۶ پرونده میراث ناملموس استان همدان در انتظار ثبت ملی شدن

به گزارش غرب ایران فریبا نعمتی تعداد پرونده‌های ثبت شده از میراث ناملموس استان همدان را حدود ۹۵ مورد برشمرد و افزود: حدود ۴۰ پرونده مربوط به صنایع دستی و ۵۵ پرونده مربوط به ثبت میراث معنوی شامل غذا، شیرینی، نان، آیین و رسوم مردم استان همدان است.

او با اشاره به اینکه سال گذشته چهار پرونده از میراث ناملموس را ثبت ملی کردیم که همگی غذا بودند، تصریح کرد: امسال هم حدود ۶ پرونده میراث ناملموس برای نیمسال نخست در دست ثبت است که چهار مورد مربوط به غذاست و دو مورد مربوط به آیین هایی، چون جشن برداشت گندم است.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در ادامه درباره کیسه دوزی همدانی‌ها در روز ۲۷ ماه مبارک رمضان بیان کرد: این رسم توسط بعضی از اقوام گذشته و ساکن در همدان انجام می‌شده که بعد‌ها منسوخ شده است، اما بدین صورت بوده که زنان با در دست داشتن نخ و سوزن و پارچه در بین نماز ظهر و عصر روز ۲۷ ماه رمضان مشغول به دوختن کیسه به منظور نذری و حاجات بوده است.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *