پایگاه خبری غرب ایران | پایگاه خبری غرب ایران اخبار همدان غرب ایران کرمانشاه ایلام کردستان
تاریخ انتشار :پنج شنبه ۲۳ دی ۹۵.::. ساعت : ۹:۴۷ ب.ظ
فاقددیدگاه

مواد غذایی ضداسترس و نقش آن در بهبود عملکرد دانش‌آموزان در شب‌های امتحان

کارشناس تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه گفت: دانش‌آموزان در شب‌های امتحان، برنج و ماکارونی بخورند.

آرزو کاوه‌ای اظهار کرد: مصرف مواد نشاسته‌ای مانند برنج و ماکارونی در شب امتحان توصیه می‌شود؛ چرا که وجود کربوهیدرات و ویتامین‌های موجود در آن، خواب راحت و باکیفیتی را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: به علت فشار و استرسی که در دوران امتحانات به دانش‌آموزان و دانشجویان وارد می‌شود، داشتن تغذیه مناسب و مقوی در میزان یادگیری و تأمین آرامش آنان موثر است.

کاوه‌ای ادامه داد: استرس؛ سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند که برای پیشگیری از آن، رعایت یک رژیم غذایی مطلوب و پرانرژی الزامی است.

وی عنوان کرد: در دوران امتحانات خوردن یک غذای کافی و مناسب الزامی است؛ چرا که انرژی اولیه بدن را تأمین می‌کند؛ بنابراین تغذیه‌ای شامل مواد قندی پیچیده و پروتئین‌‌دار می‌تواند برای تغذیه صبحانه دانش‌آموزان موثر باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه خوردن آبمیوه، شیر، پنیر، مغزها و تخم‌مرغ در وعده صبحانه محرک خوبی برای مغز و یادگیری است، اعلام کرد: کسانی‌که عادت به خوردن صبحانه ندارند می‌توانند با خوردن یک لیوان شیر و موز بخشی از انرژی مود نیاز خود را تأمین کنند.

 

مصرف زیاد انواع شیرینی‌ منجر به احساس خستگی می‌شود

کاوه‌ای با بیان اینکه مصرف زیاد شیرینی‌جات و مواد کافئین‌دار منجر به بروز خستگی می‌شود، تصریح کرد: مصرف کافئین باعث کاهش آب بدن می‌شود.

وی افزود: خوردن موادغذایی پرچرب در وعده صبحانه موجب خواب‌آلودگی دانش‌آموز خواهد شد؛ بنابراین مصرف مواد قندی پیچیده مانند نان‌های سبوس‌دار، خرما و میوه‌ در وعده صبحانه توصیه می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف موادپروتئینی در وعده ناهار و شام موجب بهبود عملکرد مغز می‌شود، اضافه کرد: نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات مانند دوغ، چای کمرنگ و شیر در طول شبانه‌روز، نشاط و سرحالی در دانش‌آموزان را به دنبال دارد.

 

میان‌وعده‌های سبک فراموش نشود

کاوه‌ای اظهار کرد: دانش‌آموزان در هنگام مطالعه، احساس گرسنگی و خستگی می‌کنند؛ بنابراین در این مواقع خوردن یک میان‌وعده سبک و با حجم کم مانند بیسکویت و شیر، مغزها و مویز به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در این دوران باید مقدار پروتئین در رژیم غذایی بیشتر و چربی آن کمتر شود، تصریح کرد: در روز امتحان موادغذایی سرشار از فیبر و پروتئین خورده شود و در شب امتحان از مواد نشاسته‌ای و سرشار از کربوهیدرات مانند برنج، ماکارونی و نان استفاده شود.

 

موادغذایی ضداسترس

این کارشناس تغذیه با اشاره به استرس دانش‌آموزان در دوران امتحانات خاطرنشان کرد: مصرف موادی مانند ریحان، نعناع، سیب و خوردن نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش استرس موثر است.

 

خوردن ماست و دوغ ترش ممنوع

وی خوردن ماست و دوغ ترش را در دوران امتحانات عملی نامناسب دانست و افزود: خوردن این مواد بر عملکرد مغز تأثیر نامناسبی می‌گذارد.

 

مصرف کافئین و شب‌بیداری

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برخی از افراد با استفاده از مقادیر زیادی کافئین اقدام به شب‌بیداری می‌کنند، عنوان کرد: این عمل بسیار اشتباه است؛ چرا که داشتن خوابی آرام و باکیفیت در شب امتحان به آرامش و بهبود عملکرد مغز در روز امتحان کمک می‌کند.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.