رئیس جمهورشهید رجایی ، الگوی بارز مدیریت

غرب ایران – شهید رجایی می‌فرمود: من به نخست وزیری رسیدم، نخست وزیری را به عنوان یک تکلیف شرعی انقلابی پذیرفتم و از صمیم قلب می‌گفتم که دارای یک کابینه ۳۶ میلیونی هستم. انتخاب به ریاست جمهوری را با آراء ۱۳ میلیونی امت حزب‌الله و شهید داده، ادای تکلیف الهی و رسیدن به فوز عظیم در راه اسلام و خدمت به جمهوری اسلامی می‌دانستم.

شهید عزیز و رئیس جمهور برجسته محمد علی رجایی؛ دارای ویژگی های بارزی، از جمله مسلط برخود، مسلط برهوای نفس، دارای درک سیاسی، آگاه از جامعه، در متن مردم، معلم، مومن، قاطع، انقلابی، زجر کشیده، رنج دیده، درد کشیده، کار آزموده، با بصیرت، اهل درد و سوز، کار کشته، مکتبی، حزب اللهی، معتقد به اسلام، متدین، پای بند به اسلام ناب محمدی، مقلد امام خمینی، دارای شناخت درست، دارای فهم درست، دارای جهت گیری درست، اهل برنامه ریزی، دارای انسجام فکری، سیاسی و اعتقادی بود.

آن شهید بزرگوار و گرانمایه می فرمود: من به نخست وزیری رسیدم، نخست وزیری را به عنوان یک تکلیف شرعی انقلابی پذیرفتم و از صمیم قلب می‌گفتم که دارای یک کابینه ۳۶ میلیونی هستم. انتخاب به ریاست جمهوری را با آراء ۱۳ میلیونی امت حزب‌الله و شهید داده، ادای تکلیف الهی و رسیدن به فوز عظیم در راه اسلام و خدمت به جمهوری اسلامی می‌دانستم.

آیت الله العظمی امام خمینی (ره) می فرمودند: ( آقای رجایی و آقای باهنر) این طور نبوده که ریاست در آن ها تأثیر کرده باشد؛ آن ها در ریاست تأثیر کرده بودند؛ یعنی آن ها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست، آن ها را نبرده بود تحت لوای خودش، و این یک درسی است که انسان باید از این ها یاد بگیرد.

آیت الله العظمی امام خامنه ای می فرمایند: من، شهید رجایی را به عنوان یکی از اسوه های بزرگ تقوا و اخلاص و ایمان می شناسم.

ایشان فرمودند: یک وقت مرحوم رجایی به من گفت که به محل کار یکی از وزرای خود در دوره نخست وزیری‌اش رفته و در آن‌جا دیده که وزیر پشت میز پنهان است؛ از بس روی میز او کارتابل چیده بودند! ایشان می‌گفت رفتم وزیر را از آن‌جا بیرون کشیدم و به او گفتم کارت را بکن. این کارتابل دادن و گزارش دادن هم یکی از آن شگردهاست؛ این را بنده تجربه دارم؛ هم در دوره‌ی ریاست جمهوری، هم قبل از آن در تشکیلات نظامی و وزارت دفاع. بعضی اشخاص، عمداً مدیر برتر را به مسائل روی میز سرگرم می‌کنند تا او اصلاً فرصت سر خاراندن پیدا نکند. حواستان باشد؛ گاهی اوقات شگردهای ظریف هم اعمال می‌شود. کار وزیر این نیست. مهمترین کار وزیر این است که به طور دائم حرکات مجموعه مدیران خودش را زیر نظر داشته باشد.

معظم له همچنین فرمودند: «مدیر خوب این نیست که زیر بار پرونده‌ها خم بشود. مرحوم شهید رجایی می‌گفت که در زمان نخست‌وزیری وارد اتاق وزیری شدم، دیدم که پرونده‌های بسیاری مثل کوه روی میز آن وزیر جمع شده است و آن شخص اصلًا دیده‌ نمی‌شود! آن روزها زرنگ‌هایی که از سابق در دستگاه‌ها مانده بودند، بلد بودند که وزرای انقلابی را چطور زمین‌گیر کنند. همین‌طور مرتب پرونده می‌بردند و کارهای بی‌ربطِ چرند را جلویشان می‌گذاشتند؛ او هم که بی‌تجربه بود، در این پرونده‌ها غرق می‌شد و اصلًا تمام نیرویش را روی این‌گونه کارها می‌گذاشت!

مدیر خوب کسی است که در اتاق خود، باشد و نباشد. نباشد، یعنی این‌که در دستگاه، دایم در حال گردش و دَوَران باشد. ما هرچه در سطح رؤسا و مدیرکل‌ها و وزرا بالاتر برویم، این معنا مهم تر و حساس تر می‌شود. شما دایم باید مواظب باشید و ببینید که افرادتان چه کار دارند انجام می‌دهند.»

شهید رجایی در این روش و در اخلاص و تعبد و تعهد و در میدان عمل، الگویی برای همه ماست. راه شهید را با عمل به سیره او تداوم بخشیم و پاسدار ارزش هایی باشیم که امثال شهید بزرگوار محمد علی رجایی برای ما به یادگار گذاشتند.

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

۶۰ درصد شعب رأی گیری دور دوم انتخابات مجلس تمام الکترونیک هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات پیش بینی شده است که ۶۰ درصد آن تمام الکترونیک است.