آغاز جلسات بررسی تعرفه پیشنهادی عوارض سال ۹۹ شهرداری

غرب ایران: اکبر کاوسی‌امید در جلسه کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورا با محوریت بررسی دفترچه تعرفه پیشنهادی عوارض سال ۹۹ شهرداری، گفت: بر اساس اجرای ماده ۳۰ آیین نامه مالی شهرداری‌ها، هر شهرداری باید دارای تعرفه‌ای باشد که در آن تمامی درآمدهای شهرداری از‌ جمله عوارض، بهای خدمات و سایر درآمدها که به وسیله شهرداری و مؤسسات تابعه و وابسته با آن وصول یا دریافت می‌شود، درج شود.

وی افزود: به دنبال اجرای قوانین و مقررات جاری به منظور شفاف‌سازی و تکریم ارباب رجوع، روش محاسبه عوارض و بهای خدمات به استناد تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و سایر مقررات مربوطه، اطلاع رسانی به عموم شهروندان امری ضروری است‌؛ زیرا داشتن اطلاعات و آگاهی شهروندان از وضعیت منابع درآمدی شهرداری‌ها موجب ایجاد هماهنگی بیشتر، مشارکت و رعایت حقوق متقابل شهروندان با شهرداری خواهد بود و در نهایت موجب افزایش خدمات‌رسانی هرچه مطلوب‌تر و مؤثرتر به همشهریان خواهد بود و کسب رضایتمندی شهروندان را به دنبال دارد.

کاوسی‌امید معتقد است: کلیات دفترچه پیشنهادی تعرفه عوارض محلی سال ۹۹ شهرداری همدان، روان نیست؛ در حالی‌که تهیه، تدوین و بررسی این مهم باید معقول و منطقی باشد.

وی با اشاره به تأکیدات قانون، یکی از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر را رسیدگی کارشناسانه، بررسی و تصویب عوارض شهرداری تعرفه عوارض سالیانه برشمرد و اظهار کرد: هدف ما روان‌سازی تعرفه عوارض شهرداری است تا مجموعه‌های شهرداری و اقشار مختلف مردم، برداشت مشترکی از آن داشته باشند.

کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه باید در بررسی تعرفه عوارض، واقعیت‌ها لحاظ شود؛ یادآور شد: باید برای تعرفه عوارض سال ۹۹ تصمیم درستی را اتخاذ کنیم تا در مسیر درستی، قرار گیریم که هم منافع شهروندان و هم مدیریت‌شهری، لحاظ شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: امسال (سال ۹۸) به دلیل اینکه شهرداری همدان، ۶ مورد درخواست تخفیف عوارض از شورای اسلامی شهر داشته، منطقی است در بحث دفترچه عوارض محلی سال ۹۹، تدبیری اتخاذ شود تا کمترین تقاضا برای تخفیف عوارض در بندهای تعرفه را شاهد باشیم.

کاوسی‌امید معتقد است: افزایش ضرایب تعرفه عوارض محلی شهرداری باید تا جای امکان با کمترین تغییرات همراه باشد‌؛ البته این مهم به جز موارد استثنا آن‌هم همراه با استدلال قوی و در راستای رعایت حقوق عامه، لحاظ خواهد شد.

وی اعلام کرد: کمیسیون تخصصی برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر به منظور دریافت نظرات تخصصی برای تعرفه عوارض محلی، از گروه‌های تخصصی مختلف اصناف، بانک‌ها، انبوه‌سازان و… در جلسات این کمیسیون، دعوت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان همچنین تأکید کرد: گزارش جلسات در پایان نشست‌های بررسی دفترچه تعرفه عوارض محلی، به طور جامع و شفاف اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* گردان: منافع شهرداری، شهر و مردم لحاظ شود

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه باید دفترچه تعرفه عوارض محلی شهرداری بر مبنای قانون خلاصه شود، گفت: باید علاوه بر در نظر گرفتن منافع شهرداری، منافع شهر و مردم را هم لحاظ کنیم.

کامران گردان افزود: رعایت اصول و قوانین در بررسی و تدوین دفترچه عوارض محلی در شهرداری باید پایه‌گذاری شود.

وی همچنین پیشنهاد داد: به منظور هم‌اندیشی بیشتر برای تدوین هر چه بهتر عوارض محلی متناسب با شهر همدان، در پایان مباحث جلسات تعرفه از نمایندگان صنوف مختلف، انبوه‌سازان و… دعوت شود.

* عسگریان: افزایش نرخ تعرفه به بهانه حاصل شدن درآمدها، صحیح نیست

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان هم در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه تکلیف مدیریت‌ شهری را باید شفاف‌تر کنیم، گفت: هر چه دامنه و بُرد تصاعدی بودن دفترچه تعرفه عوارض محلی شهرداری، بیشتر شود، قطعاً شاهد آسیب به شهروندان و شهرداری خواهیم بود.

سید مسعود عسگریان افزود: باید سیاست‌های کلی تنظیم تعرفه عوارض محلی را در صحن شورا مصوب کنیم تا شرایط بررسی و تدوین، روند مناسب‌تری را طی کند.

وی با بیان اینکه تعرفه عوارض محلی را نباید افزایش دهیم، اظهار کرد: اگر طی ۴ سال دوره شورا، تعرفه عوارض محلی را ناهمگون و غیرمنطقی مصوب کنیم، نوسانات کاهشی یا افزایشی نرخ ضرایب عوارض‌، موجب ایجاد رانت خواهد شد؛ در حالی‌که باید روال را ثابت و منطقی در نظر گرفت تا تبعات و بازتاب منفی در توسعه متوازن شهر نداشته باشد.

عسگریان با تأکید بر اینکه عملکرد افزایشی نرخ تعرفه به بهانه حاصل شدن درآمدهای شهرداری، صحیح نیست؛ معتقد است: هر گرانی موجب افزایش درآمد نخواهد بود؛ بلکه قیمت‌ها باید متناسب، عادلانه و منطقی باشد و همچنین علیه مردم نباشد.

وی همچنین تأکید کرد: پاسخ‌های شورا به استفساریه‌های شهرداری و ایرادات اعلام شده در سال جاری باید در دفترچه سال ۹۹ اصلاح شود، زیرا مجدد نیاز به بحث و بررسی ندارد.

عسگریان با بیان اینکه برخی ضوابط و مقررات موجود به اندازه کافی در حوزه ساخت‌وساز محدودیت ایجاد کرده و دست و پا گیر هستند، گفت: پیاده‌راه‌های بوعلی و اکباتان به مسیرهای گردشگری تبدیل شده‌اند که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این محدوده‌ها باید بسته‌های تشویقی مناسبی برای نوسازی و بهسازی املاک فرسوده و جداره‌های بناها پیش‌بینی شود.

وی عنوان کرد: دفترچه تعرفه عوارض محلی به قدری سخت‌گیرانه وضع شده که میزان مشارکت شهروندان را در توسعه و رونق ساخت‌وسازهای شهری کاهش داده است و به همین دلیل، با کاهش درآمد شهرداری نیز مواجه شده‌ایم و از سوی دیگر قسمت وسیعی از نقاط شهری همچنان فرسوده مانده و در حال فرسایش روزافزون است؛ از این‌رو ضروری است در تنظیم دفترچه عوارض محلی سال ۹۹ شهرداری نه تنها نباید افزایشی صورت گیرد، بلکه در برخی ردیف‌های عوارضی دفترچه نیز روند کاهشی منظور شود.

رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه باید منافع مردم و شهرداری در تدوین عوارض دیده شود، گفت: با توجه به اینکه ارتقای خدمات به مردم را هدف‌گذاری کرده‌ایم، باید برای مردم رفاه ایجاد شود.

عسگریان با تأکید بر اینکه دفترچه عوارض محلی شهرداری باید فصل‌بندی شود، گفت: در بخش نخست، وضع عوارض به استناد بند ۱۶ ماده ۸۰ قانون شوراها باشد و در بخش بعدی هم وضع خدمات به استناد بند ۲۶ ماده ۸۰ قانون شوراها و… دیده شود.

* روانبخش: رأی دیوان عدالت اداری در دفترچه عوارض دیده شود

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، مریم روانبخش، رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای اسلامی شهر همدان هم در درخواستی مطرح کرد: باید رأی‌های صادره دیوان عدالت اداری مبنی بر عوارض‌ مختلفی که خارج از حدود و اختیارات شورا بوده و ابطال شده‌اند، در دفترچه عوارض محلی سال آینده رعایت شود.

درباره‌ی خبرنگار4

همچنین ببینید

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا

غرب ایران - راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنجشنبه ۹ فروردین ماه آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *