یک میلیون و ۴۱۵ هزار همدانی مشمول سهام عدالت می‌شوند

به گزارش غرب ایران ؛ مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان همدان با اشاره به آغاز آزادسازی سهام عدالت، گفت: از ابتدای طرح و طی ۱۳ مرحله یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۹ نفر در استان همدان مشمول اخذ سهام عدالت شدند.

سیدناصر محمودی  با بیان اینکه از ابتدای طرح و طی ۱۳ مرحله یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۹۹ نفر در استان همدان مشمول اخذ سهام عدالت شدند، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۵ با اجازه‌ای که توسط مقام معظم رهبری صادر شد، طرح توزیع سهام عدالت در مرحله اول آغاز شد که بر این اساس به مشمولان دو دهک درآمدی شامل مشمولان کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف ۵۰ درصدی نیز تعلق گرفت.

وی ادامه داد: طی ۱۳ مرحله به تفکیک شهرستانی اسدآباد ۹۱ هزار و ۳۹۷ نفر، بهار ۱۰۲ هزار و ۲۷۸ نفر، تویسرکان ۱۰۳ هزار و ۶۸۰ نفر، رزن ۱۱۱ هزار و  ۶۵ نفر، کبودراهنگ ۱۳۷هزار و ۶۷۷ نفر، ملایر ۱۹۱ هزار و ۴۷۷ نفر، نهاوند ۱۷۷ هزار و ۵۶۳ نفر و نامشخص ۵۲ هزار و ۶۷۵ نفر شامل اقشار مختلف از جمله روستائیان و عشایر، کارکنان و بازنشستگان، ایثارگران، زنان سرپرست خانوار، شهرداری ها، کارگران، تاکسیرانی، فعالان قرآنی، قالیبافان، خدام مساجد وحسینیه، طلاب حوزه علمیه، بیماران خاص، کارکنان ستادهای نمازجمعه و روزنامه‌نگاران در سامانه مذکور ثبت نام کردند.

محمودی بیان کرد: با پایان یافتن مهلت ۱۰ ساله تسویه اقساط سهام عدالت از محل سود سالیانه این سهام، اطلاعات میزان سهام آنها در سامانه سهام عدالت درج شده و در سه سال گذشته نیز هر یک از مشمولانی که سهام عدالت آنها یک میلیون تومان ارزش دارد به ترتیب ۱۵۰، ۱۷۵ و ۲۰۵ هزار تومان سود سالیانه این سهام را از سال ۹۶ تا ۹۸ دریافت کرده‌اند.

قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه میزان سود بسته به ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان متغیر خواهد بود، خاطرنشان کرد: ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی بعد از گذشت ۱۳ سال به حدود ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده و به همین نسبت ارزش سهام ۵۳۲ هزار تومانی نیز ۱۳.۹ برابر یعنی هفت میلیون و ۳۹۴ هزار تومان شده است.

محمودی با بیان اینکه ۹۰ هزار و ۸۲۲ همدانی با داشتن برگه سهام عدالت و به علت عدم ثبت نام در سامانه و یا تأیید شماره حساب شبا نتوانستند سود سهام را دریافت کنند، تصریح کرد: قانونی برای ثبت نام مجدد سهام عدالت وجود ندارد و در گذشته نیز امکان ثبت نام مجدد سهام عدالت از سوی کسانی که مشمول نیستند بارها توسط این اداره کل به مراکز ذی‌ربط مطرح شده است اما تاکنون محمل قانونی برای ثبت نام مشمولان جدید ایجاد نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه با ابلاغیه مقام معظم رهبری آزادسازی سهام عدالت عملیاتی شد، اظهار کرد: در این راستا عزم دولت نیز این است که این امر با سرعت بالا اجرا شود به‌طوریکه سازمان خصوصی‌سازی وزارت امور اقتصادی و دارایی از دهم اردیبهشت سال‌جاری مقدمات آزادسازی این سهام فراهم کرده است.

محمودی با تأکید بر اینکه آزادسازی سهام دولت، هزینه‌های دولت را کاهش داده و باعث تحرک اقتصادی در کشور می‌شود، افزود: این اقدام در حوزه اقتصاد خُرد و کلان آثار خوبی بر جا می‌گذارد و صاحبان سهام عدالت این اختیار را پیدا می‌کنند که دارایی خود را به اشکال دیگر سرمایه تبدیل کنند و این اقدام موجب افزایش قدرت مالی خانوارهای کم‌درآمد خواهد شد.

تا ۱۰ خرداد فرصت مشخص کردن وضعیت سهام عدالت خود را دارید

وی با اشاره به اینکه روش آزادسازی سهام عدالت به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است، تأکید کرد: اگر سهامداران سهام عدالت فقط مایل به انتخاب روش آزادسازی به صورت مستقیم باشند می‌توانند تا دهم خردادماه سال ۱۳۹۹ به سامانه الکترونیکی سهام عدالت یعنی www.samanese.ir مراجعه کنند اما اگر سهامداران مایل به استفاده از روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت خود هستند نیازی به مراجعه به سامانه الکترونیکی سهام عدالت نخواهند داشت چراکه این روش به‌صورت پیش فرض، برای سهامداران در نظر گرفته شده است.

محمودی با تأکید بر اینکه با انتخاب روش سهام‌داری مستقیم مالکیت سهام عدالت به‌طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای به فرد انتقال می‌یابد، ادامه داد: بعد از گذشت دو ماه، در صورت داشتن کد بورسی این سهم به پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) افراد اضافه خواهد شد و می‌توانند آن را بفروشند و یا به تعداد آن اضافه کنند.

وی اظهار کرد: اگر افراد دارای سهام عدالت کد بورسی ندارند و تمایل دارند مدیریت این سهام را به‌طور مستقیم برعهده بگیرند ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و سپس به وب سایت یکی از کارگزاری‌ها برای دریافت کد بورسی مراجعه کرده در آنجا نیز ثبت نام و احراز هویت شوند.

محمودی بیان کرد: در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود و فرد حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت.

وی یادآور شد: روش مستقیم برای افرادی که با بازار بورس آشنا هستند، بسیار خوب است اما برای افرادی که اطلاعات کافی و امکان تحلیل صورت‌های مالی را ندارند روش غیر مستقیم بهتر است.

شهروندان در زمینه سهام عدالت عجله نکنند

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان همدان با بیان اینکه با  توجه به این موضوع که هر فرد تنها یک بار قادر به تعیین روش مدیریت خواهد بود پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه عجله نکنند و ابتدا کلیه جوانب امر را بسنجند، به سهامداران توصیه کرد: در نظر داشته باشید که اگر در زمینه خرید و فروش سهام در بورس سررشته ندارید، یا زمان کافی برای این موضوع را ندارید احتمالاً مدیریت غیر مستقیم برای شما مفیدتر خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: در صورتی که سهامداران از مدیریت مستقیم استفاده می‌کنند درنظر داشته باشند که سرمایه‌گذاری فرآیندی زمانبر است و انتظاراتی مانند سودهای چند ۱۰ درصدی در مدت زمان‌های کوتاه منجر به تصمیمات لحظه‌ای نشود.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

غرب ایران - در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *