راه‌اندازی مزرعه گردشگری شیلاتی در نهاوند

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: افزایش تولید ۵۰۰ تن ماهی در مزرعه قزل پردیس به حالت متراکم و راه‌اندازی یک مزرعه گردشگری شیلاتی در برنامه کاری شیلات جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، مصطفی کزازی در نهاوند اظهار کرد: صنعتی شدن مزرعه پرورش ماهی و استفاده از شیوه‌های جدید علمی علاوه بر استفاده کمتر از آب، میزان بهره‌وری را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

وی به اقدامات صورت گرفته در این راستا اشاره کرد و افزود: به منظور حرکت به سمت صنعتی شدن پرورش ماهی در سال جاری برنامه مطالعه احداث یک مزرعه صنعتی با ظرفیت تولید یک‌هزار و ۲۰۰ تن در سال در دست اقدام است که مراحل درخواست مجوز آن انجام گرفته است.

وی به دیگر برنامه‌های در دست اقدام این اداره در جهت توسعه بخش شیلات اشاره کرد و گفت: افزایش تولید ۵۰۰ تن ماهی در مزرعه قزل پردیس به حالت متراکم و راه‌اندازی یک مزرعه گردشگری شیلاتی در برنامه کاری شیلات جهاد کشاورزی قرار دارد.

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند در خصوص مزرعه گردشگری شیلاتی در این شهرستان گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد عملیات اجرایی انجام شده که با بهره‌برداری از این فضا، مکانی زیبا برای تفریح و گردشگری مردم فراهم می‌شود.

وی به ظرفیت‌های شهرستان در حوزه شیلات اشاره کرد و افزود: نهاوند با دارا بودن ۶ سراب کم‌نظیر، ۸۶ مزرعه پرورش ماهی که ۸۰ درصد آنها فعال است، پتانسیل تولید ۲۵ درصد بچه ماهی و جلوگیری از ورود ۴۰ درصد تخم چشم زده به کشور و صادرات سالانه ۱۰۰۰ تن ماهی از مجموع تولید ۳۰۰۰ تن تولید ماهی سالانه  یکی از مهمترین مرکز آبزی‌پروری غرب کشور است.

کزازی با اشاره به  ظرفیت‌های بالفعل نهاوند در زمینه شیلات اظهار کرد: در حال حاضر با احیا و شروع به کار مزرعه قزل دانش با ظرفیت هزار تن پرورش و ۲۸۰ میلیون تکثیر و تفریخ در سال طی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ انتظار تولید بیش از سال قبل را خواهیم داشت.
 
وی به صادرات ماهی طی یک سال گذشته از نهاوند اشاره کرد و گفت: با دریافت کد ir صادرات از سوی شرکت قزل پروتئین گاماسیاب، طی یک سال گذشته ۱۰۰۰ تن ماهی به کشورهای اوراسیا به ویژه روسیه صادر شد که در صورت حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان می توان این میزان را افزایش داد.

کارشناس امور شیلات جهاد کشاورزی نهاوند با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه به شیلات و تاکید وزارت جهاد کشاورزی بر اولویت داشتن صنعت  شیلات در کشاورزی کشور سرمایه‌گذاری در این حوزه و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان از جمله استفاده از ظرفیت سراب‌های گیان، کنگاورکهنه و گاماسیاب برای تولید آبزیان را عاملی برای رونق بیشتر شیلات در سطح کشور دانست.

 وی در پایان با تاکید مجدد بر حرکت به سمت صنعتی شدن این بخش اظهار کرد: در صورت استفاده بهینه از پتانسیل‌های بالقوه شهرستان با استفاده از طرح‌های پرورش سنتی و غالبا صنعتی می توان انتظار بیش از دو برابری تولید حد فعلی را داشت.

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

غرب ایران - وزیر نفت با اعلام اینکه در دولت سیزدهم نه تنها معطل قدرت‌های بزرگ نشدیم، بلکه بر توان داخلی تکیه کردیم، گفت: در این دولت ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون متر مکعب به تولید گاز، بیش از ۲۲۰هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و۱۰ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *