برگزاری ۲۳ دوره آموزشی هنرهای سنتی و صنایع‌ دستی در استان همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛ «هاشم مظاهری» اظهار داشت: این دوره های آموزشی با هدف توانمندسازی هنرمندان و تولیدکنندگان هنرهای سنتی و صنایع ‌دستی استان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ صورت عمومی و اختصاصی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری آموزش برای رونق تولید و توسعه اقتصادی فعالان عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان همدان، افزود: این دوره‌های آموزشی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌ دستی طی یک دوره زمانی مشخص(نیمه دوم سال) در سطح شهرستان های تابعه استان همدان برگزار خواهد شد.

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: این دوره های آموزشی براساس شاخص های علمی و نیاز تولیدکنندگان صنایع دستی در رشته های مختلف برنامه ریزی و اجرا می شود.

مظاهری با اشاره به جایگاه استان همدان در هنرهای سنتی و صنایع دستی ، افزود: استان همدان با بهره مندی از ۲ عنوان شهر جهانی «سفال» و «مبل و منبت» با محوریت شهرهای لالجین و ملایر از جایگاه بسیار ممتازی ملی و بین المللی در عرصه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی برخوردار است.

به گفته وی، این دوره‌های آموزشی شامل تولید مصنوعات چرمی، سبدبافی، طراحی، نقاشی روی سفال و گلیم بافی و همچنین آموزش شاغلین برای طراحی سنتی مبل و منبت ویژه شهرهای ملایر و تویسرکان، زرنگاری و تکنیک‌های تذهیب برای هنرمندان همدانی، بسته‌بندی و دوره‌های تخصصی لعاب و استحکام بدنه و فروش الکترونیکی سفال برای شهر لالجین در نظر گرفته شده است.

سفال و سرامیک، مبل و منبت، چرم ، قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی برجسته استان همدان است.

همچنین  ۱۰ هنرسنتی و دستی فراموش شده استان همدان شامل تراش سنگ های قیمتی، نگارگری، جاجیم بافی، پشم ریسی، حلبی سازی، گره چینی، کبه بافی، گلیم بافی و نازک کاری چوب و قلم زنی روی مس نیز با اقدامات و پیگیری های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری احیا شده است.

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی

غرب ایران - مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: دیواره تاریخی کشف شده در میدان باباطاهر در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی همدان به جاذبه گردشگری جدید همدان تبدیل می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *