دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه با فرمانده کل قوا

به گزارش غرب ایران و به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی): رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران، سپاه را نهادی پرافتخار و رشدیابنده در مسیر تعالی و پیشرفت خواندند و با بیان توصیه‌هایی بسیار مهم افزودند: معتقدم سپاه میتواند بسیار بیشتر از این، پیشرفت کند.

ایشان همچنین با اشاره به شکست بی‌تردید سیاست فشار حداکثری آمریکا و تسلیم نشدن ایران در مقابل نظام سلطه گفتند: آنها اخیراً با کمک رفقای اروپایی‌شان برای ملاقات با رئیس‌جمهور کشورمان و ایجاد یک حالت نمایشی از شکست ایران، تلاشی بی‌نتیجه کردند اما ایران با جدیت و قاطعیت و تا رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، به کاهش تعهدات هسته‌ای ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به سختی وضع معیشتی مردم تأکید کردند: اگر نگاه به داخل، قوی و منطقی و مجاهدانه انجام شود، در معیشت و زندگی مردم تأثیر مثبت خواهد داشت.

رهبر انقلاب، سپاه پاسداران را در میان پدیده‌های گوناگونِ برآمده از انقلاب، دارای خصوصیاتی خواندند که در سایر برکات انقلاب، کمتر دیده میشود.

ایشان در تبیین این خصوصیات افزودند: سپاه در بحبوحه‌ی حوادث و هیجانهای بزرگ انقلاب ولادت یافت، در تلاطم عظیم دفاع مقدس رشد کرد و به بلوغ رسید و بعد از جنگ نیز که دوران جبهه‌بندی‌های عمیق و وسیع سیاسی و فرهنگی میان انقلاب و دشمنان بود، سپاه بدون لغزش و انحراف توانست مسیر رشد و تکامل را ادامه دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شدن با دوراهی «تعالی یا انحطاط» را مرحله‌ای غالباً اجتناب‌ناپذیر در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی افراد، سازمانها و حتی انقلابها خواندند و افزودند: سپاه از این دوران و دوراهی نیز سربلند خارج شد و بدون فرسودگی یا انحطاط، عناصر اساسی هویت خود را حفظ کرد و به سمت تعالی، ادامه‌ی حرکت داد.

رهبر انقلاب با اشاره به «ریزشها و رویشها» در همه‌ی مجموعه‌ها افزودند: در سپاه نیز ریزشهایی وجود داشته است اما قضاوت قاطع بنده این است که در سپاه، غلبه با رویشها بوده است و حرکت رویشی به سمت پیشرفت و تعالی ادامه داشته است.

ایشان در همین زمینه به عرصه‌ی نورانی و درخشان جهاد و شهادت اشاره کردند و افزودند: سی سال پس از دفاع مقدس، شهادت دلاورِ جاافتاده‌ای همچون شهید همدانی و نوجوان تازه‌رسیده‌ای همچون شهید حججی نشان‌دهنده‌ی استمرار طراوت و هویت سپاه در این عرصه است.

رهبر انقلاب با بیان معیاری اساسی افزودند: برای قضاوت صحیح درباره‌ی هر مجموعه و دستگاه، باید موفقیتها و ناکامی‌های آن مجموعه را با هم مقایسه کرد که با این معیارِ مبنایی و مهم، سپاه از پرافتخارترین مجموعه‌های کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه برای قضاوت دقیق‌تر در زمینه‌ی مقایسه‌ی موفقیتها و ناکامی‌های سپاه، به بیان چند سرفصل مهم پرداختند.

ایشان در سرفصل و معیار «نوآوری و خلاقیت» یادآوری کردند: سپاه در اوایل جنگ برای داشتن حتی دو خمپاره دچار مشکل بود، اما امروز در تولید و ساخت ابزارها و تجهیزات پیشرفته و همچنین در شیوه‌های نظامی و دفاع مبتکرانه به مرحله‌ی برجسته‌ای رسیده است.

رهبر انقلاب اسلامی «ورود پرتوان به عرصه‌های گوناگون خدمات اجتماعی و مورد نیاز مردم و کشور» را سرفصل دیگری خواندند که قضاوت صحیح درباره‌ی سپاه پاسداران را ممکن میسازد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فعالیتهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌عنوان بازوی اجرایی قوی دولتها، فعالیت بسیار گسترده و مؤثر سپاه در محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف کشور و حضور برجسته و تعیین‌کننده‌ی این نهاد در حوادثی نظیر زلزله‌ی کرمانشاه و سیل اوایل امسال، تأکید کردند: مجموعه کارهای سپاه در عرصه‌ی خدماتی، اجتماعی و مردمی با هیچ سازمان و دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست و در سازمانهای نظامیِ جهان نیز نظیر ندارد.

ایشان در سرفصلی دیگر «فعالیتهای سپاه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر و اندیشه» را نیز برجسته ارزیابی کردند و افزودند: «نگاه و نقش سپاه در جغرافیای مقاومت در منطقه» معیار دیگری برای قضاوت درباره‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تحسین توانایی‌های مجموعه‌ی عظیم مقاومت در مواجهه با جبهه‌ی متحد کفر و ظلم، افزودند: نقش سپاه پاسداران در این عرصه به‌قدری برجسته است که دشمنی آشکار مستکبران و جبهه‌ی بدهای عالم را علیه سپاه برانگیخته است که البته دشمنی این جبهه‌ی خبیث برای سپاه پاسداران افتخار بزرگی است.

رهبر انقلاب «تلاش برای حفظ معنویت» را سرفصل بسیار مهمی خواندند که سپاه به آن اهتمام جدی داشته و تلاش کرده از باران رحمتِ معنویت برای طراوت و زیبایی و عزت خود استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تأکید کردند: سپاه پاسداران در عمر پربرکت خود در زمینه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جاده‌ی تعالی و پیشرفت کاملاً جلو رفته و اوج قابل توجهی گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به دشمنی‌های مستمر آمریکا و جبهه‌ی استکبار و امتداد کوچک آنها در داخل بر ضد سپاه که نمونه‌ی بارز آن تحریم سپاه است، گفتند: این دشمنی‌ها که به‌علت موفقیتها و پیشرفتهای سپاه پاسداران است، عزت سپاه را در چشم دوست و حتی دشمن افزایش خواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سپاهیان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: من صددرصد از سپاه راضی هستم اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد بر اساس توانایی‌ها و استعدادهای خود میتواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر رشد و پیشرفت کند.

ایشان در ادامه، هشت توصیه برای استمرار حرکت پرشتاب و رو به پیشرفت پاسداران انقلاب اسلامی بیان کردند.

«به‌هیچ‌وجه نگذارید سپاه، پیر، محافظه‌کار و به وضع موجود قانع شود.» این اولین توصیه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. ایشان در همین خصوص گفتند: برای آنکه روحیه‌ی جوان در سپاه استمرار یابد و این سازمان به مرحله‌ی پیری نرسد، باید جوان‌گرایی که در سپاه آغاز شده، ادامه یابد، نوگرایی و روشهای خلاقانه ادامه یابد و با انتقال تربیت دینی و انقلابی و روحیه‌ی شهدای نام‌آور به نسلهای بعدی، از انقطاع نسلی جلوگیری شود.

«حفظ آمادگی در مواجهه با حوادث بزرگ» دومین توصیه‌ی رهبر انقلاب اسلامی بود که گفتند: یکی از خصوصیات بارز سپاه از ابتدا تاکنون، سینه سپر کردن و حضور در صف مقدم مواجهه با حوادث بزرگ بوده است که این روحیه باید حفظ شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین خصوص، حفظ آمادگی‌های علمی و عملی و آگاهی‌های سیاسی و استحکام سازمانی سپاه در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید، کمک به محرومان و خدمت‌رسانی و مقابله با دشمنی‌ها را ضروری خواندند.

توصیه‌ی سوم رهبر انقلاب به سپاه پاسداران «از دست ندادن نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت» بود.

ایشان گفتند: نباید قناعت کنیم به منطقه‌ی خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم.

رهبر انقلاب افزودند: نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر میشود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارمین توصیه‌ی خود به سپاه را این‌گونه مطرح کردند: «از دشمن مطلقاً نترسید اما کاملاً هوشیار باشید و ارزیابی واقعی و صحیحی از دشمن داشته باشید».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: نباید از دشمن هر اندازه هم که قوی باشد، ترسید اما نباید دشمن را، هرچقدر هم که کوچک باشد، به حساب نیاورد.

ایشان در توصیه‌ی پنجم خود خطاب به سپاه خاطرنشان کردند: با همه‌ی اجزاء عظیم تشکیل‌دهنده‌ی نظام اسلامی اعم از دولت، مجلس و قوه‌ی قضائیه و بخشهای گوناگون، همکاری و هم‌افزایی داشته باشید. البته این هم‌افزایی و همراهی به معنای جدایی سپاه از عناصر هویتی خود نیست و سپاه باید عناصر هویتی خود را صددرصد حفظ کند.

«مردمی بودن» توصیه‌ی ششم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سپاه بود.

ایشان گفتند: مردم‌دوست، مردم‌پذیر و مردمی‌رفتار باشید و از فخرفروشی، دنیاطلبی و اشرافی‌گری جداً پرهیز کنید، زیرا سپاه از ابتدای تشکیل، مردمی بوده است.

«اولویت قرار دادن کار و روحیه‌ی جهادی در همه‌ی عرصه‌ها» دیگر توصیه‌ی رهبر انقلاب اسلامی به سپاه بود که گفتند: کار جهادی در مقابل تنبلی و بی‌تفاوتی و کار امروز را به فردا انداختن قرار دارد که متأسفانه برخی بخشهای کشور دچار این مشکل هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ی هشتم خود بر حفظ و تقویت معنویت، انس با قرآن، توکل به خدا و توسل به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در میان نیروهای سپاه و خانواده‌های آنان تأکید کردند.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به مسائل بین‌المللی اشاره کردند و گفتند: اگر به تحولات منطقه و جهان با دقت نگریسته شود، متوجه میشویم که دشمنان هرچه بیشتر هزینه میکنند، بیشتر ضرر میکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به هزینه‌های دشمنان بویژه آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه خاطرنشان کردند: آنها با هزینه‌های گزافی داعش را به وجود آوردند و از آن حمایتهای تسلیحاتی، مالی و تبلیغاتی کردند و حالا که با همت جوانان سوریه، عراق و ایران، داعش از بین رفته است، بدروغ میگویند ما داعش را نابود کردیم!

ایشان افزودند: رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرد که در منطقه، هفت تریلیون دلار هزینه کرده‌اند اما در مقابل جز ضرر و شکست عایدی نداشتند، و از این پس هم این روند ادامه خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سیاست فشار حداکثری آمریکا را سیاستی شکست‌خورده و بی‌فرجام خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها خیال میکردند با تمرکز بر فشار حداکثری بویژه در زمینه‌ی اقتصادی، میتوانند ایران را به نرمش و زانو درآورند اما خودشان دچار زحمت و مشکل شده‌اند.

ایشان با اشاره به تلاش ناکام اخیر آمریکایی‌ها برای ایجاد و القای حالتی حتی نمادین از شکست ایران افزودند: آنها برای وادار کردن رئیس‌جمهور کشورمان به ملاقات، به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی را هم به کمک خواستند، اما نتوانستند و تا این ساعت فشار حداکثری شکست خورده و بنده قاطعانه میگویم که تا آخر هم در این فشار حداکثری شکست خواهند خورد.

رهبر انقلاب با تأکید بر ادامه یافتن مسیر عزت و اقتدار جمهوری اسلامی افزودند: سلطه‌گران به گفته‌ی خودشان میخواهند ایران به کشوری عادی یعنی منطبق با سازوکار نظام سلطه تبدیل شود اما جمهوری اسلامی از آغاز شکل‌گیری خود با نظام سلطه مقابله کرده و از این پس نیز مطلقاً تسلیم زورگویان جهانی نمیشود و راه انقلابی‌گری و مقابله با سلطه‌گران را قطعاً ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به موضوع هسته‌ای گفتند: کاهش تعهدات هسته‌ای که مسئولیت آن بر عهده‌ی سازمان انرژی اتمی است، باید همان‌گونه که دولت اعلام کرده با جدیت کامل و به‌صورت دقیق و جامع ادامه یابد تا به نتیجه‌ی مطلوب برسد و قطعاً هم به نتیجه خواهد رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه‌ی مسائل اقتصادی نیز تأکید کردند: علاج مشکلات اقتصادی، تکیه به امکانات و توانایی‌های داخلی است.

ایشان با اشاره به امکانات خوب داخلی، گفتند: برخی‌ها قبلاً پیش‌بینی میکردند که سال ۹۸ سال مشکلات بسیار شدید اقتصادی باشد، درحالی‌که اکنون مسئولان کشور خبر از یک رشد اقتصادی نسبی در شش ماهه‌ی اول سال میدهند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته وضع زندگی و معیشت مردم سخت است ولی اگر حرکتی قوی و پیگیر و مجاهدانه انجام گیرد، قطعاً بتدریج وضع معیشتی مردم نیز بهبود خواهد یافت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تحریم نفتی کشور را مشکلی کوتاه‌مدت خواندند و تأکید کردند: اگر بدرستی عمل شود، از این مشکل کوتاه‌مدت میتوان به یک سود بلندمدت رسید که همان رهایی بودجه‌ی کشور از نفت است.

ایشان با اشاره به اعلام مسئولان اجرایی مبنی بر تهیه‌ی بودجه بدون در نظر گرفتن فروش نفت، افزودند: این یک دستاورد بسیار بزرگ است و ما باید از این فرصت برای انقطاع کامل از درآمد فروش نفت استفاده کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: فشار تحریم که از لحاظ تاکتیکی به ما وارد میشود، از لحاظ راهبردی به سود ما خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی سخنان خود گفتند: از هر زاویه که به مواجهه‌ی کنونی ملت ایران با دنیای ظلم و استکبار و کفر نگریسته شود، پیروز نهایی ملت ایران است و بر اساس وعده‌ی الهی در قرآن و همچنین بر اساس تجربه‌ی چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی، ملت ایران به لطف خداوند، صاحب یک پیروزی راهبردی خواهد شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حاجی‌صادقی نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه اعلام کرد: سپاه بیش از هر زمان دیگری، با انسجام کامل، همدلی درون‌سازمانی و وحدت با سایر نیروهای مسلح، آماده‌ی پاسداری از انقلاب است.

همچنین سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در سخنانی گفت: امروز خطوط تماس انقلاب، هزاران کیلومتر عمق پیدا کرده و با انتقال پیام ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و معنویت، آمریکا در تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به حاشیه رانده شده است.

فرمانده کل سپاه با تأکید بر اقتدار و بازدارندگی انقلاب افزود: کوچک‌ترین خطای رژیم صهیونیستی در مقابل ایران به‌مثابه آخرین خطا خواهد بود و به محو رژیم صهیونیستی از عالم منجر خواهد شد.

سردار سلامی گفت: سپاه با نوسازی داخلی به سمت تقویت هرچه بیشتر توان خود در عرصه‌های مختلف در حال حرکت است.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

توزیع میوه شب عید همدان آغاز شد

غرب ایران- مدیر تعاون روستایی استان همدان گفت: ۶۰۰ تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در این استان تامین شده و از صبح امروز (شنبه) ۲۶ اسفند توزیع آن شروع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *