امام جمعه همدان: در جمهوری اسلامی نقش مردم تشریفاتی نیست

غرب ایران – امام جمعه همدان با اشاره به اینکه ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به شکلی است که همه مقامات با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند گفت: ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد اما نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست.

به گزارش پیپایگاه خبری غرب ایران، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی موثق ‌نماینده ولی فقیه در استان در خطبه‌های نماز جمعه همدان این هفته شهر همدان با بیان اینکه نخستین انتخابات در کشور، ۱۱۷ سال پیش در دوران مشروطیت شکل گرفت اظهار کرد: در دوران مشروطیت حق انتخاب به اعیان، زنان، شاهزاده‌ها و ملاک بزرگ دادند و عموم مردم حق رأی نداشتند.

وی ادامه داد: در زمان رضاشاه تعابیری درباره مردم و مجلس مطرح شد که در شأن تریبون نماز جمعه نیست و نمی‌توان آن را به زبان آورد و طبق تحقیقات، در انتخابات آن دوران نیز نمایندگان را شاه و سفارتخانه‌ها انتخاب می‌کردند.

شعبانی با اشاره به این موضوع که حتی اگر نظر شاه با سفارتخانه انگلیس یکسان نبود، گزینه سفارتخانه پیروز می‌شد خاطر نشان کرد: مردم می‌دانستند در زمان پهلوی‌ها نقشی در انتخاب نمایندگان نداشتند.

امام جمعه همدان با بیان اینکه این مجلس دوران پهلوی بود که جدا شدن بحرین و مصونیت مستشاران آمریکایی‌ها را تصویب کردافزود:  در مجلس زمان طاغوت یک فرد معمولی هیچگاه نمی‌توانست وارد مجلس شود در مقابل، امامین انقلاب به معنای واقعی کلمه معتقد به نقش مردم هستند اگر مردم در همان اول انقلاب به جای جمهوری اسلامی به نظام دیگری هم رأی می‌دادند، امام(ره) این موضوع را می‌پذیرفتند.

وی گفت: در دنیا کم‌نظیر است انقلابی در کشوری صورت گیرد و انقلابیون نوع حکومت را به رأی مردم بگذارند.

شعبانی با اشاره به اینکه ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به شکلی است که همه مقامات با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند ابراز کرد: ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد اما نقش مردم واقعی است و تشریفاتی نیست.

وی در پایان با تاکید براینکه در اجرای انتخابات نقش مردم برجسته است و اعتقاد کامل به این موضوع وجود دارد گفت: رهبر معظم انقلاب رای مردم را حق‌الناس می‌دانند و نسبت به آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند.

انتهای پیام/ن

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان برای افزایش تعاملات تجاری غرب

غرب ایران - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌های صادراتی همدان نقطه عطفی برای افزایش تعاملات تجاری غرب کشور است، گفت: با تمام توان در اکسپو ۲۰۲۴ شرکت خواهیم کرد.