بهره برداری از ۱۰ طرح بهداشتی و درمانی در استان همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ، «محمدمهدی مجذوبی» در نشست خبری تشریح برنامه های دانشگاه علوم پزشکی همدان در دهه فجر، افزود: برهمین اساس، چهار پایگاه اورژانس جاده ای در همدان، کبودرآهنگ و فامنین و همچنین بخش سی.سی.یو بیمارستان شهید قدوسی نهاوند با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۷۵۰ میلون ریال به بهره برداری می رسد.

وی اظهار داشت: درهمین ارتباط عملیات اجرایی پنج طرح حوزه بهداشت و درمان شامل ساختمان سی.تی.اس بیمارستان امام حسن (ع)، مرکز جامع سلامت روستایی تجرک، پایگاه سلامت ضمیمه شهری، خانه بهداشت سیلوار و خانه بهداشت گل کهریز نیز با اعتباری معادل ۹۴ میلیارد ریال آغاز خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه موضوع مهم کاهش موالید و پیری جامعه در سایه همه گیری کرونا کمرنگ شده است، گفت: نرخ جایگزینی کشور از ۲.۳ به ۱.۷۱ درصد رسیده و آمار استان همدان کمتر از نرم کشوری و ۱.۶۹ درصد است.

به گفته وی، استان همدان به سمت پیری پیش می رود به گونه ای که میزان موالید سالانه از ۳۱ هزار نفر در سال ۹۵ به ۲۲ هزار نفر در سال گذشته کاهش یافته و درصد جمعیت سالمند از ۸.۸ درصد در سال ۹۰ به ۱۱.۶ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

وی ادامه داد: نرخ فرزندآوری (باروری) در کشور ۱.۷۱ درصد و در استان همدان ۱.۶۹ درصد است بنابراین در گام نخست برای رشد موالید باید اطلاع رسانی گسترده انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در ادامه به بیان فعالیت معاونت بین الملل و جذب دانشجو خارجی در این دانشگاه پرداخت و افزود: همدان از نظر تعداد دانشجوی خارجی با ۵۹۰ نفر رتبه دوم کشور را دارد.

دکتر مجذوبی گفت: موضوع کیفیت و پیوست فرهنگی برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته شده تا پیامی مثبت از استان همدان به کشورها منتقل و زمینه ای برای جذب بیشتر دانشجوی خارجی شود.

وی افزود: همدان دارای سلامت‌کده طب سنتی است اما دنبال ارتقای آن و راه اندازی دانشکده طب ایرانی در استان هستیم  تا به شکل آکادمیک این فعالیت شکل بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه بخش پیوند عضو نیز که به علت شیوع کرونا حدود ۲ سال غیرفعال شده بود، از ماه آینده فعالیت خود را آغاز می کند، افزود: هموتولوژیست های این استان آمادگی خود را برای راه اندازی بخش پیوند مغز استخوان اعلام کرده اند که با راه اندازی آن  در اوایل سال آینده، نیاز به شیمی درمانی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

وی در خصوص وضعیت همه گیری ویروس کرونا نیز گفت: تا پنج روز پیش سویه قالب ویروس کرونا امیکرون نبود بلکه کرونا دلتا، آنفولانزا و سایر بیماری ها بود اما در چند روز اخیر سویه قالب امیکرون شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: بیش از ۳۰۰ تست بر روی بیماران “پی.سی.آر” مثبت در این استان انجام شده که نتیجه آزمایش ۲۸۰ مورد امیکرون بوده است.

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

ارائه بیش از ۸۵ هزار خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی همدان

غرب ایران - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۸۵ هزار و ۴۷۷ خدمت دندانپزشکی دو سال گذشته در مراکز بهداشتی استان همدان انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *