دکتر فرشاد مسعودیان بعنوان رئیس دانشگاه علمی وکاربردی استان همدان معرفی شد

به گزارش غرب ایران ؛طی مراسمی از زحمات «محمود تعجبی» تقدیر و تودیع و «فرشاد مسعودیان» به‌عنوان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان معرفی و منصوب شد.

معاون مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی در این مراسم با بیان اینکه هنگام استقرار این دانشگاه‌ها باید به زیست‌بوم توجه کرد، گفت: زمان استقرار واحد دانشگاهی در استان همدان، انتظار داریم با نگاه به زیست‌بوم استان هماهنگ شود؛ چراکه ظرفیت‌ها نشان می‌دهد در کدام نقطه چه رشته‌ای ایجاد کنیم.

حامد باقری‌فراهانی با اشاره به ظرفیت‌های استان همدان، اظهار کرد: گردشگری و تولید محصولات باغی ازجمله ظرفیت‌های بالقوه استان همدان هستند که باید دید تا چه حد به این موضوع توجه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در بخش‌های مختلف کشور با گذشت ۳۰ سال همچنان نسبت به ظرفیت‌های این دانشگاه شناختی وجود ندارد، اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی که باعث تمایزش می‌شود، توجه به ساختار آن مبتنی بر مدیریت منابع کشور به‌جای تصدی‌گری بر منابع است.

باقری‌فراهانی خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های موضوع مذکور این است که ظرفیت بخش‌های غیر دولتی در خدمت آموزش عالی قرار می‌گیرد؛ این ظرفیت یک انعطاف‌پذیری و پویایی خوب به دانشگاه می‌دهد. همچنین دیگر ظرفیتی که در این دانشگاه وجود دارد، ارتباط ساختاری با بازار کار است.

معاون مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه در این دانشگاه محوریت آموزش مبتنی بر مشاغل است، افزود: اکثر دانشگاه‌ها به دنبال برقراری ارتباط با بازار کار هستند که خوشبختانه در دانشگاه علمی کاربردی این ارتباط از ابتدا برقرار بوده و هر کسی در هر رشته‌ای وارد ‌شود، مشخص است در آینده وارد چه شغلی خواهد شد.

باقری‌فراهانی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی برخلاف سایر دانشگاه‌ها یک بدنه سنگین نیروی انسانی نداریم و از مدرسان حق‌التدریسی استفاده می‌کنیم؛ آن‌ها در کنار فعالیت در بازار کار، تجربیات خود را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کشور به‌گونه‌ای بوده که ۳۰ درصد آموزش‌ها مهارت‌محور باشد، اظهار کرد: تنها ۱۵ درصد از این هدف‌گذاری در برنامه ششم محقق شد؛ درحالی که این آمار در کشورهای با تراز مالی بالا، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز از احداث مرکز علمی کاربردی در این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی نقش مهمی در جامعه دارند، برای تقویت آن‌ها در جامعه یک مجموعه علمی کاربردی در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان دایر خواهیم کرد.

حسین رضوان در ادامه با تأکید بر اینکه زمان مسئولیت کم است و باید آن را مغتنم بشماریم، اظهار کرد: ما باید متوجه شویم زمان کم است و روزها و ساعت‌های مسئولیت را مغتنم دانسته و گام‌هایی در شأن نظام جمهوری اسلامی برداریم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نباید در موضع رقابت قرار بگیرند،‌ اذعان کرد: دانشگاه‌ها تکمیل‌کننده هم هستند و باید آن‌ها را به‌صورت مکمل یکدیگر ببینیم. توسعه ظرفیت دانشگاه در راه توسعه استان قرار بگیرد و مهم نباشد که دانشگاه چه اسم یا عنوانی دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه جهت حرکت دانشگاه‌ها را باید به نحوی تنظیم کنیم که سه هدف را دنبال کنند، تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید به بهترین نحو مسئولیت خود را ادا کنند، دانشگاه مجموعه‌ای لوکس نیست و در خدمت جامعه است و باید وظایف خود را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: درصورتی که وظایف دانشگاه محقق شود، جامعه به سمت تعالی حرکت خواهد کرد. پس دانشگاه وظیفه دارد نیروهایی در تراز اسلامی تربیت کند.

رضوان هدف دوم را اشتغال برشمرد و اظهار کرد: این موضوع که نیروی متخصص شغل ندارد، برای جامعه بد است و زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی هدف سوم را حل مشکلات جامعه خواند و افزود: دانشگاه باید در راستای حل مشکلات جامعه قرار گیرد؛ زیبنده جامعه اسلامی نیست که دانشگاه‌ها روی مشکلات جامعه کار نکنند و مسئولان استان در این خصوص باید همراهی و تعامل بیشتری با دانشگاه‌ها داشته باشند.

رضوان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه موتور محرکه جوامع پیشرفته دانشگاه است، اظهار کرد: باید نگاه هم‌افزایی را در دانشگاه‌های استان ایجاد کنیم و تلاش در رفع مشکلات داشته باشیم.

پایگاه خبری غرب ایران؛سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز با بیان اینکه به دنبال تبدیل جوان تحصیلکرده کارجو به تحصیلکرده کارآفرین هستیم، گفت:‌ با توجه به اینکه در عصر دانایی قرار گرفته‌ایم، هر مجموعه که دانش بیشتری داشته باشد، دارای توان بیشتری نیز هست.

سیدمجتبی حسینی با تأکید بر اینکه توانایی در کنار دانایی راهگشای مسیر پیش روی ما است، اظهار کرد: در گذشته در حوزه اقتصاد کمتر به سراغ استفاده از علم و دانش و مهارت رفته‌ایم و کم‌کاری‌هایی شده است. در برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد آموزش عالی باید مهارت‌محور می‌بود که محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه ۳۷ درصد باید مهارتی باشد که اتفاق خواهد افتاد و نتایج آن را خواهیم دید.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو و یک‌هزار و ۸۵۰ عضو هیئت‌علمی داریم، اذعان کرد: با توجه به این ظرفیت، باید نقش‌آفرینی بهتری در ارتباط صنعت و دانشگاه را شاهد باشیم. ما ناگزیر هستیم که ارتباط بین علم، دانش، صنعت و اقتصاد را بیشتر کرده و افزایش دهیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از تشکیل کارگروهی تحت عنوان صنعت، دانشگاه و جامعه در استانداری همدان خبر داد و افزود: این کارگروه به دنبال آن است تا جوان تحصیلکرده کارجو را به جوان تحصیلکرده کارآفرین تبدیل کند.

حسینی با اشاره به اینکه به دنبال مهارت‌محور کردن دانشگاه‌ها هستیم، اذعان کرد: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاهی است که این موضوع را رعایت می‌کند.

وی در پایان با اشاره به ۶ منبع درآمدی اصلی استان همدان، خاطرنشان کرد: این ۶ منبع اصلی شامل کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، صنایع دستی و خدمات است که باید تعامل آن با دانش افزایش یابد.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان نیز با بیان اینکه با پالایشی که در این دانشگاه صورت گرفته هیچ مدرسی بدون کد نیست، گفت: امروز هیچ مدرسی بدون کد در دانشگاه‌های علمی کاربردی تدریس نمی‌کند.

محمود تعجبی با اشاره به اینکه در دوران فعالیت خود کالبد و فضای عمرانی دانشگاه را تغییر داده‌ام، اظهار کرد: سال ۹۵ که بنده این مسئولیت را پذیرفتم، ساختمان ستادی دانشگاه در شأن آموزش عالی استان نبود؛ بنابراین با کمک دوستان فضای مناسبی برای ستاد دانشگاه درنظر گرفته شد.

وی درخصوص پالایش مدرسان این دانشگاه افزود: در همین راستا افرادی که تا قبل از سال ۹۵ مدزس بودند یا کد مدرسی داشتند، مورد پالایش قرار گرفتند تا افرادی که تدریس نمی‌کردند یا صلاحیت نداشتند، شناسایی و پایش شوند که امروز هیچ مدرسی بدون کد نمی‌تواند تدریس کند، زیرا این دانشگاه برای ادامه حیات خود باید در راستای کیفیت گام بردارد.

تعجبی با تأکید اینکه باید تکریم ارباب رجوع و خوش‌بین‌سازی نسبت به جمهوری اسلامی و اسلام سرلوحه کار ما قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: اعتقاد من این است که اگر کار هر مراجعه‌کننده درست انجام شود، به اسلام و جمهوری اسلامی خدمت کرده‌ایم.

وی یادآور شد: ما برای برگزاری هر رخدادی داوطلب می‌شدیم، چراکه به همکارانمان ایمان داشتم؛ المپیادهای ورزشی و فرهنگی که متولی برگزاری آن بودیم، مانند کارگاه بود و باعث شد همکاران ما آماده برگزاری این برنامه‌ها در سطح کشور شوند.

رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان تصریح کرد: قضاوت فعالیت‌های بنده به عهده همکاران و دوستان است؛ اگر فعالیت و کاری در این سال‌ها انجام شده، نتیجه فعالیت تیمی است.
وی در پایان افزود: با توجه به اینکه مسئولیت در نظام اسلامی فرصتی برای خدمت به مردم و ادای دِین به اسلام است،‌ تلاش بنده این بوده که فضای مناسبی برای این خدمت فراهم کنم.

رئیس جدید دانشگاه علمی کاربردی استان همدان نیز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که ما به علم احتیاج داریم اما پنجه کارآمد هم نیاز داریم، گفت: نقش دانشگاه علمی کاربردی هم توجه به دانش در کنار کارآمدی است.

فرشاد مسعودیان تأکید کرد: این دانشگاه در کنار علم،‌ کارآفرینی را نیز دنبال می‌کند. استان همدان دارای هفت مرکز علمی کاربردی بوده که از بین آن‌ها یک مرکز به‌صورت خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای دهه ۹۰ این دانشگاه در اوج بوده است؛ ازنظر تعداد دانشجو، تعداد مدرسین و مراکز. اکنون نیز با توجه به سیاست‌های جدید، نگاه مثبتی به این دانشگاه شده که باعث رشد آن خواهد شد.

مسعودیان تصریح کرد: تعداد مدرسین فعال ۸۱۲ نفر است؛ این دانشگاه می‌تواند در راستای بیانات رهبری و دانش‌بنیان گام‌های مؤثری بردارد.

وی در پایان افزود: در برنامه خود افزایش دانش‌بنیان و مهارت‌آموزی به تناسب سند آمایش سرزمین را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم تولید علم کاربردی را شاهد باشیم. همچنین تأسیس واحد علمی کاربردی به‌نام مرکز فرهنگ و هنر و رسانه انجمن صنفی مدیران رسانه استان همدان پیگیری خواهد شد تا گستره کاری خوبی در آن شاهد باشیم.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *