدیر است، عنوان کرد: استان همدان نیز متأثر از وضعیت بارندگی که منطقه غرب کشور را در بر گرفته از شب گذشته تا کنون شاهد بارندگی است.

وی بابیان اینکه طی ۳۰ ساعت اخیر متوسط کل بارندگی در استان همدان بیش از ۱۲۱ میلی‌متر گزارش شده که رقم قابل توجهی است، گفت: بارش یک سال گذشته استان همدان ۳۳۶ میلیمتر بوده و حال آنکه ۵۰ درصد کل بارندگی یک سال طی روزهای اخیر به ثبت رسیده است.

شاهرخی اضافه کرد: این بارندگی در مدت ۳۰ ساعت رخ داده و سیلاب‌های گزارش شده در شهرستان‌های مختلف استان همدان راه افتاده است.

خسارت جانی تاکنون گزارش نشده است

وی با بیان اینکه این حجم بارندگی خسارت‌هایی بر جای گذاشته اما خوشبختانه خسارت جانی تاکنون گزارش نشده است، عنوان کرد: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته در ستاد بحران استان همدان اقدامات پیشگیرانه انجام شد.

شاهرخی با بیان اینکه در مناطق شهری و روستایی استان همدان بیش از ۵ هزار و ۲۲۷ واحد مسکونی یا ۱۰۰ درصد تخریب شده و یا بیش از ۵۰ درصد آسیب دیده‌اند که رقم قابل توجهی است اما خوشبختانه تلفات جانی گزارش نشده است، گفت: هشدارهای لازم داده شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی خالی از سکنه بوده‌اند، به تلفات دامی اشاره کرد و گفت: ۱۸۷ دام سنگین و سبک در روستاهای مختلف زیر آوار ماندند و یا در آب غرق شدند.

شاهرخی با بیان اینکه تعداد واحدهای تجاری تفریحی شده یا بیش از ۵۰ درصد آسیب دیده ۱۲۸ واحد است، عنوان کرد: راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها و مسیرهای عبوری نیز در این سیلاب‌ها دچار خسارت‌های شده‌اند که بر اساس برآورد صورت گرفته ۵۶ کیلومتر از بزرگراه‌های استان همدان با مشکل مواجه شده و آسیب دیدند که راهداری و همکاران در ستاد بحران در حال رفع مشکل هستند.

وی با بیان اینکه ۱۲۳ کیلومتر از راه‌های اصلی نیز آسیب دیده و ۵۸۹ کیلومتر از راه‌های روستایی استان همدان دچار آسیب شدند، اضافه کرد: ۱۴۹ دهنه پل نیز در بارندگی‌ها آسیب دیدند و تخریب شدند.

استاندار همدان با بیان اینکه برخی از پل‌ها را ستاد بحران تخریب کرد تا جلوی مسیر آب را باز کند، عنوان کرد: اگر پل‌ها تخریب نمی‌شد آب به منازل مردم سرایت می‌کرد و این اقدام پیشگیرانه بود.

۴۲ روستا با قطعی برق روبرو هستند

شاهرخی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۲ روستا با قطعی برق روبرو هستند و اکیپ‌های عملیاتی در حال رفع مشکل هستند، عنوان کرد: ۱۰۸ روستا با مشکلات قطعی برق روبرو بودند که مشکل برای تعدادی حل شده است.

وی با اشاره به قطعی گاز در ۱۳ نقطه استان همدان و رفع این مشکل طی روز جاری اضافه کرد: این مشکل بیشتر در روستاهای شهرستان نهاوند صورت گرفت اما رفع شده است.

شاهرخی به کارکرد سدهای استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه سد کلان ملایر سرریز و هدایت شده است، عنوان کرد: سرریز سد کلان مشکلی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

استاندار همدان به بازدید صورت گرفته از شهرستان کبودرآهنگ نیز اشاره کرد و با بیان اینکه دو خطر جدی سیل با همکاری نیروها از سر این شهرستان رد شد، عنوان کرد: در بازدیدها مشاهده می‌شد که مردم در کنار رودخانه‌های خروشان ایستاده‌اند که این حرکت بسیار خطرناک است و از مردم درخواست می‌شود مسائل ایمنی را رعایت کنند

سید سعید شاهرخی بابیان اینکه تذکرهای لازم جهت دور شدن مردم از مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها طی چند روز گذشته به مردم داده‌شده است، گفت: همه واحدهای مختلف اعم از ستاد بحران، هلال‌احمر، ارتش، سپاه پاسداران پای‌کار هستند و در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

وی ابراز امیدواری کرد با یاری خداوند شرایط فعلی را بدون خسارت جانی در استان همدان پشت سر بگذاریم.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اولویت ما حفظ جان مردم استان همدان است، تصریح کرد: درصورتی‌که مناطقی از استان در برابر سیل تهدید شوند دستور تخلیه صادر می‌شود لذا از همه هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌کنم حسب درخواست فرمانداران، بخشداران و مسئولین محلی چنانچه نیاز به تخلیه بود سریع روستاهایی که در معرض خطر هستند را جهت جلوگیری از خسارات جانی تخلیه کنند.

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا

غرب ایران - راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنجشنبه ۹ فروردین ماه آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *