ذرت‌های موجود در انبارهای همدان مشکلی ندارند / ذرت قارچ‌زده، سالم‌سازی و به مصرف دام می‌رسد.

غرب ایران – موضوع “ذرت های آلوده در سیلوی اسدآباد” این روزها حسابی در فضای مجازی بازتاب پیدا کرده است، با این حال وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در جریان سفر به همدان چنین مساله ای را نادرست دانست و در پی انتشار مطالبی در رد صحبت های وزیر در یکی از رسانه ها امروز سازمان دامپزشکی اطلاعیه ای در این خصوص صادر کرد و بر عدم وجود مشکل در این محصولات تاکید کرد.

پایگاه خبری غرب ایران؛در بیانیه سازمان دامپزشکی که در اختیار برخی رسانه ها قرار گرفته، تاکید شده است: ذرت‌های موجود در انبارهای همدان مشکلی ندارند و ذرت قارچ‌زده، سالم‌سازی و به مصرف دام می‌رسد.

این اطلاعیه خاطرنشان کرده است: ادعای وجود ذرت فاسد در انبارهای همدان، ناشی از ناآشنایی با ادبیات تخصصی در تشخیص سلامت محصول و همچنین امکان سالم‌سازی به‌وسیله فرآیندهای مشخص انجام شده است و انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت‌های مدیران محترم باشد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت‌های مدیران محترم باشد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو مصاحبه وزیر محترم جهاد کشاورزی مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ در ارتباط با ذرت دامی موجود در انبارهای استان همدان، اعلام می‌دارد کلیه محموله‌های نهاده‌های وارداتی خوراک دام در مبادی ورودی توسط پست‌های قرنطینه سازمان دامپزشکی نمونه برداری و مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند که در صورت انطباق کامل بهداشتی، اجازه ورود و توزیع خواهند داشت، در غیر این صورت یا عودت داده می‌شوند یا با اخذ دستور از مقام محترم قضایی، امحا خواهند گردید.

محموله‌های دپو شده در انبارها، تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار گرفته و به مجرد مشاهده تغییرات ظاهری (ارگانولپتیکی) می‌بایست تحت آزمایش‌های لازم قرار بگیرند.

بالا رفتن درصد خاکستر و سوختگی سطح مانع از مصرف محموله نمی شود

این اطلاعیه خاطرنشان می سازد: برخی از معیارهای کیفی مانند بالارفتن درصد خاکستر و سوختگی سطحی، مانع از مصرف محموله نمی‌گردند بلکه بر اساس نتایج آزمایشگاهی حاصله، نوع مصرف تغییر خواهد کرد.

به عنوان مثال ذرت دارای سوختگی به کارخانجات خوراک دام جهت انجام فرایند اکسترود و حرارت دهی جهت تهیه پلیت انتقال می‌یابد.

امکان استفاده از ذرت های دارای آلودگی با فرایند حرارت دهی و سالم سازی

در این اطلاعیه همچنین آمده است: در صورتی که قارچ بیش از حد مجاز باشد، به شرط عدم تولید توکسین، تحت فرایند حرارت دهی و سالم سازی قرار گرفته و از نظر مصرف کاملا بی‌خطر خواهد بود.

در پایان این اطلاعیه نیز آمده است: لذا شفاف سازی این فرآیند و اطمینان بخشی به بهره برداران و تولیدکنندگان گرامی از وظایف خادمین ملت بوده و انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت‌های مدیران باشد.

بررسی وضعیت نهاده های دامی سیلوی اسدآباد از سوی دستگاه قضا

اما ماجرا و داستان ذرت های ذخیره سازی شده در همدان پیشتر و از آنجا شروع شد که یازدهم شهریور ماه جاری رییس قوه قضاییه طی تماس با رئیس کل دادگستری همدان خواستار بررسی فوری وضعیت نهاده های دامی (ذرت) ذخیره سازی شده در سیلوی پشتیبانی دام اسدآباد شد.

به دنبال این دستور، رئیس کل دادگستری همدان به همراه گروهی از کارشناسان برای بررسی موضوع از این سیلو بازدید به عمل آورد.

رئیس کل دادگستری استان همدان در جریان این بازدید که در رسانه ها منعکس شد، گفته بود: در این سیلو از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شده است و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد و به جهت طولانی شدن پروسه تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهادهای خارج از استان از جمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌شود، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است و طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملا اختیارات از استان‌ها سلب شده است.

این مسوول در ادامه اظهار کرده بود: در حال حاضر ۱۳ هزار تن نهاده دامی در این سیلو نگهداری می‌شود که ۶ هزار تن آن دچار آلودگی شده است و باید فرآوری روی آن انجام شود و حدود هفت هزار تن آن در معرض فساد قرار دارد که پس از بازدید میدانی صورت گرفته اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شده است.

مطابق صحبت های رئیس کل دادگستری همدان در این بازدید و تاکید بر فرآوری بخشی از محصول ذخیره شده که دچار آلودگی شده است، این مطلب را می رساند که امکان استفاده از این محصول با انجام برخی فرآوری ها وجود دارد.

در ادامه سخنگوی دادگستری کل همدان نیز اعلام کرد: بخشی از محموله یاد شده به میزان هفت هزار تن برای استفاده در اختیار یکی از واحدهای تولید کننده کالاهای اساسی در استان گلستان قرار گرفت.

این موضوع با سفر محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی به همدان همراه شد، اظهارات این عضو کابینه در جریان این سفر پیرامون ذرت های دپو شده در اسدآباد بازتاب زیادی داشت و منجر به واکنش هایی نیز شد، البته آقای وزیر اظهار نظر مستقیمی در این رابطه نداشت و در پاسخ به سوال خبرنگاران توضیحاتی در این خصوص ارایه داد.

ماجرای ذرت های آلوده در همدان چه بود؟

اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در خصوص موضوع ذرت های همدان

وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص گفت: هیچ ذرت آلوده ای در همدان وجود ندارد، این محصولات گواهی بهداشت دارند و آزمایش آنها در چندین نوبت انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر این ذرت ها دارای مشکل بودند از مبداء اجازه بارگیری به آنها داده نمی شد.

نیکبخت افزود: همدان استان پایلوت ذخایر استراتژیک نهاده دامی در غرب کشور محسوب می شود و حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده در این استان نگهداری می‌شود، نهاده های مورد اشاره بهمن ماه پارسال تخلیه شده که گواهی سلامت از استاندارد و دامپزشکی دارد.

وی با بیان اینکه حجم این نهاده ها ۲۱ هزارتن بوده است،افزود: سه هزار تن هم از قبل در انبار موجود بوده که پیش از بارگیری و فروش در محل نمونه برداریشده و فاقد آفت و آلودگی بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: افزود: از اسفند پارسال کار توزیع این نهاده ها انجام شده و تاکنون تنها سه هزار تن از ۲۱ هزار تن آن باقی مانده است و با اطمینان خاطر باید گفت محموله های بارگیری شده دارای گواهی سلامت بوده و مشکلی نداشتند.

این صحبت های وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگاران واکنش هایی را در پی داشت و یکی از رسانه ها نیز با عنوان “گزارش اشتباه به وزیر جهاد کشاورزی” اظهارات مطرح شده را نادرست عنوان کرد و در ادامه تصویر مکاتبات اداری دستگاه های مربوطه نظیر دامپزشکی و پشتیبانی امور دام را در ذیل این خبر منتشر کرد.

انعکاس این مسایل نگرانی و دغدغه خاطر مردم را به دنبال داشت و در پی آن سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مرجع تخصصی و قانونی تشخیص بهداشت نهاده های دامی اطلاعیه ای را صادر کرد که متن آن در صدر این گزارش آورده شده بود.

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید

غرب ایران - «مرد ابدی» نوشته معصومه سپهری از جمله کتاب‌های پرفروش نمایشگاه کتاب تهران در کمتر از یک هفته به چاپ دوم رسید.