مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی استان همدان در آستانه بهره برداری قرار دارد

به گزارش غرب ایران دکتر محمدمهدی مجذوبی در نشست هم‌اندیشی هیات رئیسه دانشگاه با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت ایام بهار طبیعت و ماه رمضان افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان دارای هفت معاونت، ۱۲ دانشکده، ۲۰ بیمارستان، ۱۰ کلینیک ویژه ، مرکز و پایگاه سلامت و برخورداری از ۱۴ هزار نفر کارمند، هفت هزار دانشجو و ۵۰۱ دانشجوی است.

وی کمبود شدید فضای آموزشی با وجود توسعه رشته مقاطع را از مسائل مهم دانشگاه دانست و اظهار داشت: فضای فیزیکی به طور مطلوب توسعه نیافته و امید می‌رود کلنگ‌زنی دانشکده‌های بهداشت و توانبخشی به زودی انجام شود.

مجذوبی تصریح کرد این دانشگاه در حوزه غذا و دارو رتبه ۶ کشور را در بین ۱۹ دانشگاه سطح یک دارد و وجود ۲۶۵ داروخانه، چهار کارخانه دارویی و ۳۴۰ واحد تولیدی غذایی، آرایشی و بهداشتی از ظرفیت‌های حوزه غذا و دارو است.

وی با تاکید بر اولویت‌دار بودن موضوع تولید دارو در استان توضیحاتی در مورد توافق با سرمایه گذار با حضور معاون استاندار و تامین زمین در شرکت شهرک‌های صنعتی به منظور تولید دارو ارائه کرد و گفت: با پایان یافتن طرح توجیهی اتفاقات خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

مجذوبی یادآور شد که در حوزه درمان حدود سه هزار تخت فعال در استان همدان وجود دارد و برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص نسبت تخت به جمعیت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سه هزار و ۸۴ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه تحصیل می کنند، افزود: در سال ۱۴۰۱ صد در صد دانشجویان در فضای خوابگاهی پوشش داده شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان از ۱۴ مورد پروژه عمرانی و خاتمه‌یافته دانشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها با ۹۲ میلیارد تومان اعتبار بهره برداری شدند.

وی پروژه‌های جاری دانشگاه علوم پزشکی همدان را شامل بیمارستان اکباتان، توسعه ساختمان غذا و دارو، احداث کتابخانه مرکزی رفع کننده مشکل فضای آموزشی و کلاس‌های آموزشی، احداث سردخانه واکسن، احداث خوابگاه ریحانه ۲، بیمارستان جوراب، اورژانس بیمارستان مهر ملایر، بیمارستان رزن، انبار داروی کبودراهنگ، بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی امام خمینی (ره) همدان و مرکز جامع سرطان عنوان کرد.

مجذوبی نقش معاونت بهداشتی دانشگاه در سطح کشور را برجسته خواند و از موفقیت‌هایی همچون کسب رتبه برتر در واکسیناسیون مادران باردار و تعیین تکلیف پسماندهای شیمیایی به عنوان اتفاقاتی ارزشمند یاد کرد.

وی از کسب موافقت کلی وزارت متبوع برای تاسیس پارک علم و فناوری خبر داد و خاطرنشان کرد که در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه اقدامات خوبی انجام شده که در ۱۴۰۲ نتیجه آن مشخص می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان کسب رتبه برتر در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی در جشنواره شهید رجایی را از دستاوردهای دانشگاه خواند.

وی با یادآوری بهره‌برداری و افتتاح ۲۰ واحد خوابگاه متاهلین گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌تواند از دانشگاه‌های پیشرو در حوزه ساخت و تامین خوابگاه متاهلین باشد.

دکتر مجذوبی با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه در حوزه ملی به ویژه در حوزه آموزش، رفع مسئله قطب بندی دانشگاه ها را نیازمند مذاکرات نمایندگان مجلس دانست.

وی ارائه و ثبت خدمات حمایتی به بیماران خاص و صعب‌العلاج استان همدان با همراهی دانشگاه و بیمه سلامت را از اتفاقات با اهمیت خواند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان بهره‌برداری از ساختمان جدید بیمارستان فاطمیه، تجهیز اورژانس بیمارستان امام حسین(ع)، خرید دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس بیمارستان علیمرادیان نهاوند، خرید دستگاه دزیمتری مرکز جامع سرطان در راستای راه‌اندازی خدمات پرتودرمانی دولتی، تجهیز بیمارستان دندانپزشکی پورسینا، احداث و تجهیز بخش همودیالیز بیمارستان آیت الله قدوسی شهرستان نهاوند، احداث بخش اطفال و ال دی آر بیمارستان علیمرادیان نهاوند و کسب امتیاز برتر ۱۰۰ در برنامه عملیاتی وزارتی در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در طب ایرانی و مکمل از دیگر اقدامات شاخص اشاره شده توسط دکتر مجذوبی بود.

وی مهمترین برنامه‌های آتی دانشگاه علوم پزشکی همدان را شامل راه‌اندازی داروخانه طب ایرانی، تولید دارو در استان و تدارک امکانات لازم برای راه‌اندازی بخش‌های پیوند استخوان، توسعه مراکز درمان ناباروری، تکمیل مرکز جامع سرطان و راه‌اندازی مراکز جامع سالمندان، دیابت و منوپوز در استان عنوان کرد.

دکتر مجذوبی با اشاره به اینکه در حوزه نیروی انسانی در کشور مشکلاتی وجود دارد، یادآور شد که چهار آزمون جذب نیروی انسانی در فاصله زمانی کم برای جبران کمبودها برگزار شده است اما همچنان نیاز به جذب نیرو به ویژه در رشته‌های دندانپزشکی و بهروزی با توجه به زمان‌بر بودن آموزش بهورزان و کمبود نیرو در خانه‌های بهداشت وجود دارد.

رییس دانشگاه از توجه نمایندگان به تقویت بنیه علمی اعضای هیات علمی دانشگاه و سیاست توسعه‌ای این بخش تشکر کرد و برنامه‌ریزی برای افزایش انگیزه جذب و ماندگاری اعضای هیات علمی را مهم برشمرد.

وی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که از دانشگاه به عنوان اتاق فکر استفاده کنند و نظرات مشورتی اساتید در حوزه سلامت در نظر گرفته شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز درخواست اعلام نیازهای حوزه سلامت استان به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی؛ آمادگی مجمع نمایندگان استان را برای کمک به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان اعلام کرد.

حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد اخیر با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بهداشت و درمان از موضوعات با اهمیت بوده و همواره برنامه ریزی برای پیشرو بودن همدان در حوزه سلامت در منطقه غرب کشور مطرح است و تاکنون کارهای بزرگی در سیستم سلامت همدان انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم استخدام ۱۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه های همدان افزود: موضوعات با اهمیت در علوم پزشکی از جمله پیوند کبد باید جهت پیگیری به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود تا در شاخصهای مختلف از استانهای همجوار جلو بیافتیم.

رییس مجمع نمایندگان استان همدان توضیحاتی در مورد پیگیری ساخت بیمارستانهای بعثت، تامین اجتماعی، سینا و مرکز جامع سرطان و بیمارستان اکباتان در سالیان گذشته بیان داشت و مطالبی در خصوص تمهیدات ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی و پیگیری برای در اختیار قرار گرفتن ۱۰ هکتار زمین مورد نظر این بیمارستان بیان کرد.

حاجی بابایی با یادآوری اینکه در سالهای گذشته اقدامات متعددی برای ارتقای دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده، گفت: سیستم بهداشت و درمان همه شهرستانها نیازمند توجه است به طور مثال شهرستان فامنین که مسیر اتوبان و راه آهن است باید بیش از پیش مجهز شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات لازم برای قطب شدن همدان در غرب کشور انجام شود، اظهار داشت: بعضی سالها در برخی دستگاه ها بسیار محتاطانه رفتار شده و هم اکنون باید با تلاش بیشتر این وقفه جبران شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز، افزایش سهم آموزش پزشکی در شهرستان ملایر را با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان و گستردگی خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده، خواستار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه با قدردانی از تعامل مسئولان حوزه های بهداشت، درمان و آموزش و توسعه دانشگاه علوم پزشکی همدان با شهرستان‌ها به گستردگی خدمات در شبکه بهداشت و درمان ملایر به عنوان ترومای جنوب استان اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد سهم آموزش پزشکی در ملایر بیشتر شود.

وی افزود: همواره متمایز شدن استان همدان در غرب کشور مورد تاکید است و باید به ظرفیت هایی استان در حوزه های مختلف ازجمله توریسم سلامت بیش از پیش توجه شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ظرفیت سنجی در حوزه های آموزشی، درمانی و بهداشتی؛ به امانت سپردن برخی حوزه های آموزشی را به شهرستان ها با هدف تحقق نگاه استانی خواستار شد.

وی با بیان اینکه خدمات دانشگاه علوم پزشکی همدان در مراکز بهداشت تبلور دارد، گفت: باید برای موضوع وجود نیروی تزریقات خانم که به مسئله ای مهم تبدیل شده چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام آزادی خواه، رفع کمبود متخصص و فوق تخصص در شهرستان ها به ویژه در رشته های با میزان مراجعین بالا را نیازمند تلاش بیشتر دانست و گفت: این موضوع در سرکشی به روستاها از مطالبات مهم مردم است.

وی با یادآوری اینکه برخی بیمارستان ها امکان قرارگیری در قالب آموزشی را دارند، گفت: با انجام اقدامات زنجیر وار برای تحقق این موضوع میزان مراجعه به شهرهای مشخص کاهش می یابد و از ترددهای پرخطر در جاده ها جلوگیری می شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین پیگیری موضوع آنژیوگرافی ملایر و توسعه دانشکده ملایر با توجه به افزایش رشته ها را خواستار شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در نظر گرفتن امکانات شهرستان اسدآباد را با نگاه ویژه به موقعیت مکانی، مخاطرات و شاخص های جمعیتی خواستار شد.

کیومرث سرمدی گفت: دغدغه مقام معظم رهبری همواره امنیت، آرامش و تزریق امید به جامعه و مردم ایران بوده است.

وی از شهدای سلامت تاریخ انقلاب به ویژه در بحران کرونا به نیکی یاد کرد و فداکاری رزمندگان حوزه سلامت در شرایط کشته شدن روزانه ۸۰۰ نفر را از کارهای ماندگار کشور در جبهه مبارزه با کرونا دانست.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: افزایش انضباط مالی، کاری و رضایت مندی مردم در موارد مختلف از جمله مواجهه با بیماری ها، مسمومیت ها و نابسامانی‌های شهرستان اسدآباد و جدا ندیدن این شهرستان از حوزه سلامت استان همدان مهمترین اقدامات دانشگاه است.

وی افزود: امکانات در شهرستان اسدآباد باید متناسب با قرارگیری این شهرستان در شاهراه کردستان_کرمانشاه و مخاطرات ناشی از وجود گردنه و شاخص های جمعیتی در نظر گرفته شود.

سرمدی، از امکانات در نظر گرفته شده برای شهرستان اسدآباد در ۲ سال اخیر و ساماندهی امور سلامت شهرستان اسدآباد توسط دکتر عزتی رییس دانشگاه علوم پزشکی اسدآباد قدردانی کرد

 

انتهای پیام/ م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *