حجم آب سد اکباتان همدان به ۱۴ میلیون مترمکعب رسید

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، داوود شاهسوند با بیان اینکه این میزان در مدت زمان مشابه پارسال ۹ میلیون مترمکعب بود افزود: امسال با برنامه ریزی مناسب و مدیریت منابع آب بالا دست سد اکباتان، حجم آب بیشتری پشت این سد ذخیره شده که از آن برای مصارف آب شرب و کشاورزی استفاده می‌شود.

او تصریح کرد: شهرستان همدان دارای ۲ سد اکباتان و آبشینه است که از منابع راهبردی تامین آب آشامیدنی ساکنان این شهر به شمار می‌رود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: یکی دیگر از سد‌های مهم استان همدان سد کلان در شهرستان ملایر است که برای تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی و آب آشامیدنی مردم ملایر احداث شده است.

داوود شاهسوند افزود: هم اینک ۴۰ میلیون متر مکعب حجم آب ذخیره شده در سد کلان ملایر است که برای آب شرب ۴۵۰ لیتر و برای کشاورزی ۷۰ لیتر در ثانیه آب از این سد در حال رهاسازی است.

او تصریح کرد: یکی دیگر از سد‌های مهم استان همدان سد سرابی واقع در تویسرکان است که حجم آب آن تاکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: سد سرابی تویسرکان با هدف تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز بخش کشاورزی احداث شده و هم اینک ۵۰ لیتر در ثانیه از آب آن برای تامین آب شرب استفاده می‌شود.

داوود شاهسوند افزود: مابقی سد‌ها از جمله نعمت آباد اسدآباد و شنجور رزن به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی، میزان اندکی آب در پشت آن‌ها جمع و ذخیره شده است به گونه‌ای که تنها امکان تامین حداقل آب پایین دست را دارد.

او تصریح کرد: با رایزنی جهاد کشاورزی، تعاونی و حق آبه بران می‌توان بخشی از این آب را برای مصارف آشامیدنی در اختیار مردم قرار داد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: بنابراین همدان از نظر منابع آبی در شرایط ویژه قرار دارد و حفظ این منابع آبی محدود بسیار مهم است.
همدان از ۱۷ سال پیش تاکنون همواره در ردیف استان‌های در معرض خشکسالی قرار داشته است.

سد‌های آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، کلان ملایر و نعمت آباد اسدآباد از سد‌های مهم استان همدان به حساب می‌آیند.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *