همدان محصول کشاورزی صادراتی برگشتی نداشته است

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛ شهرام پیشهور اظهار کرد: امسال نیز ۳۲۰۰ تن سیب زمینی از همدان به ازبکستان و روسیه صادرات شده که از این میزان صادرات ۸۰۰ تن مربوط به روسیه و مابقی به کشور ازبکستان بوده و هیچ یک برگشت نخورده است.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم عمده محصولاتی که از کشور صادر و یا تولید می‌شود محصولاتی بوده که سالم هستند و کمترین میزان سم و کود شیمیایی در آن به کار رفته است.

پیشه‌ور خاطرنشان کرد: در زمانی در استان همدان میزان سم مورد استفاده در محصولات کساورزی ۷۰۰ تن در سال بود وامسال بر اساس جمع بندی‌ها میزان مصرف سالیانه سم در محصولات کشاورزی استان به ۳۸۰ تن کاهش داشته است.

سرانه مصرف سم در محصولات کشاورزی همدان نیم لیتر به ازاء‌ هر هکتار

وی با تاکید بر اینکه سرانه مصرف سم استان همدان در محصولات کشاورزی نیم لیتر به ازاء‌ هر هکتار بوده و پایین ترین مصرف را در استفاده از سم دارد و یکی از استان های ایمن در این زمینه هستیم،خاطرنشان کرد:عدم استفاده خودسرانه سم توسط کشاورزان، تحصیلکرده بودن کشاورزان،مصرف نمی‌کنند و و اکثریت کشاورزان تحصیلکرده بوده و ارتقا اطلاعات کشاورزان،افزایش قیمت کود و سم و استفاده از کود و سم بر اساس توصیه‌ها و اعلام نتایج آب و خاک را می‌توان از جمله دلایل کاهش مصرف کود و سم در محصولات کشاورزی استان و کشور دانست.

وی اضافه کرد:در سال ۷۵ در سبد سموم مصرفی کشاورزان کشور ۲۹ درصد جزء سموم پرخطر و ۷۱ درصد جزء سموم کم‌خطر و بی‌خطر بوده‌اند در حالی که هم اکنون ۲ تنها دو درصد جزء سموم پرخطر و ۹۸  درصد جزء سموم کم‌خطر و بی‌خطر هستند و این‌جایگزینی در حال انجام است .

پیشه‌ور با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید مواد غذایی و امنیت غذایی بوده و به این امر مهم توجه ویژه دارد،گفت: در حال حاضر با توجه به سیستم پیش آگاهی که در استان داریم بر مبنای آن زمان پیک زور آفت و زمان سم پاشی مشخص و اعلام می‌شود و این امر موجب آن است که کاهش مصرف سم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در محصولاتی چون گوجه فرنگی و ذرت در استان همدان از سال ۷۵ عملیات مبارزه بیولوژیکی با استفاده از دو زنبور تریکوگراما و براکون برای کنترل کرم گوجه فرنگی و کرم ذرت ابتدای امر از ۵ هکتار شروع و به ۱۰ هزار هکتار در سال‌های اخیر رسید و در حال حاضر امسال ۴۲۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک در حال اجرا داریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه  وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفط نباتات  مکاتبه امنیت غذایی کشور قدم های مثبتی برداشته‌اند و در تولید و صادرات محصولات کشاورزی بیشترین توجه و دقت می‌شود، اضافه کرد: محصولات تولیدی گلخانه‌داران،باغداران و کشاورزان قبل از کاشت، داشت و برداشت تحت نظارت بوده و توصیه‌های لازم به آنان انجام می‌گیرد و همه این جوسازی‌ها برای آن بود که صادرات محصولات کشاورزی ایران را مورد هدف قرار دهند.

پیشه‌ور با بیان اینکه فضاسازی‌های انجام شده در رابطه با برگشت محموله‌های محصولات کشاورزی ایران بهانه‌ای شد تا کارهای جدیدی را وزارت جهاد کشاورزی و نیز سازمان جهاد کشاورزی استانها از جمله همدان در پیش گیرند، گفت: محموله‌های برگشت خورده سیب زمینی ایران از ترکمنستان به دلیل خاک بیش از حد بوده نه به خاطر سم و نیترات و از کشور ازبکستان هم هیچ محصول کشاورزی ایران برگشت داده نشده و در رابطه با موز هم هیچ موزی از سومالی وارد ایران نشده که سمی باشد و نیز نخل صادراتی از قطر موضوع آن فقط به خاطر جعل گواهی بهداشت بوده که برخی از افراد برای طی نکردن  مسیر قانونی اقدام به جعل گواهی بهداشتی کرده بودند.

وی یاد آور شد: کیوی صادراتی از ایران را عنوان کرده بودند که دارای شپشک خرزهره است که موسسه تحقیقات گیاه پزشگی اعلام کردند اصلا چنین آفتی در کشور ایران وجود ندارد.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۲/۱۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۱۷ استان

غرب ایران - سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی به کشور، از بارش‌های شدید در برخی مناطق خبر داد و برای ۲۳ استان هشدار نارنجی خسارت به کشاورزان صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *