اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به طرح انتقال آب از سد تالوار به همدان

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران ؛  علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در ادامه سفر‌های خود به تهران برای پیگیری مسائل و مشکلات استان با تشریح شرایط مرتبط با مشکلات ناشی از خشکسالی، گفت: طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان پس از سه سال وقفه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون با گذشت ۱۴ سال هنوز به پایان و بهره‌برداری نرسیده است.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: قرار بود که این طرح در مدت سه سال و در سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد که اختصاص نیافتن اعتبار، تامین نشدن منابع مالی و عدم پیگیری‌های جدی، موجب شد در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کند شدن روند اجرایی مواجه شود.

او گفت: تا اواخر سال ۹۱ طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و که این عوامل سبب شد این طرح پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

آبرسانی از سد تالوار به همدان، یکی از طرح‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان همدان در سال ۸۳ بود، اکه تاکنون، اجرای آن به طور کامل محقق نشده است.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دست‌یابی به توسعه پایدار در استان همدان، محدودیت منابع آبی استان و تشدید نیاز بخش‌های مختلف به آب مناسب برای مصارف است.

با توجه به بررسی ‎های کارشناسان، توزیع نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها، خشکسالی و کمبود منابع آب و حتی برداشت بی رویه از چاه‌ها در مناطق استان همدان، تأثیر بسزایی بر آب‌های زیرزمینی همچنین تالاب‌ها و دشت‌های استان داشته و آن‌ها را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

گرچه اقداماتی در راستای برطرف کردن این چالش مهم استانی، از جمله سدسازی در راستای تأمین منابع آبی شده، ولی همچنان انجام و اجرای این طرح بزرگ بر روی زمین مانده است.

این طرح با هدف تأمین بخشی از آب شرب بلند مدت شهر‌های همدان-کبودرآهنگ، لالجین، بهار، صالح آباد-پایگاه هوایی شهید نوژه و تعدادی از روستا‌های حوالی مسیر اجرایی می‌شود.

محل اجرای این طرح شمال غربی استان همدان و طول خط انتقال ۱۴۰ کیلومتر، از نوع لوله فولادی به قطر حداکثر ۱۶۰۰میلیمتر و ارتفاع پمپاژ ۵۶۲ متر است.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ با ظرفیت انتقال ۸۴.۵ میلیون متر مکعب در سال است و در ۱۴۰کیلومتر طول دارد.

استاندار همدان گفت: با توجه به افت سطح آب‌های زیر زمینی و کسری مخازن، کاهش آب دهی چاه‌ها، خشک شدن قنات ها، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها و میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تامین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین تامین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

قاسمی‌فرزاد گفت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد از جمله ظرفیت تامین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تاکنون داشته است باید هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

طبق مصوبات این دیدار، مقرر شد قرارگاه خاتم‌الانبیاء طرح را انجام داده و منابع مالی آن را نیز تأمین کند.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

۱۶۴ هزار‌ نفر متقاضی دریافت مسکن “قانون جوانی جمعیت”تایید شدند

غرب ایران - دبیر جوانی جمعیت در وزارت راه و شهر‌سازی گفت: با ابلاغ قانون جوانی جمعیت برای دریافت مسکن از اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ و اجرای پیش‌نیاز‌های آن تاکنون، ۱۶۴ هزار‌ نفر مشمول قانون ماده ۴ تایید نهایی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *