همدان در حال اقدامات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه است

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛  محسن معصوم علیزاده اظهار داشت: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود که به صورت دقیق با پیگیری و همکاری دستگاه های متولی و خدمات رسان از جمله شهرداری همدان انجام شد.

وی با بیان اینکه طرح پیاده‌راه‌سازی ۶ خیابان اصلی شهر همدان بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری باید مورد بررسی قرار گیرد و طبق نظر مشاور به پیاده راه تبدیل شود، اظهار کرد: خیابان های بوعلی و اکباتاناز اواسط دهه ۹۰ تبدیل به پیاده راه شد البته یاده راه اکباتان نیازمند اجرایی طرح های تکمیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان اضافه کرد: در این راستا کاربری برخی از مشاغل فعال در پیاده راه اکباتان باید تغییر کند که در حال رایزنی با کسبه برای تحقق این مهم هستیم.

علیزاده افزود: طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی به زودی ارزیابان یونسکو اقدام به بررسی و بازدید از محدوده هگمتانه می کنند بنابراین نسبت به آماده سازی این محل برای ثبت جهانی اقدامات زیادی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: اقدامات زیادی برای حذف ترافیک شامل تعریض راسته حاج فضل الله، معبر باستان، تعریض موزه منطقه‌ای صورت گرفته است تا دسترسی به بازار آهن فروشان تسهیل شود البته در ادامه مسیر حاج فضل الله، معبری دیگری برای دسترسی به بازار آهن فروشان معبر باستان ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان یادآوری کرد: سال گذشته در نشستی با حضور مسئولان شهرداری و شورای شهر، آنها کارهای تملک و تخریب دو پلاک معبر باستان را پذیرفتند و هم اینک طرح های حفاظتی هگمتانه در حال انجام است.

علیزاده اضافه کرد: کارهای عملیاتی و پیمانکاری حدود ۱۵ کاروانسرا نیز انجام شده همچنین حفاظت ترانشه ها، حفاظت آثار دوره هخامنشی، پایه ستون‌های سنگی هخامنشی و آشکار سازی معابر دوران اشکانیان که در سنوات قبل کاوش شده، در حال انجام است.

وی گفت: سه کاروانسرای حاشیه تپه هگمتانه شامل کاروانسرای جلدی، شریف الممالک و یداللهی وجود دارد که ساماندهی آنها درحال انجام هستند.

وی بیان کرد: حذف سواره از عرصه هگمتانه و میدان اکباتان، ساماندهی کاروانسراها، بهبود وضعیت مسیرهای منتهی با عزم جدی مسئولان محقق شد.

ارزیابان یونسکو چند هفته دیگر با حضور در شهر همدان و بررسی تاریخ این کهن شهر، قرار است هگمتانه را در حافظه جهانی یونسکو ثبت کنند.

هگمتانه و مرکز تاریخی همدان گستره‌ای از محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌سینا و خیابان‌های تاریخی این محدوده را شامل می‌شود که در آستانه ثبت جهانی توسط یونسکو قرار دارد. محوطه‌ی باستانی هگمتانه مربوط به قرن ۱۷ پیش از میلاد و پایتخت اولین پادشاهان ایرانی یعنی مادها بوده است.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

۶۰ درصد شعب رأی گیری دور دوم انتخابات مجلس تمام الکترونیک هستند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات پیش بینی شده است که ۶۰ درصد آن تمام الکترونیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *