برداشت بیش از هزار کیلوگرم زعفران از مزارع استان همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ، رحیم بیات، معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: بر اساس آمار رسمی استان همدان در حال حاضر دارای ۲۸۰ هکتار کشت زعفران است که به نسبت سال گذشته میزان کشت زعفران استان ۳۵ هکتار افزایش داشته است.

او گفت: از ۲۸۰ هکتار کشت زعفران امسال استان همدان ۲۴۴ هکتار بارور است که از این میزان کشت بارور،  زعفران کاران همدانی موفق به برداشت هزار و ۲۲۰ کیلوگرم محصول شدند.

بیات گفت: با انعقاد قرارداد سازمان جهاد کشاورزی استان با صندوق کار آفرینی در زمینه تسهیلات کشت گیاهان دارویی، سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان همدانی پرداخت شد که زعفران نیز جزو این گیاهان برای پرداخت تسهیلات بود و کشاورزان زعفران کار متقاضی توانستند از این تسهیلات استفاده کنند.

زعفران گیاهی است که سیکل زندگی آن برعکس دیگر گیاهان بوده و کشت آن از پاییز آغاز و به خرداد ختم می‌شود در حالی که در سایر گیاهان کشت از بهار شروع و در  پاییز به پایان می‌رسد، این گیاه را می‌توان گیاهی محسوب کرد که در زمانی که سایر کشت‌ها آب نیاز ندارند از آب باقیمانده آنان که مورد نیاز نیست این کشت را می‌توان رواج داد، ضمن اینکه این گیاه کم آب بر بوده و دو تا سه بار بیشتر در پاییز آب نیاز ندارد و در بهار هم برای آبیاری با بارندگی مواجه است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت:  تعداد بهره‌برداران اصلی زعفران استان همدان  ۴۰۰ نفر است و با احتساب سایر بهره برداران زعفران که در وسعت کمتر از یک جریب نسبت به کشت زعفران اقدام می‌کنند حدود هزار بهره بردار در استان به صورت اصلی و یا محدودتر نسبت به کشت زعفران فعالیت دارند.

رحیم بیات گفت: از سال ۸۸ به بعد کشت پیاز زعفران دراستان همدان آغاز شده  است، ضمن اینکه پیش از آن در این زمینه استان همدان کشت قابل توجهی نداشته و آمار دقیقی از آن نداریم.

زعفران یکی از محصولات بومی استان خراسان جنوبی است که به عنوان محصولی راهبردی به طلای سرخ معروف است و کشت آن در سال های اخیر در سایر استان ها از جمله همدان هم ترویج شده است.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

پرداخت ۶ هزار میلیارد به گندم‌کاران همدانی

غرب ایران - مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: سال گذشته در استان همدان ۶ هزار میلیارد تومان پول خرید گندم به گندم‌کاران و کشاورزان پرداخت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *