راه اندازی ۸۰ خانه محیط زیست در همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛، سیده مریم محمدی  بیان کرد: هدف از ایجاد خانه محیط زیست جلب مشارکت مردمی، فرهنگ سازی توجه به محیط زیست و حفظ آن برای نسل کنونی و آینده است.

وی اظهار داشت: برنامه هفته محیط زیست امسال متناسب با شعار جهانی “نهضت ملی برای کاهش آلودگی پلاستیکی” شروع شد چرا که زباله های پلاستیکی به یک معضل، بحران و چالش تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: در حال حاضر بسیاری از بسته بندی ها به صورت پلاستیکی است که تنها پنج درصد این پلاستیک بازیافت و مابقی در طبیعت، دریا و دیگر اراضی رها شده و دوباره به سفره ما باز می گردد.

محمدی ادامه داد: در این راستا برنامه های هفته محیط زیست همدان با پویش ۱۰۰ متر آغاز شد و از طبیعت گردان خواستیم تا محدوده ۱۰۰ متری خود را پاکسازی و عکس آن را برای محیط زیست ارسال کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر با مشارکت مردم پاکسازی شد افزود: این کار با هدف جلب مشارکت مردم و فرهنگسازی در زمینه خودداری از رها سازی زباله صورت گرفت تا افراد گذری، مسافران و رانندگان را نیز که شاهد این اقدام هستند نسبت به خودداری از رها سازی زباله های پلاستیکی همراه کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: در دولت سیزدهم پنج شهرستان تویسرکان، رزن، درگزین، بهار و فامنین از محل اعتبارات مصوب سفر و اعتبارات تملک به دستگاه پایش کیفی هوا مجهز شدند.

محمدی ادامه داد: همزمان با هفته محیط زیست به صورت ویدئو کنفرانس ۱۰۲ طرح محیط زیستی بهره برداری شد که سهم همدان افتتاح ۶ تصفیه خانه در شهرستان های اسدآباد، نهاوند، ملایر، فامنین و رزن است.

وی یادآور شد: با رصد شبانه روزی در حوزه فاضلاب صنعتی و الزام واحد صنعتی به ساخت تصفیه خانه ۲ هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی مدیریت شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: با توجه به خشکسالی و تغییر اقلیم، اساس برنامه هفتم توسعه کشور بر مبنای بهره وری مناسب از آب تنظیم شده است بنابراین نیاز به برنامه ریزی در حوزه آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی است.

محمدی اضافه کرد: در بخش صنعتی، بهره وری از آب به چند شکل تجلی می یابد نخست آنکه با الزام واحدهای صنعتی به ایجاد تصفیه خانه آب را بازچرخانی کرده و اجازه نداد آب پرت شود.

وی خاطر نشان کرد: ۲۰ واحد سال گذشته برای ایجاد تصفیه خانه شروع به ارائه برنامه کردند و ۲ هزار متر مکعب پساب مدیریت و مجدد از این پساب برای آبیاری فضای سبز و مزارع کشاورزی استفاده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: رها سازی فاضلاب در طبیعت سلامت و امنیت مردم را تهدید می کند و به تازگی در حوزه پسماند با نظارت و پایش های صورت گرفته ۵۰۰ تن لجن صنعتی کشف و فرد متخلف مکلف به پرداخت جریمه شد.

محمدی ادامه داد: ۷۵ تن پسماند شیمیایی و دارویی که حدود ۱۰ سال دپو شده بود با همت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی مدیریت و به محل های پیش بینی شده منتقل شد.

وی گفت: طبق قانون، مدیریت پسماند بر عهده واحد تولیدی است و محیط زیست تنها مکلف به نظارت، ارایه تذکر و صدور اخطاریه و معرفی افراد و نهادهای کم کار به مرجع قضایی است تا از دپو پسماندهای تهدید کننده علیه سلامت جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: طبق قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶، اداره کل حفاظت محیط زیست بر استقرار واحد صنعتی، تغییر خط و توسعه واحد نظارت دارد.

محمدی ادامه داد: تمام تلاش محیط زیست رسیدن به جایگاه حاکمیتی است و در این راستا اجازه آغاز عملیات اجرایی به هیچ طرحی بدون مجوز محیط زیستی و پیوست زیست محیطی داده نمی شود.

وی گفت: امسال ضوابط استقرار واحدهای صنعتی بازنگری و بسیاری از مواد حذف، جاهایی تسهیل یا ضوابط سختگیرانه پیش بینی و این ضوابط اسفند سال گذشته به دستگاه ها ابلاغ شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: امسال از سه هزار و ۹۹۸ استعلام واصله از سوی واحدهای صنعتی و خدماتی به اداره کل محیط زیست، برای ۹۵ درصد استعلامات مجوز صادر شد که نشان دهنده در پیش گرفتن مسیر توسعه پایدار در همدان است.

محمدی اضافه کرد: اداره کل محیط زیست با پنج درصد استعلامات مخالفت و سرمایه گذار را به تغییر محل کار، صنعت و نحوه فعالیت هدایت و تشویق کرد تا بتواند مجوز زیست محیطی دریافت کنند.

وی بیان کرد: طرح یک روز محیط بان همزمان با هفته محیط زیست با حضور امام جمعه، استاندار ، مسئولان قضایی و دیگر مسئولان و با هدف نشان دادن سختی کار محیط بانی صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: مجلس یازدهم به محیط زیست بی مهری کرد با این وجود انتظار می رود در حوزه احکام پیشنهادی سازمان محیط زیست در برنامه سند هفتم ما را کمک کند.

محمدی با بیان اینکه تالاب ها قلب محیط زیست هستند اظهار داشت: تالاب ها می توانند کارکرد بین المللی داشته باشد برای نمونه می توانند میزبان پرندگان مهاجر از کشورهای مختلف، زمستان گذرانی و جوجه آوری این گونه ها شوند.

وی تاکید کرد: تالاب ها به سه بخش فصلی، سیلابی و طبیعی تقسیم بندی می شوند که از هر یک باید بر اساس شناسنامه و نوع کارکرد انتظار داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه همدان دارای سه تالاب طبیعی با نام های آق گل ملایر ، چم شور و پیرسلمان اسدآباد است گفت: سال گذشته بارندگی ها موجب جوشش چشمه ها، آبگیری و سرریز شدن تالاب پیرسلمان اسدآباد شد.

محمدی ادامه داد: ۲ دریچه آب در تالاب پیرسلمان اسدآباد برای ایجاد تعادل ایجاد شد تا کشاورزان بتوانند حق آبه پیش بینی شده را برداشت کنند.

وی افزود: در حاشیه تالاب پیرسلمان برخی کشاورزان اقدام به کشت های پُر آب بر، کشت دوم و ایجاد چاه عمیق کردند که امسال با هماهنگی دادستان مقرر شد که تمام کشت های دوم حاشیه تالاب را شخم بزنیم چراکه در خشک شدن تالاب تاثیر می گذارد و این موضوع به جهاد کشاورزی و کشاورزان اطلاع رسانی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: مطالعات تالاب آق گل ملایر نیز صورت گرفته و حق آبه تالاب باید از طغیان آب رودخانه قره چای تعلق بگیرد که مکاتبه و رایزنی های لازم در این زمینه شده است.

محمدی ادامه داد: با وجود اینکه تالاب آق گل ملایر حدود سه سال خشک شده اما رها نشده است به گونه ای که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت دریچه بر روی آق گل به منظور تعدیل آب و ۴۰۰ میلیون تومان در ۲ سال متوالی برای آموزش جوامع محلی هزینه شده است.

وی درباره کمبود نیروی محیط بان نیز گفت: ۶۲ هزار هکتار از اراضی زیرپوشش محیط زیست با یک سوم چارت پیش بینی شده محافظت می شود و امسال درصدد جذب ۲۱ محیط بان و تعدادی کارشناس هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: برای جبران کمبود نیرو از تکنولوژی های جدید نظیر دوربین پایش تصویری با قابلیت دید در شب و کیفیت بالا استفاده شده و هم اینک سه دستگاه دوربین در منطقه حفاظت شده خانگرمز نصب شده و به زودی سه دستگاه دوربین در منطقه لشگردر ملایر از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری خریداری و نصب می شود.

محمدی گفت: همدان دارای هفت پاسگاه محیط بانی است که هم اینک ۶ پاسگاه فعال هستند و پاسگاه در دست ساخت گلپرآباد ملایر نیز هفته دولت افتتاح می شود.

وی درباره آخرین وضعیت سلیس کوبی ها ملایر نیز اظهار داشت: ۴۳ سیلیس کوبی در این شهرستان فعال هستند که همه آنها به فیلتراسیون مناسب و الکتروفیلتر مجهز شدند و این الکتروفیلترها همواره باید بر روی مدار باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان تصریح کرد: برخی مواقع به صورت عمدی برای کاهش هزینه برق واحد تولیدی، سهوی یا به علت نقص الکتروفیلترها از مدار خارج می شوند با این وجود در صورت بی توجهی این واحدها به الزامات زیست محیطی در لیست صنایع آلاینده قرار می گیرند.

محمدی افزود: با پیگیری مجدانه اداره کل حفاظت محیط زیست همدان در زمینه آلایندگی های واحدهای سیلیس کوبی، برای صدور مجوز جدید فعالیت این واحدها محدودیت هایی پیش بینی شده و شرایط برای تاسیس واحد جدید بسیار سختگیرانه شده است.

۱۶ تا ۲۲ خرداد هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب

غرب ایران - تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *