سیر همدان ثبت جهانی شد

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، علیرضا قاسمی فرزاد افزود: بعد از ثبت جهانی کشمش ملایر و گردوی تویسرکان این سومین محصول کشاورزی استان همدان است که به ثبت جهانی می‌رسد.

گفتنی است شرایط مناسب آب‌وهوا درکنار حاصلخیزی زمین‌های همدان موجب شده ‌تا این منطقه یکی از مستعدترین استان‌ها برای تولید سیر باشد، هرچند گسترش‌نیافتن صنایع تبدیلی و بسته‌بندی همچنان مسیرهای توسعه این محصول همدان را بسته ‌اما حالا با جهانی شدن سیر همدان به انتظار می رود این دو حوزه دوباره مورد توجه قرار گیرد.

قاسمی فرزاد استاندار همدان همچنین ‌در نشست با هنرمندان صنایع دستی استان به مناسبت هفته صنایع دستی اظهار داشت: در همدان مناطق نمونه گردشگری و مراکز تاریخی در هر فصل از سال بازدیدکنندگان زیادی دارد که لازم است برای معرفی فرهنگ غنی این استان در کنار این مراکز محلی برای عرضه صنایع دستی استان نیز در نظر گرفته شود.

وی به چرم و فرش همدان به عنوان قدیمی ترین صنایع دستی همدان اشاره کرد و افزود: متاسفانه چرم همدان فراموش شده و فرش نیز دیگر جایگاه سابق خود را ندارد بر همین اساس لازم است احیای بازارهای هدف فرش و تولیدات هدفمند چرم در همدان مورد توجه قرار گیرد.

استاندار همدان با انتقاد از عملکرد شرکت سیاحتی علیصدر در استفاده از فضای نمایشگاهی اطراف غار علیصدر نیز بیان کرد: ظرفیت خوبی در غار علیصدر در جذب گردشگران داخلی و خارجی،وجود دارد اما متاسفانه تا کنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و شرکت علیصدر در استفاده از فضای موجود اطراف غار عملکرد خوبی نداشته است بر همین اساس انتظار داریم این شرکت هرچه زودتر بازارچه دائمی محصولات صنایع‌دستی را در کنار این غار زیبا ایجاد کند.

قاسمی‌فرزاد همچنین با بیان اینکه  حمایت از زنان کارآفرین به ویژه  افرادی که در حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است، تاکید کرد: در حوزه صنایع دستی با توسعه فعالیت های خرد خانگی می توان نتایج ارزشمندی گرفت بر همین اساس حمایت از زنان در این بخش از اولویت های استان همدان در توسعه تولیدات صنایع دستی است.

وی افزود: رشد صنایع دستی یعنی رشد تولید و اقتصاد بر همین اساس از آنجا که دولت دغدغه رشد تولید را دارد بنابراین از فعالان حوزه صنایع دستی با نگاه توسعه تولید این محصولات حمایت ویژه خواهد شد.

در ادامه نیز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین کالاهای ارزآور بوده و در سال گذشته صادرات صنایع‌دستی استان۲۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است.

محسن معصوم‌علیزاده افزود: سهم صنایع‌دستی از میزان اشتغال استان ۴ درصد بوده که در شهری مثل همدان ۶۵درصد شاغلین حوزه صنایع‌دستی زنان هستند.

وی محصولات صنایع‌دستی را تبلور روح لطیف هنرمندان این حوزه دانست و گفت: کارهای هنرمندان صنایع‌دستی ماندگار بوده و برخی از آن‌ها قابل ارزش‌گذاری مادی نیست.

 

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *