۲۳ میلیون و ۹۶۰ دلار صنایع دستی از همدان صادر شد‌

غرب ایران – معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: در پنج ماهه امسال ۲۳ میلیون و ۹۶۰ دلار صادرات صنایع دستی در استان انجام شده که سهم سفال و سرامیک در بین کالاهای صادراتی شاخص است.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛ محمد رضا خلجی اظهار داشت: فعالیت یک هزار و ۳۰۰ کارگاه گروهی و ۱۹ هزار پروانه انفرادی در استان همدان دارای مجوز است و ۴۴ هزار هنرمند نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: در استان همدان ۴۴ هزار هنرمند صنایع دستی فعالیت دارند که از این تعداد ۱۸ هزارنفر بدون احتساب جمعیت مهاجر شاغل در شهرستان لالجین و در حوزه سفال مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: روزانه حدود ۳۰۰۰ نفر مهاجر برای اشتغال در حوزه سفال به شهر لالجین می روند با این حساب جمعیت هنرمندان صنایع دستی این شهرستان به حدود ۲۰ هزار نفر می رسد.

این مقام مسئول افزود: استان همدان به لحاظ دارا بودن شهرهای جهانی، تعداد کارگاه های فعال، میانگین جمعیتی و موقعیت جغرافیایی در کشور بین رتبه اول تا سوم حوزه صنایع دستی قرار دارد.

خلجی با بیان اینکه سفال، مبل و منبت، چرم، مروار بافی و سنگ های قیمتی صنایع دستی شاخص در استان همدان هستند، عنوان کرد: در حوزه صنایع دستی در همدان ۸۵ رشته فعال و ۱۶ اثر ثبت جهانی وجود دارد.

وی به خلا فرهنگی و هنری در زندگی کنونی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی چون هنری بازمانده از گذشتگان و مادران و پدران این سرزمین است می تواند با توسعه در بین خانواده و ایجاد شدن زمینه اشتغال و فعالیت بیشتر باعث کنترل ناهنجاری های اجتماعی شود که در اثر خلاهای فرهنگی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *