۲۴ واحد پرورش شترمرغ با اشتغال زایی بیش از۸۰ نفر در استان همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛ علیرضا قراگوزلو گفت : این سازمان ۲۰ هکتار از  منابع طبیعی را در شهرستان‌های فامنین ، کبودرآهنگ و ملایر برای ساخت پرورش شتر مرغ اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ واحد پرورش شترمرغ در استان همدان فعالیت دارد افزود : در واحد‌های صنعتی بیش از ۲ هزار قطعه و در واحد پرواری ۳۱۵ قطعه پرورش داده می‌شود.
قراگوزلو تصریح کرد: استان همدان به لحاظ تعداد واحد پرورش شترمرغ رتبه پنجم کشور دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به فواید صنعتی پرورش شترمرغ گفت : تولید گوشت ، چرم و روغن از ظرفیت‌های تولیدی این پرنده مفید است که ظرفیت تولید سالانه واحد‌های پرورش شترمرغ استان ۲۵۵ تن گوشت و ۱۲ هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه است.

پرورش شترمرغ ، صنعتی پرسود با اشتغال‌زایی بالاست. شترمرغ پرنده‌ای با ارزش که گوشتش برای دیابتی‌ها کاربرد دارد و تخم و چرمش در صنایع دستی کاربردی است.
آقای رضایی ، کارشناس دامپزشکی با اشاره به مزایای پرورش شترمرغ می‌گوید :” این حیوان ۴۵ درصد صرفه اقتصادی دارد و از همه اجزای این پرنده همچون گوشت ، پوست ، پر ، استخوان و تخم ان استفاده می‌شود”.
سرپرست مدیریت طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، پرورش شترمرغ را در مقایسه با سایر طیور، راحت‌تر میداند و می‌گوید:” برای این کار ، سرمایه کمتری نسبت به پرورش مرغ نیاز است و کمتر هم دچار بیماری می‌شود.
قره گوزلو می‌افزاید:” شترمرغ تا ۵۰ سال عمر اقتصادی داشته و ارزش غذایی گوشت آن هم با کلسترول پایین‌تر از گوشت گاو و آهن و مس بالا قابل توجه است. در عین حال این پرنده برای استفاده ضایعات کشاورزی و پاکسازی محیط زیست هم ارزشمند بوده و موجودی همه‌چیز خوار است.
کارشناس امور دامی و طیور با اشاره به اینکه شتر مرغ از پرندگانی است که سازگاری بسیاری بالایی دارد و در مناطق مختلف قابلیت پرورش دارد می‌گوید :” شتر مرغ بزرگترین پرنده‌ای است که پرورش آن در دنیا رو به افزایش است، زیرا سودآوری شتر مرغ چهار برابر گاو است و تا ۴۰ سال بارور است در حالی که گاو اینطور نیست”.
 انتهای خبر / ب

درباره‌ی خبرنگار4

همچنین ببینید

۶۰ درصد شعب رأی گیری دور دوم انتخابات مجلس تمام الکترونیک هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات پیش بینی شده است که ۶۰ درصد آن تمام الکترونیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *