افزایش نسبت دانش‌آموزان به معلم در مدارس دولتی طی ۷ سال/۱۵درصد مقطع ابتدایی غیردولتی شد

غرب ایران – بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی ۵ساله از ۱۱.۴درصد به ۱۴درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی ۱۵.۲درصد است.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ، مدیران آموزش و پرورش در دولت گذشته، همواره اعلام کردند که سهم بخش غیردولتی در آموزش و پرورش طی برنامه ششم توسعه کشور باید به ۱۵ درصد برسد.

بررسی آمار منتشرشده نشان می‌دهد که درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵ تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ یعنی در بازه زمانی ۵ساله از ۱۱٫۴ درصد به ۱۴ درصد رسیده است البته این نسبت در دوره ابتدایی ۱۵٫۲ درصد است.

این روند نشان می‌دهد که توسعه مدارس غیردولتی و رسیدن به هدف‌گذاری تعیین‌شده از موفق‌ترین اقدامات آموزش و پرورش بوده است.

همچنین نسبت دانش‌آموزان پسر در مدارس غیردولتی بیش از دختران است. نسبت کل دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان بر حسب جنس در جدول زیر قابل مشاهده است:

مدارس غیر دولتی , دانش‌آموزان ,

۶۲ درصد دانش‌آموزان در حال تحصیل مدارس غیردولتی در دوره ابتدایی هستند و پس از آن به‌ترتیب ۲۰ و ۱۶٫۷ درصد در دوره متوسطه اول و دوم قرار دارند.

نسبت دانش‌آموز به معلم در مدارس دولتی طی سال‌های تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵  تا ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ به‌ترتیب در مقطع ابتدایی از ۲۵٫۲ به ۲۷٫۴، مقطع متوسطه اول از ۱۹٫۹ به ۲۵٫۳ و مقطع متوسطه دوم از ۱۳٫۵ به ۱۶ نفر رسیده است.

رشد نسبت تعداد دانش‌آموز به معلم در سال‌های اخیر نشان‌دهنده کمبود معلم در مدارس دولتی است به‌ویژه آنکه برخی وزرای آموزش و پرورش در دولت گذشته معتقد بودند نسبت دانش‌آموز به معلم باید افزایش یابد. در سال ۱۳۹۳، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استان‌ها گفته بود: منطقه‌ای موفق است که تراکم کلاس‌های درس را بالا ببرد البته باید به موضوع عدالت آموزشی و کیفیت توجه لازم داشت همچنین باید نسبت دانش‌آموزان به کارکنان آموزش و پرورش افزایش یابد، هم‌اکنون نسبت دانش‌آموز به معلم ۱۱ به یک است که این ناصحیح است.

مدارس غیر دولتی , دانش‌آموزان ,

 در ادامه چنین نگاهی، سیاست‌هایی هم اتخاذ شد که مانع استخدام معلمان جدید و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان شد.

به‌دنبال این سیاست، نسبت دانش‌آموز به معلم در دوره‌های مختلف تحصیلی در ۷ سال اخیر رو به افزایش است و در دوره ابتدایی به ۲۷٫۴، متوسطه اول ۲۵٫۳ و متوسطه دوم ۱۶ نفر رسیده است.

تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس دوره ابتدایی مدارس دولتی در سال تحصیلی ۱۳۹۶ ـ ۱۳۹۵، 24.8 نفر بود که در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ به ۲۵٫۸ نفر رسید و بیشترین افزایش جمعیت مربوط به دوره متوسطه دوم است که از ۱۹٫۸ نفر به ۲۲٫۱ نفر رسیده است.

مدارس غیر دولتی , دانش‌آموزان ,

در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی تراکم دانش‌‌آموزان در کلاس‌های درس در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۱ ، ۱۸٫۸ نفر و در دوره متوسطه دوم ۱۴٫۲ نفر است.

افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی نشان می‌دهد که تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی وجود دارد اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن ظرفیت (معلم و کلاس درس)، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف کرده است و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش هستند و تراکم کلاس پایین‌تری (۱۸ نفر) دارند، رفته‌اند، در حالی که طبق مصوبه ۸۸۶ شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۲ استاندارد تراکم کلاس درس در مقطع ابتدایی ۲۰ نفر تعیین شده است.

انتهای پیام/ن

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند