آشنایی با اندیشه‌های انقلابی مقام معظم رهبری

به گزارش عرب ایران، انتشارات انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) بسته‌ کتاب «انقلابی! بخوان، انقلابی بمان» آشنایی با اندیشه‌های انقلابی رهبر معظّم انقلاب اسلامی را به مناسبت دهه‎ی فجر و چهلمین سالگرد شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرد. این بسته حاوی شش جلد کتاب درباره انقلاب اسلامی ایران در بیانات معظّمٌ‌له به شرح ذیل است:

۱٫ گفتمان معاصر

گفتمان معاصر، عنوان سلسله‌نوشتارهایی است در تبیین کلیدی‌ترین مفاهیمی که مورد نیاز جامعه‌ی امروز ماست و در بیانات رهبر حکیم انقلاب اسلامی مورد توجه یا اشاره قرار گرفته است. این نوشتارها بر آن است که ترسیمی جامع، مستند، کوتاه و ساختارمند در باب این مفاهیم ارائه دهد. فلسفه انقلابی بودن، چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی، راهکارهای ارتقاء مجموعه‌های بهره‌وری فرهنگی انقلابی، انقلاب عقلانی و منافع ملی و هویت ملی؛ چالش بزرگ انقلاب و نظام اسلامی از عناوین این مجموعه می‌باشند که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

۲٫ ره، رهرو، رهبر

کتاب ره، رهرو، رهبر به‌نحو بسیار جامعی به شخصیت و مکتب امام خمینی(ره) پرداخته است. فهرست موضوعی اثر شامل فصل‌هایی همچون شخصیت امام، خط امام(ره)، امام و انقلابِ اسلامی، انحرافات و دشمنی‌های با امام(ره)، انقلاب و خط امام، خدمات امام(ره)، آثار و برکات وجودی ایشان، وصیت‌ها و درس‌هایی که امام آموخت، علل و تفاسیرِ صحیحِ برخی مواضع و بیانات امام، روابط متقابل، بین امام و دیگران، امام و حوزه، خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام و بررسی ابعاد مختلف رحلت امام و مراسم سالگرد است. این کتاب با حجم ۱۱۱۰ صفحه‌ای خود، توانسته است تمام مطالب مورد نیاز درباره‌ی امام خمینی(ره) و مکتب و خطّ او را در خود جای داده است؛ لذا مطالعه‌ دقیق این اثر به تمامی شیفتگان آن امام نورانی توصیه می‌گردد.

۳٫ شب ظلمانی شاهنشاهی

در فصل کتاب شب ظلمانی شاهنشاهی به بحث نظر اسلام درباره‌ی سلطنت و تفاوت آن با نظام ولایت در اسلام پرداخته شده است. فصل دوم به مفاسد و زیان‌های عمومی دوران شاهنشاهی در ایران از ابتدا تا سال ۵۷ و فصل سوم به جنایات و خیانت‌های دوران قاجاریه اختصاص یافته است.

در بسیاری از بیانات رهبر معظّم انقلاب، مفاسد مشترک دوران پهلوی و قاجاریه در کنار هم مورد بحث قرار گرفته است و بنابراین فصل چهارم کتاب، این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

فصل پنجم کتاب مفاسد و زیان‌های اختصاصی دوران محنت‌بار پهلوی را در ۱۶ بخش مطرح می‌نماید. یکی از بزرگترین نعمات الهی بر ملّت ایران، وجود حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه) و انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی نقش بسزایی در از بین بردن آثار دوران محنت‌بار گذشته داشته است.

صورت و سیرت با شناساندن صورت و سیرت انقلاب با استفاده از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، راه حفاظت از آنها را برای ملت شریف ایران اسلامی تدوین شده است. بخش اول کتاب به معرفی اجزای صورت انقلاب اسلامی اختصاص دارد و در آن به طور جامع به هشت رکن اساسی آن اشاره شده است. بخش دوم کتاب به معرفی سیرت انقلاب و ارکان آن اختصاص یافته است و از آنجا که اهمیت حفظ سیرت به مراتب بیش از صورت آن است، حجم بیشتری از کتاب را در بردارد.

فصل اول این بخش به شاخصهای سیرت انقلاب پرداخته است. در بیان رهبر معظّم انقلاب اسلامی شاخص‌های سیرت انقلاب معرفی شده است؛ بنابراین این فصل به شرح اصول خط امام اختصاص یافته است. فصل دوم کتاب مطالبی با موضوع اهمیت حفظ سیرت انقلاب را در بردارد.

در فصل سوم با عوامل ماندگاری سیرت انقلاب و در فصل چهارم با عوامل آسیب‌زای سیرت انقلاب آشنا می‌شویم. فصل پنجم نیز مخاطب را با مسئولیت‌های اقشار مختلف اجتماعی، مسئولان و آحاد ملت شریف ایران نسبت به حفظ سیرت انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.

۵٫ هندسه‌ انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دبیر و کارشناسان دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیّت ملّی در تاریخ ۱۴/بهمن/۱۳۹۴ واژه‌ای جدید را به فرهنگنامه‌ انقلاب اسلامی اضافه کردند و آن تعبیر «هندسه‌ انقلاب» بود. ایشان راهکاری را برای استنباط ارکان هندسه‌ی انقلاب معرّفی کردند و آن، این که مخاطب با مراجعه‌ی مستقیم به کتاب صحیفه‌ی امام(قدّس‌سرّه) و استخراج کلمات پرتکرار میتواند به اصول انقلاب دست یابد. ایشان می‌فرمایند:

«براساس سخنان امام، موضوع «مردم»، «استقلال کشور»، «تدیّن و پایبندی به مبانی اسلامی»، «مبارزه با استکبار و زورگویی»، «مسئله‌ فلسطین»، «موضوع معیشت مردم»، «توجّه به مستضعفین و رفع فقر»، خطوط اصلی انقلاب هستند که از ترکیب آنها «هندسه‌ انقلاب» به‌دست می‌آید.»

 

این کتاب ۵۲۰ صفحه‌ای در هفت سرفصلی که معظّمٌ‌له بر اساس بیانات امام خمینی(قدّس‌سرّه) مطرح کردند، تنظیم شده و از کلمات و مطالب دیگری که نسبت به سایر کلمات، بسامد بیشتری داشتند و به لحاظ ارتباط موضوعی تحت عناوین اصلی قرار می‌گرفتند، نیز ذیل آنها استفاده شده است.

۶٫ روشنای آینده

روشنای آینده به طور جامع، وعده‌های صادق رهبر معظّم انقلاب در مورد آینده‌ پیش روی ملّت و نظام اسلامی را در خود جمع کرده است. موفّقیّت یک انقلاب، زمانی قابل ارزیابی است که دانسته شود آیا به اهداف خود رسیده است یا نه؟ بر این اساس است که بخش اوّل کتاب به بررسی آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. باید دانست که پیش‌بینی‌های معظّمٌ‌له نسبت به آینده‌ درخشان کشور، بر اساس بررسی‌های جامعی است که ایشان انجام داده‌اند و مبتنی بر ظرفیّت‌هایی است که در اختیار نظام اسلامی قرار دارد.

بخش دوّم این اثر ظرفیت‌ها و امکاناتی را معرّفی می‌کند که بر پایه‌ی آن، دستیابی به آینده‌ای نورانی و متعالی ممکن خواهد بود. اگرچه که یکی از ظرفیّت‌های نظام اسلامی، نیروهای مؤمن هستند که به برکت ایمان و استقامت ایشان، سنّت‌های الهی نیز به کمک میآیند و نوید آینده‌ای درخشان را می‌دهند، اما به خاطر وجود موانعی بیرونی و درونی، اینگونه نیست که آینده‌ روشن انقلاب خودبه‌خود به وجود آید بلکه در این زمینه مسئولیت‌هایی متوجه کارگزاران نظام و اقشار و خواص و آحاد مردم می‌کند.

در بخش سوّم و چهارم این اثر، به بررسی موانع درونی و بیرونی و همچنین مسئولیّت‌ها و وظایف پرداخته شده است. بخش پنجم کتاب نیز حاوی وعده‌ها و پیش‌بینی‌هایی است که در سال‌های مختلف توسّط رهبر معظّم انقلاب بیان شده است.

به مناسبت این ایام فرخنده و پرشکوه انتشارات انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی تخفیف ویژه‌ای برای بسته کتاب«انقلابی! بخوان، انقلابی بمان» در نظر گرفته است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این بسته به پایگاه اطلاع‌رسانی انتشارات انقلاب اسلامی WWW.BOOK-KHAMENIE.IR مراجعه کنند.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

اعطای نشان فتح به فرماندهان کل ارتش و سپاه

غرب ایران - حضرت آیت‌آلله خامنه‌ای فرمانده کل قوا طی مراسمی نشان فتح را به سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش و سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه اعطا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *