در خانه ماندن، کلید مقابله با کرونا

به گزارش غرب ایران ؛ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با تاکید بر اینکه  کلید مقابله با ویروس کرونا در خانه ماندن است، گفت: عدم حضور در اجتماعات، شستشوی صحیح و مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح، عدم مراجعه بی دلیل به مراکز درمانی، عدم توجه به توصیه‌های غیر پزشکی و در نهایت رعایت فاصله بین یک تا ۲ متر از افراد به خصوص در ارتباط با افراد مشکوک و یا محتمل از راههای مهم جلوگیری از شیوع کرونا می باشد.

بهروز کارخانه‌ای در دوره کرونا شناسی که با حضور امدادگران هلال احمر همدان برگزار شد با اشاره به اینکه تکثیر کرونا ویروس نوظهور از چین‌ها آغاز شد و کم کم به کشور ایران هم رسید و در حال حاضر حدود بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا به این ویروس آلوده شده‌اند، گفت: کرونا ویروس‌ها دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا شیوع می‌یابند.

وی با بیان اینکه این ویروس نوظهور دارای دو ویژگی است اول آنکه برای حدود ۹ روز بر روی سطوح زنده می‌ماند و دوم سرعت انتقال بالای این ویروس است که از فردی به فرد دیگر از طریق لمس و قطرات تنفسی منتقل می‌شود، گفت: مردم باید بدانند که ۸۰ تا ۹۰ درصد این بیماری به صورت خفیف تا متوسط است و گفته شده که بین ۵ تا ۱۶ درصد موارد از نوع شدید بوده که حدود ۲ درصد مرگ و میر دارد.

کارخانه‌ای گفت: این بیماری دستگاه تنفس فوقانی و دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می‌کند و در مراحل آغازین با علائم تنگی نفس، گلودرد، سرفه خشک، لرز، دردهای عضلانی، سردرد، اسهال با تب یا بدون تب تظاهر می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان با اشاره به درگیر شدن افراد پرخطر با این بیماری گفت: افراد مسن و همچنین افراد جوان‌تر که دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری ریوی هستند و یا افراد دارای نقص سیستم ایمنی به عنوان افراد پر خطر شناخته می‌شوند و این افراد باید بیشترین مراقبت بهداشتی را داشته باشند و خانه را امن ترین مکان برای خود بدانند.

وی تشریح کرد: افراد دارای علائم بیماری به ۳ دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول شامل موارد قطعی است که وجود ویروس از طریق آزمایشگاهی در بدن آنها اثبات شده است، دوم افراد مشکوک که دارای علام تنگی نفس، لرز، سرفه با تب یا بدون تب هستند یا اینکه دچار عفونت ریوی شده و در عکس قفسه صدری آنها علائم عفونت وجود دارد و دسته سوم افراد محتمل یا همان افراد مشکوک هستند که در ۱۴ روز گذشته با موارد قطعی ارتباط داشته یا سفر به مناطق اپیدمی داشته‌اند.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه تا کنون برای این بیماری واکسن یا دارو ساخته نشده و بهترین اقدام در خانه ماندن و عدم حضور در اجتماعات و رعایت بهداشت فردی به خصوص شستشوی دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب صابون یا مالیدن الکل ۷۰ درصد به دست‌ها است، گفت: افراد ولو اینکه مبتلا به این ویروس شده باشند باید در خانه بمانند و در صورت تشدید و تداوم علائم به مراکز بهداشتی مراجعه کنند که نشانه تشدید کبودی لب و صورت و تنگی نفس شدید و بی قراری، خواب آلودگی و گیجی است که باید جدی تلقی کرد و بیمار را به مراکز جامع و بیمارستان رساند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان یادآور شد: باید از مراجعه به بیمارستان و درمانگاه‌ها تا آنجا که می‌شود پرهیز کرد چراکه در حال حاضر بیمارستانها می‌توانند محل آلودگی به این ویروس باشند و طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی کمبود تجهیزات و ماسک در سطح جهان رخ داده و استفاده ماسک ساده تنها برای کسانی که سرفه دارند و یا در مراقبت با افراد بیمار هستند ضرورت دارد و ماسک n95 برای افرادی کاربرد دارد که در بخش‌های ویژه به مداوای بیماران مشغول هستند.

وی گفت: خودبیمارانگاری یعنی احساس و تصور مبتلا بودن به این بیماری در این روزها زیاد بوده و مردم باید با حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات و گزارش‌های ناصحیح صرفاً از طریق مراجع ذیصلاح و سایت‌های دانشگاهی یا جمعیت هلال احمر اطلاعات لازم را به دست آورند.

کارخانه ای در پایان گفت: از زمان شیوع کرونا ویروس جمعیت هلال احمر استان همدان خدمات بسیاری در زمینه آموزش، اطلاع رسانی و غربالگری بیماران آلوده به کرونا ویروس انجام داده است.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

غرب ایران - در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *