نگاهی به سیستم مدیریت مالی یکپارچه در شهرداری ها

 

تنظیم و تدوین : هادی زهره وند

پایگاه خبری غرب ایران ؛مدیریت مالی یکپارچه، قبل از هر چیز نیازمند یک سیستم است که اگر اجزای آن از یکدیگر جدا باشند، نمی تواند به طول موثر عمل کند. درواقع این اجزاء به هم وابسته اند . این موضوع استنباط های مشخصی را در مورد طرح، توسعه و کاربرد سیستم مدیریت مالی یکپارچه ایجاد می کند که عبارتند از:

الف- طرح ضرورتا می بایست دارای اجزای حیاتی پایه ای باشد . مثلاً بدن انسان در صورت درست عمل نکردن یا از دست دادن برخی از سیستم های فرعی خود، قادر است با مشکلات جزئی به حیات خود ادامه دهد . ولی اگر ارگان های حیاتی دچار مشکل شوند و یا از دست بروند، اثر آنها روی سلامتی بدن بسیار زیاد خواهد بود. به همین دلیل است که در طراحی IFMS (سیستم مدیریت مالی یکپارچه) می بایست حداقل اجزای اصلی شامل حسابداری، بودجه بندی، مدیریت نقدینگی، مدیریت بدهی ها، مدیریت داخلی، کنترل و حسابرسی لحاظ شود و در عین حال چارچوب قانونی مناسب نیز برای آن وجود داشته باشد.

ب – سیستم ها رشد می کنند و تدریجا بزرگ تر می شوند. آنها به یکباره به وجود نمی آیند . برای رشد پایدار ، پایه و اساس سیستم می بایست محکم و قوی باشد. رشد سیستم می بایست از ابتدا به شکلی یکپارچه صورت گیرد، چرا که یک جزء نمی تواند با وجود شکست جزء دیگر موفق شود.

ج- به همان اندازه که یک جزء به تنهایی در سیستم اهمیت دارد ارتباط میان اج زای سیستم نیز با اهمیت است؛ و به همان قدر که برای یک جزء برنامه ریزی دقت می شود باید برای چگونگی کارکرد هماهنگ اجزا نیز برنامه ریزی شود . همچنین به طور همزمان سیستم دارای اجزای حاشیه ای گوناگونی است که به عنوان بخشی از سیستم در نظر گرفته نمی شود اما در برنامه ریزی اهمیت ویژه ای دارند.

د – بخش های دارای مسئولیت و عملکرد بالاتر، مسئولیت های با ابعاد کوچک تر را به بخش های سطوح پایین تر تفویض می کنند . کنترل های اولیه سیستم از طریق قوانین اصلی و نظارت و مشخص کردن انحرافات عمده صورت می گیرد . کنترل ها به صورتی طراح ی می شود که با سیر جریان فعالیت ها همراه باشد و نه اینکه همانند سدی مانع پیشرفت امور شود.

ه – سیستم می بایست دائما از نظر اطلاعاتی تغذیه شود و به طور مداوم روزآمد و بهنگام گردد تا هرگز به صورت ایستا و بی تحرک در نیاید (سیستم های ایستا سیستم های بی تحرکی هستند؛ در حالی که سیستم های زنده و پایدار دارای اجزائی هستند که همگی پویا و روزآمد می باشند ) . به طور مثال ، برای داشتن تعداد مناسبی از کارکنان آموزش دیده که بتوانند سریعا گروه دیگری را آموزش دهند و به روند کارپویایی ببخشند، استفاده از کارکنانی که تجربه عملی کار در هر واحد را داشته باشند، مناسب تر است.

 

 

 

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

۱۶۴ هزار‌ نفر متقاضی دریافت مسکن “قانون جوانی جمعیت”تایید شدند

غرب ایران - دبیر جوانی جمعیت در وزارت راه و شهر‌سازی گفت: با ابلاغ قانون جوانی جمعیت برای دریافت مسکن از اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ و اجرای پیش‌نیاز‌های آن تاکنون، ۱۶۴ هزار‌ نفر مشمول قانون ماده ۴ تایید نهایی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *