حفظ بنای تاریخی بانک کارگشایی را با حکم قضایی

به گزارش غرب ایران ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: با رایزنی های صورت گرفته و انجام مراحل ادرای، به دنبال دریافت مجوز حکم قضایی برای حفظ، مرمت و بازسازی بنای تاریخی بانک کارگشایی شهر همدان هستیم.

علی مالمیر با اشاره به اینکه مالکیت این بنای تاریخی به نام مرحوم «محمدتقی علاقبندیان»است، افزود: بعد از فوت آن مرحوم، فرزندان وی به عنوان وارث وظیفه حفظ و نگهداری از این بنای تاریخی را دارند.
وی اظهار داشت: با وجود اینکه مالکان این بنا یکی از خانواده های اصیل همدانی هستند، انتظار می رود از میراث این خطه از ایران کهن محافظت کنند.
مالمیر ادامه داد: متاسفانه مالکان این بنا هیچگونه همکاری در خصوص حفظ و نگهداری آن انجام نمی دهند.
وی با اشاره به اینکه انتظار می رود خود خانواده برای حفظ این بنای تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراجعه کنند، اضافه کرد: نه تنها این اقدام انجام نشده است بلکه اجازه مرمت و بازسازی آن را به ما نمی دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: سال گذشته اعتباری برای مرمت و بازسازی این بنا تخصیص یافت که به دلیل مخالفت مالکان نتوانستیم عملیات مرمت و بازسازی را اجرا کنیم.
وی با اشاره به اینکه مالک علاقه و دغدغه ای برای حفظ و بازسازی این بنا ندارد، افزود: به دنبال دریافت مجوز قضایی برای اجرای اقدامات نجات بخشی این بنا هستیم.
مالمیر ادامه داد: از اهداف مالک به منظور خودداری از بازسازی آن اطلاعی ندارم اما دغدغه ای برای حفاظت از بنا وجود ندارد.
وی با ابراز بی اطلاعی از اهداف مالک این بنا، عنوان کرد: اثری که ثبت ملی شده است، اگر تخریب کامل هم شود، بر اساس قانون باید مو به مو شبیه اثر نخست ساخته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تاکید کرد: بر اساس قانون، شهرداری هم نمی تواند نوع کاربری ساختمان را تغییر داده و برای آن پروانه ساخت صادر کند.
بنای تاریخی بانک کارگشایی همدان، در اوایل دوره پهلوی ساخته و ساختمان شعبه همدان، در خیابان شریعتی روبروی آرامگاه «استر و مردخای» واقع شده است.
این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دیواره های این بنای تاریخی به دلیل بارش های اخیر، در حال فرو ریختن است.
مرحوم محمد تقی علاقبندیان مالک این بنا، یکی از خیران نیک اندیش و سرمایه داران بزرگ ایران بود که در سال ۱۳۹۶ درگذشت. وی مالک بیش از ۱۵۰ شرکت در ایران، آمریکا، کانادا، انگلیس، ژاپن و چند کشور اروپایی و آسیایی دیگر بود و در ایران نیز جزو هشت سرمایه دار ثروتمند محسوب می شد.
از وی پنج فرزند شامل سه پسر و ۲ دختر باقی مانده است.

انتهای پیام /م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *