۱۰ پرونده اثر معنوی استان همدان در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد

به گزارش غرب ایران ؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: ۱۰ اثر میراث معنوی همدان ثبت ملی شد.

احمد ترابی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی ثبت ملی که در روز نهم دی‌ماه در سالن واحد ثبت تهران با حضور ۹ استان کشور برگزار شد، استان همدان با ۱۰ پرونده میراث معنوی شرکت کرد که بعد از دفاع کارشناسان مربوطه هر ۱۰ پرونده به ثبت ملی رسید.

وی افزود: پرونده «مهارت بافت قالی نهاوند» و «فن پخت خورشت ماست همدان» که پخت این غذا از گذشته مرسوم بوده و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از غذاهای سنتی همدان پخت می‌شود از جمله این آثار است.

وی مراسم «شکرگزاری سرزه روستای هیزج قهاوند» را از دیگر آثار ثبت ملی شده عنوان کرد و گفت: قدمت این مراسم به بیش از ۷۰ سال می‌رسد که هر ساله در اوایل اردیبهشت ماه در کنار تنها چشمه روستا برگزار می‌شود، در این مراسم با پخت شیر برنج، از نعمات الهی شکرگزاری می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: فن تهیه کلوا در روستای گوراب ملایر، فن تهیه نان گرده سنتی در همدان، فن تهیه ترشی گردو در تویسرکان و فن تهیه شربت پالوده در شهر لالجین که یکی از شربت‌های سنتی خانگی لالجین است و در تابستان و ایام خاص و اعیاد از مهمانان با این شربت پذیرایی می‌شود، از دیگر آثار به شمار می‌رود.

وی مراسم «شب عید قربان در روستای خورونده رزن: را دیگر آثار دانست و افزود: این مراسم از دیرباز در شب عید قربان با روشن کردن شمع، مشعل و انجام نذورات توسط زنان و مردان در تپه و کنار چشمه روستا انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: مراسم «سینه‌زنی در شهر مهاجران شهرستان بهار» که سینه‌زنی در شهر مهاجران به شیوه متفاوت نسبت به استان برگزار می‌شود و سینه‌زنان به صورت حلقه و دایره‌ای در حالی که از پشت کمر، دست یکدیگر را گرفته‌اند با خم و راست شدن و نوحه‌خوانی سردسته به سینه‌زنی می‌پردازند و «فن پخت آبگوشت کلم» در همدان از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا

غرب ایران - راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنجشنبه ۹ فروردین ماه آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *