ممنوعیت ذبح قربانی در منازل و معابر استان همدان امسال

به گزارش غرب ایران ؛ مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر ذبح دام قربانی در کشتارگاه، از مردم درخواست کرد که برای جلوگیری از انتشار کروناویروس و بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان به هیچ وجه خود اقدام به ذبح دام نکنند و در عید قربان تنها در کشتارگاه‌های استان دام های قربانی ذبح شود.

دکتر محمودرضا رسولی، اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن عید سعید قربان و انجام مراسم قربانی کردن دام در این روز، دامپزشکی استان همدان به صورت ویژه اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی مردم می‌کند.

وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی استان همدان با انجام اقدامات و هماهنگی لازم با سایر ادارات و ارگان های ذیربط و با تشکیل، آموزش، تجهیز و ساماندهی ۱۰ اکیپ ثابت و ۱۴ اکیپ سیار و با ترکیب ۹ نفر دامپزشک، ۲۹ نفر بازرس بهداشتی گوشت، ۱۱ نفر ناظر شرعی، نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی قربانی‌های شهروندان را در کشتارگاه‌های استان انجام می‌دهد.

رسولی با بیان اینکه امسال به علت روند گسترش کروناویروس در سطح استان همدان و برای جلوگیری از تجمع و مسافرت‌های غیرضروری درون شهری و برون شهری عرضه دام در جایگاه‌های موقت ممنوع است، ادامه داد: شهروندان همدانی باید دام خود را از میادین عرضه دام زنده دارای پروانه بهداشتی تهیه و در کشتارگاه‌های استان قربانی کنند که در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان سعی دارد با تشکیل اکیپ‌های سیار در سطح شهرستان‌ها کشتارهای شهروندان را به کشتارگاه‌ها هدایت کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: تمامی کشتارگاه‌های استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا در روز عید قربان آمادگی لازم به ‌منظور کشتار دام قربانی و تحویل لاشه استحصالی به متقاضیان را دارند.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی لازم واحدهای بسته‌بندی فرآورده‌های گوشتی استان برای عرضه گوشت دام قربانی به‌صورت گوشت قرمز بسته‌بندی شده بشقابی با لیبل ویژه عیدقریان  انجام گرفته است، تأکید کرد: سفارشات گرفته شده توسط قصابی‌ها و مراکز مجاز عرضه فرآورده‌های پروتئینی از عموم مردم نیز باید در کشتارگاه‌های استان ذبح و سپس لاشه دام قربانی به متقاضیان با لیبل دام قربانی تحویل داده شود و توصیه می‌شود قبل از مصرف، لاشه دام ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود.

رسولی با بیان اینکه هر ساله بخش قابل توجهی از مردم تمایل به تهیه و ذبح دام و اهدای نذورات به مراکز تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و برخی از اماکن مذهبی را دارند، اظهار کرد: متولیان و متصدیان این مراکز تمامی دام‌های اهدایی و تهیه شده توسط این مراکز را در کشتارگاه‌های استان ذبح کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به شماره تماس مردمی ۱۵۱۲ برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی شهروندان، از کلیه مردم درخواست کرد که به منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری کرونا و بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان در روز عید سعید قربان دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه‌های سراسر استان کشتار کرده و از خدمات رایگان بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره کل دامپزشکی استان همدان بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *