فرزندآوری در قشر تحصیلکرده روند نزولی دارد

به گزارش غرب ایران ، شهلا نوری مدیرکل دفتر بانوان و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در شورای راهبردی جمعیت استان همدان،  با بیان اینکه نرخ باروری کل پنج سال منتهی به ۹۵ در کل کشور ۲٫۱ درصد است، اظهار داشت: سن بارداری در کشور بالا رفته است.

وی با بیان اینکه یکی از علل کاهش فرزند آوری فشار اقتصادی است، ابراز کرد: با این حال کاهش باروری و فرزند آوری در اقشار تحصیلکرده کمتر از سایرین است.

مدیر کل دفتر بانوان و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه بیشترین تعداد موالید  با ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر مربوط به  سال ۶۰ بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که در میزان موالید در سال ۹۸ به یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.

نوری در بخش دیگری از سخنانش به مبحث طلاق و علت های عمده آن پرداخت و گفت: عمده طلاق ها را در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه طرح تحقیقاتی کاهش شیوع ناباروری در استان همدان اجرا شده، گفت: سقط های غیرقانونی به دلیل تعین جنسیت جنین در سال‌های اخیر باعث افزایش سقط و در نتیجه کاهش موالید شده است.

مدیر کل دفتر امور بانوان و جمعیت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با تاکید بر اینکه ۴ هزار و ۷۳۰ خدمت ناباروری در سطح استان انجام شده است، تصریح کرد: ترس از این جمله که فرزنداوری برای بانوان بالای ۳۵ و ۴۰ سال پرخطر است برداشته می شود تا با مراقبت های پزشکی تمایل به فرزند اوری کمتر نشود.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان نیز در این جلسه اظهار داشت: تعداد ازدواج در سال گذشته ۹ هزار و ۲۵۷ مورد و امسال نیز ۸ هزار و ۹۷۶ مورد به ثبت رسیده است.

حسن اسدزاده با بیان اینکه تعداد طلاق در سال  گذشته ۲ هزار و ۶۱۹ مورد بوده است، گفت: امسال نیز ۲ هزار و ۵۱۶ مورد  طلاق به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه در هشت ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه پارسال  با کاهش ۲ هزار و ۶۸۸ ولادت مواجه هستیم، ابراز کرد: تولد ۸ هزار و ۸۵۷ پسر و ۸ هزار و ۱۶۸ دختر در هشت ماهه امسال به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه بیشترین آمار زایمان در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال است، عنوان کرد: تعداد وفات ثبت شده در هشت ماهه سال گذشته ۶ هزار و ۸۰۴ مورد بوده که در سال ۹۸ به ۷ هزار و ۱۸۰ نفر رسیده است..میانگین سن متوفیان در مردان ‌۶۲ سال و در زنان ۶۸ سال به ثبت رسیده است.

حسن زاده با بیان اینکه در روستایی‌ها سن ازدواج پایین است، تاکید کرد: در زنان روستایی ۱۹ سن زنان و ۲۲ سن مردان برای ازدواج بوده که در سال ۹۷ سن زنان به ۲۶ و سن مردان به ۲۷ سال رسیده است.

علل و دلایل کاهش موالید و افزایش طلاق  پیگیری شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز در این جلسه اظهار داشت:. جلسه ای برای بررسی علل و عوامل کاهش موالید و افزایش طلاق گذاشته شود و به دور از حواشی به اصل موضوع پرداخته شود.

مصطفی ازادبخت با تاکید بر افزایش ساعت جلسات، عنوان کرد: ساعت جلسه را دو ساعت و با حضور کارشناسان و صاحب نظران دانشگاهی برگزار کنید همچنین دسته بندی نکردن مباحث باعث بی نتیجه ماندن جلسات می‌شود که این مورد نیز نیاز به مدیریت دارد.جلسات را به صورت شفاف برگزار کنید و افراد سخنران و صاحبنظر را از قبل مشخص کنید.

 

انتهای پیام/ م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *