عامل مرگ ۴۵ درصد همدانی‌ها بیماری قلبی است

به گزارش غرب ایران ؛ کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی همدان گفت: حدود ۴۵ درصد مرگ افراد بالای ۳۰ سال در این استان به علت بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی است.

امید ساعتچی به مناسبت فرارسیدن رسیدن روز جهانی قلب بیان کرد: روند بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌های منتسب به این بیماری ها در حال افزایش است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری اجرای سند ملی پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر بتوان روند فزاینده این بیماری‌ها را کاهش داد.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی همدان اظهار داشت: بیماری های قلبی عروقی همچنان اولین عامل هدایت کننده و مهم مرگ و ناتوانی در دنیای امروز است و سالانه بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر به علت بیماری قلبی عروقی دچار مرگ زودرس می‌شوند.

ساعتچی ادامه داد: تا سال ۲۰۳۰ انتظار می رود آمار مرگ به علت بیماری های قلبی عروقی به ۲۳ میلیون نفر برسد.

وی تاکیدکرد: این بیماری با تغییر شیوه زندگی ناسالم نظیر تغذیه سالم، فعالیت بدنی بیشتر و ترک دخانیات قابل پیشگیری است.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی همدان گفت: بیماری های ناشی از قلب، عروق مغز و عروق خونی به عنوان بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته می شوند.

ساعتچی توضیح داد: شایع ترین بیماری های قلبی عروقی شامل بیماری عروق کرونر قلب (مانند حمله های قلبی) و بیماری عروق مغزی (مانند سکته مغزی ) هستند.

وی افزود: کنترل عوامل خطر کلیدی مهم مانند رژیم غذایی نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف دخانیات و فشارخون بالا، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: وقتی از قلب خود مراقبت می کنیم نه تنها سبب سلامتی بیشتر می شود، بلکه سبب ایجاد احساس بهتر شده و قادرخواهیم بود از زندگی خود بیشتر لذت ببریم.

ساعتچی بیان کرد: فقط چند اقدام ساده در زمینه تغذیه خوب و سالم ، فعالیت بدنی و ورزش، مصرف نکردن و ترک دخانیات و کنترل وزن  می تواند سلامت قلب را تداوم بخشد.

وی ادامه داد: برای این کار ابتدا باید از میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی خود در چند سال آینده مطلع شویم.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی  همدان افزود: سپس به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی مراجعه کرده و از آنها می خواهیم چند آزمایش ساده برای ما انجام دهند و خطر قلبی عروقی را برای ما تعیین کرده و شیوه زندگی صحیح را اتخاذ کنیم.

ساعتچی اضافه کرد: روز جهانی قلب امسال می خواهیم یک جامعه جهانی از قهرمانان قلب ایجاد کنیم، افرادی در تمام دوران زندگی که دارند اقدامی می کنند تا طولانی تر، بهتر و با سلامت قلب زندگی کنند.

وی آشپزی و تغذیه سالم تر، فعالیت و تمرین بیشتر و کمک به فرزندان برای فعال تر بودن، نه گفتن به دخانیات و کمک به افرادی که دوستشان داریم برای ترک دخانیات، حمایت از سیاست هایی که سلامت قلب های سالم را ترویج می دهد و سرمایه گذاری در تاسیس محل های کار دوستدار سلامت قلب را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *