طرح نهضت ملی مسکن در همدان ۹۵ درصد به بهره برداری رسیده است

غرب ایران- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: پیشرفت ساخت نخستین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شهرک بهشتی همدان به ۹۵ درصد رسیده است و در اولین فرصت بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ، مسعود رضایی افزود: اجرای طرح نهضت ملی مسکن به دلیل کمبود زمین با تاخیر در همدان آغاز شد اما با این وجود سرعت اجرای کار بسیار خوب بود و عملیات عمرانی با شتاب زیاد در حال انجام است.

وی اظهار کرد: هم‌اینک پروژه ۱۲۰ واحدی ۹۵ درصد و ۶۹۰ واحدی شهرک بهشتی همدان ۶۰ درصد پیشرفت دارد و در نخستین مناسبت ملی، کلید این واحدها به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

رضایی عنوان کرد: ۱۱ هزار واحد مسکونی نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرک تازه تاسیس پرواز ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اینک عملیات ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به پیمانکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان آغاز شده است و میانگین پیشرفت کار به ۲۱ درصد رسیده است.

رضایی تصریح کرد: فرآیند کار ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی در کشور روال خاص خود را دارد و بر اساس هدفگذاری صورت گرفته تلاش داریم واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در طول ۲ سال ساخته شود.

وی تاکید کرد: استاندار همدان دغدغه اجرای پرسرعت طرح نهضت ملی مسکن را دارد و با حسن توجه وی زمین مورد نیاز این طرح که متعلق به استانداری بود در اختیار طرح قرار گذاشته شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان افزود: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن به خاطر داشتن معارض برای اراضی ۶۸۰ هکتاری منطقه شورین، در همدان با تاخیر آغاز شد اما در طول ۶ ماه گذشته سرعت کار بسیار پر شتاب بوده است.

وی اظهار کرد: اعتبارات این پروژه از ۲ بخش تامین می شود که شامل آورده متقاضیان و تسهیلات دولت می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه این تسهیلات ۲۰ ساله و با سود بانکی ۱۸ درصد است، افزود: مبلغ تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان و زمین آن به طور رایگان از سوی دولت به مردم واگذار شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های پروانه ساخت، اداری و نظام مهندسی این پروژه با تخفیفات اعمال شده است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم در کنار حفظ کیفیت و رعایت مقررات ملی ساختمان، در هزینه‌ها صرفه جویی شود تا این واحدها با کمترین هزینه ساخته شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: خط قرمز ما برای ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، رعایت مباحث فنی، مقررات ملی ساختمان است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز بیشتر متقاضیان همکاری لازم برای واریز مبالغ درخواستی همکاری کرده‌اند، افزود: دستگاه‌های حمایتی نیز کمک‌های بلاعوض برای افراد زیرپوشش خود را به حساب واریز کرده اند.

رضایی اظهار کرد: پایش صلاحیت متقاضیان برای بهره‌مندی از امتیاز این طرح بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی است و با توجه به شرایط متقاضیان سهمیه واگذاری واحدها در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، ۱۰ درصد مجموعه سازی‌ها به افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان عنوان کرد: استعداد ساخت واحدهای مسکونی در شهرک پرواز، ۱۱ هزار واحد است و هم اینک عملیات ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز شده و چهار هزار واحد دیگر نیز در حال دریافت مجوزهای لازم است.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های خدمات رسان در طراحی این شهرک مشارکت کرده‌اند، ادامه داد: برای نخستین بار در استان اجرای شبکه برق‌رسانی این طرح به صورت زمینی طراحی شده است که نمای شهرک را زیبا می‌کند.

رضایی ادامه داد: شرکت‌های خدمات رسان همچون آب، گاز، برق و مخابرات نیز مشارکت خوبی برای ساخت این شهرک داشته‌اند و برای سایر فضاها، اراضی به دستگاه‌ها معرفی شده و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

وی افزود: صنعت ساختمان یک صنعت پیشران محسوب می‌شود و این پروژه برای نزدیک به یک هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد و بسیاری از صنایع را در استان پویا کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه مصالح مورد نیاز این طرح از تولیدکنندگان استان تامین می‌شود، گفت: ما نماینده مردم هستیم و در کنار صرفه جویی، از مصالحی که استاندارد نظام مهندسی را رعایت کنند استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: امکان خرید و فروش امتیاز این واحدها وجود ندارد و زمین آن به صورت ۹۹ ساله به مردم واگذار می شود.

رضایی افزود: از شروط کار پیمانکاران این است که از اتباع خارجی در اجرای این پروژه استفاده نشود.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان نیز گفت: مجموعه مساحت پروژه شهرک پرواز با کاربری مسکونی و تجارب ۱۲۵ هکتار است که در آن هشت منطقه شهری در قالب ۶۴ بلوک و ۶۴۰ زیر بلوک است.

آرش پناهی افزود: ارتفاع ساختمان‌های این طرح حداقل۴.۵ و حداکثر ۵.۵ طبقه و برای واحدهای مسکونی انباری، بالکن و پارکینگ بدون مزاحم طراحی شده است.

وی با بیان اینکه مساحت کل پروژه یک میلیون و ۱۵۰ هزار متر مربع است، افزود: عملیات اجرایی سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آغاز و مرحله اسکلت و زیربنا در حال انجام است.

پناهی اظهار کرد: همه کاربری‌های عمومی، فضای تجاری، آموزشی، فرهنگی و مذهبی در داخل سایت پروژه در نظر گرفته شده و راه و شهرسازی در حال واگذاری اراضی به دستگاه‌های متولی است.

۱۲۱ هزار نفر در استان به عنوان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، از ابتدای بازگشایی سامانه ثبت نام وزارت راه و شهرسازی نام‌نویسی کرده‌اند که نزدیک به ۹۰ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شده‌اند.

دولت سیزدهم قرار است در طول چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای استان همدان بسازد. بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ استان همدان پس از استان‌های تهران، البرز، مازندران، گیلان و قم در رده ششم پر تراکم‌ترین استان‌های کشور قرار دارد.

بر اساس این آمار استان همدان، با وسعتی نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و تراکم نسبی ۸۸ نفر در هر کیلومتر مربع، همدان را در ردیف یکی از پرتراکم‌ترین استان‌های کشور قرار داده‌ است. ساخت و تحویل چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال و در طول فعالیت دولت سیزدهم انجام خواهد شد.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *