آما‌دگی همدان برای گسترش مراودات اقتصادی با مجارستان

غرب ایران – استاندار همدان گفت: استان همدان آمادگی کامل برای گسترش مراودات اقتصادی با کشور مجارستان را به خصوص در زمینه محصولات کشاورزی وگیاهان دارویی دارد.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، علیرضا قاسمی فرزاد در دیدار با سفیر مجارستان و در جمع شورای مشورتی بخش خصوصی استان همدان، اظهار داشت: در حوزه کشاورزی به خصوص محصولاتی مانند سیر و گردو ظرفیت های ویژه ای برای گسترش مراودات اقتصادی با مجارستان در استان همدان وجود دارد.

وی افزود: مجارستان ‌از سیاست‌های دولت ایران در توسعه روابط اقتصادی حمایت می‌کند و استان همدان نیز آماده همکاری دوطرفه و همچنین ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با این کشور است.

مقام عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه کشور مجارستان در حوزه صنعت فعالیت چشمگیری دارد، گفت: در حوزه خودروسواری، کشاورزی، فرهنگی و گردشگری ارتباطات خوبی می تواند بین همدان و کشور مجارستان ایجاد شود.

قاسمی فرزاد با تاکید بر تلاش‌های هرچه بیشتر برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری همدان و مجارستان گفت: اگرچه حوزه‌های صنعت و کشاورزی و انرژی‌های پاک زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور وجود دارد اما در بحث گردشگری نیز استان همدان با هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی می تواند برای مردمان مجارستان جذاب باشد و منجر به سفر گردشگران مجارستانی به همدان شود.

وی افزود: در حوزه صنایع دستی مانند سفال لالجین و مبل و منبت ملایر که همدان آوازه جهانی دارد فرصت صادراتی خوبی می تواند بین استان ما و کشور مجارستان در این زمینه ایجاد شود که ارزآوری خوبی را به دنبال داشته باشد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در اقصا نقاط همدان جذابیت برای فعالیت اقتصادی و تجاری با مجارستان وجود دارد، اذعان داشت: ما در همدان محصولات کشاورزی منحصر به فردی مانند گردو و سیر داریم که جهانی شده که فرصتی بی نظیر برای مراودات تجاری با کشور مجارستان را فراهم کرده است.

 اقتصاد بین المللی همدان سرعت خوبی پیدا کرده است 

 درادامه نیز معاون اقتصادی استاندار همدان گفت: در دو سال گذشته و با آغاز کار دولت سیزدهم و نگاه اقتصادی که استاندار همدان دارد اقتصاد بین المللی همدان سرعت خوبی پیدا کرده است.

سید مجتبی حسینی افزود: در دو سال گذشته تغییرات دیپلماسی اقتصادی را در همدان شاهد بودیم به طوریکه تاکنون استان میزبان ۸ سفیر در کشورهای مختلف بوده تا بتواند مراودات تجاری و اقتصادی خود را تقویت کند و توسعه دهد.

وی افزود: به جهت نقطه اشتراکات زیادی که بین همدان و مجارستان وجود دارد درخواست خواهر خواندگی با یکی از استان های کشور مجارستان را داریم.

 ایجاد بنگاه های سهامی مشترک بین واحدهای اقتصادی همدان و مجارستان 

این مقام مسئول همچنین اذعان داشت: درخواست داریم بازارهای مشترک با ایجاد بنگاه های سهامی مشترک با مجارستان شکل بگیرد که در این خصوص قطعا واحدهای اقتصادی استان همدان استقبال خواهند کرد.

حسینی ادامه داد: استان همدان آمادگی کامل در اعزام هیات های تجاری به مجارستان یا میزبانی از فعالان اقتصادی این کشور را دارد که انتظار داریم به این ظرفیت توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که حجم و مانایی صادرات از مباحث مهم است که کشورهای هدف نگران آن هستند این آمادگی وجود دارد که ۵۸ ظرفیت صادراتی استان همدان به مجارستان در کنار صادرات محصولات کشاورزی از نظر میزان حجم، درصد و نسبیت انتقال احصا شود و در اختیار سفارت به منظور معرفی بهتر در کشور مجارستان قرار گیرد.

معاون اقتصادی استاندار همدان با اشاره به آمارهای ملی و حجم صادرات و واردات تجارت خارجی کشور مجارستان با ایران نیز گفت: جمع تجارت مجارستان در سه سال گذشته با ایران قریب به ۵۶ میلیون دلار بوده که در مقایسه با اقتصاد بزرگ بازار مشترک مجارستان چیزی حدود ۰/۰۲ درصد است.

حسینی در پایان تاکید کرد: بررسی آمار تجارت خارجی مجارستان این انتظار را ایجاد می کند که باوجود ظرفیت های مشابهی که بین مجارستان و ایران وجود دارد در تجارت خارجی شاهد تعاملات بیشتر و مراودات گسترده تری با مجارستان باشیم.

انتهای پیام/م م

درباره‌ی خبرنگار1

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند