ارزیاب یونسکو از وضعیت هگمتانه ‌ابراز رضایت کرد/ احتمال موفقیت ایران برای ثبت جهانی

غرب ایران -مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه ارزیاب یونسکو از وضعیت هگمتانه ‌ابراز رضایت کرد، گفت:‌ شرایط برای موفقیت در ثبت جهانی ‌هگمتانه با این بازدید فراهم‌ شده است.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، با توجه به اینکه ۳ روز از حضور ارزیاب یونسکو در همدان می‌گذرد‌ و وی همچنان در حال بازدید از هگمتانه و منظر تاریخی شهر همدان بوده و بازدید‌ها به صورت محرمانه صورت گرفته، تاکنون ‌هیچ خبرنگاری ‌‌با وی گفت وگویی نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان درباره جزئیات بازدیدهای ارزیاب یونسکو از هگمتانه و منظر تاریخی همدان اظهار داشت: خوشبختانه تا امروز هیچ مورد منفی از بازدیدها مطرح نشده و ارزیاب مهمان ما از شرایط رضایت دارد.

محسن معصوم علیزاده افزود: هگمتانه یک بنای تاریخی واجد ارزش است که نماینده تاریخ و تمدن ایران زمین شناخته شده برای همین هدف اصلی، در کنار حفظ و نگهداری از ثبت جهانی آن  نوعی معرفی جهانی برای مقصد گردشگری این اثر تاریخی محسوب می شود که به‌ واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هویت‌دار شدن و شناسنامه‌دار شدن آثار تاریخی در جهان خروجی‌های خوبی خواهد داشت، بیان کرد: مثلا در زمان وقوع زلزله بم، مبالغ چندمیلیون دلاری از طرف سازمان یونسکو برای بازسازی ارگ بم کمک شد، حتی کشورهای عضو این سازمان هم باید سالانه مبالغی را به عنوان حق عضویت بپردازند یعنی حتی اگر ما نخواهیم برای این آثار هزینه کنیم، این جامعه جهانی است که چنین اهرم فشاری را قرار داده تا حافظه جهانی حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه مرمت بناهای واجد ارزش واقع در محدوده پرونده ثبت جهانی از اعتبارات سفر رئیس جمهور با۲۵۰  میلیارد ریال انجام بیان کرد: مرمت بناهایی مثل کاروانسرای شریف الممالک، کاروانسرای یداللهی، کاروانسرای گلشن، راسته حاج صفرخان، کاروانسرای حسین‌خانی، کاروانسرای قلمدانی، کنیسه یهودی‌ها، تیمچه صالحی، عمارت جنانی، مسجد حاج احمد و خانه میرابیان از جمله بناهای مرمت‌شده در ماه‌های گذشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی هدان تاکید کرد: محوطه تاریخی اگرچه همچون پهنه‌ها و یادمان‌های تاریخی در جای جای ایران هنوز هم رازهای نهفته و نشانه‌هایی خفته در خاک و لابه‌لای خشت‌هایش دارد، اما همین اندک یافته‌ها و کاوش‌ها کافی بود تا کارشناسان و ناظران سازمان جهانی یونسکو را مجاب به تشکیل پرونده‌ای برای ثبت و مسیر جهانی شدن این یادمان پرشکوه تاریخی کند.

معصوم علیزاده بیان کرد: باستان‌شناسان آن را پهناورترین تپه باستانی ایران می‌دانند و به عنوان نماد تاریخ کهن دیار همدان امروزی در فهرست آثار ملی جای گرفته است هم اکنون نیز چند قدمی تا ثبت جهانی آن مانده است.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند