ساخت بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی در همدان/ احتمال بروز موج دوم آنفلوآنزا

به گزارش غرب ایران، رشید حیدری‌مقدم ب در جمع خبرنگاران با اشاره به استقرار مرکز کلان منطقه ۳ آمایشی دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در  دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: به طور کلی کشور در حوزه سلامت به ۱۰ کلان منطقه تقسیم شده و روسای دانشگاه‌هایی که از لحاظ علمی ظرفیت بالایی دارند به عنوان رئیس آن منطقه انتخاب می‌شوند.

وی بیان کرد: سال ۹۴ اولین بار موضوع کلان منطقه مطرح  شد و در ادامه در غرب کشور با تصمیماتی قرار بر این شد دبیرخانه یک سال در همدان و  یک سال در کرمانشاه باشد و بعد نیز نتیجه بر این شد که زمان استقرار دبیرخانه به دو سال یکبار تغییر یابد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان، کرمانشاه، ایلام، کردستان و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد جزو قطب منطقه ۳ هستند گفت:‌ قبلاً استان لرستان جزو کلان منطقه ۳ کشور بود اما امروز جزو خوزستان است که در تلاش هستند دوباره به منطقه ۳ برگردد.

وی با بیان اینکه فلسفه تشکیل کلان مناطق این است که تمام استراتژی‌ها و سیاست‌گذاری در حوزه آموزشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، پشتیبانی، دانشجویی و پژوهشی دانشگاه‌های عضو زیر نظر دبیرخانه است گفت:‌ اولویت اصلی ما این است که به دنبال انحصارگرایی نیستیم تا صرفا همدان رشد داشته باشد بلکه در تلاشیم تمام دانشگاه‌های منطقه ۳ با توجه به ظرفیت‌های موجود رشد کنند.

حیدری‌مقدم با توجه به وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در غرب کشور افزود: از لحاظ آموزشی در غرب شرایط بسیار خوبی داریم.

وی با بیان اینکه در دانشکده دندانپزشکی تمام تخصص‌های این رشته و ۹۸ درصد پی‌اچ‌دی‌های اصلی را داریم گفت: معاونان دانشگاه ابن سینا توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی در غرب کشور را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان که اینکه روسای دانشگاه‌ها به وفاق و همدلی رسیده‌اند که از تمام ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند افزود: در بررسی دبیرخانه هیات امنای غرب کشور ،۶ دانشگاه به عنوان دانشگاه‌های سرآمد در برنامه‌های عملیاتی دانشگاه بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور انتخاب شدند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌هایی که بیش از ۹۰ درصد تعهد و برنامه داشتند به عنوان دانشگاه سرآمد شناخته شدند که البته این یک برنامه نرم‌افزارهای هوشمند دارد که روزانه از طرف وزارت بهداشت رصد می‌شود و ارزیابی از طرف ما صورت نمی‌گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از ۶ دانشگاه سرآمد کشور

حیدری‌مقدم بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی از ۶ دانشگاه سرآمد در بین تمام ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور است که در بین دانشگاه‌ها بالای ۹۴.۴ درصد تعهد برنامه داشته که اتفاق خوبی در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه به دنبال استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های غرب کشور برای پیشرفت آنها هستیم خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش در تمام رشته‌های علوم پایه، بالینی و دندانپزشکی به مراتب و با اختلاف بسیار ظرفیت بالایی از غرب کشور داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه در حوزه بهداشتی در بخش عمده‌ای از موضوعات نظیر آزمایشگاه و دپو واکسن دارو حتی شمال کشور را هم پوشش می‌دهیم گفت: معاونت توسعه دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال ۹۳ به عنوان دبیر معاون توسعه قطب غرب کشور فعال است.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه غذا و دارو از لحاظ تامین دارو و پوشش غرب کشور وضعیت بالایی نسبت به مناطق دیگر دارد افزود: در حوزه درمانی استان کرمانشاه زودتر از همدان جراحی قلب را آغاز کرده بود که خوشبختانه امروز در همدان نیز به ندرت بیماری به منطقه دیگر ارجاع داده می‌شود.

۲۲ درصد بیماران همدان متعلق به غرب کشور هستند

حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه ۱۸ تا ۲۲ درصد بیماران در بخش کلینیکی، سرپایی و بستری بیمارستانی  به جز همدان متعلق به غرب کشور هستند گفت: در حوزه پژوهشی نیز اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی با بیان اینکه همدان در حوزه هیات علمی نیز شرایط منحصر به فردی دارد افزود: رشته‌های بیشتری در تحصیلات تکمیلی داریم و وضعیت ما نسبت به غرب کشور مناسب است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اهمیت استقرار دبیرخانه کلان منطقه آمایشی ۳ کشور در همدان خاطرنشان کرد: هر فعل و انفعالی که منجر به یک اتفاق در دانشگاه‌های غرب کشور می‌شود باید با امضای رئیس دبیرخانه برسد، به عنوان مثال اگر هر دانشگاهی بخواهد رشته‌ای ایجاد کند یا دانشکده‌ای تاسیس کند در نهایت رئیس قطب تصمیم می‌گیرد.

وی تاکید کرد:‌ ما به دنبال این هستیم در حوزه سلامت مردم، وحدت رویه و عدالت در توزیع منابع سلامت را شاهد باشیم و تمام تلاش ما توسعه متوازن و همگون دانشگاه‌های غرب کشور است.

حیدری‌مقدم در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پزشکان دانشگاه علوم پزشکی مصاحبه‌ای با صدا و سیما ندارند و می‌گویند این موضوع به آنها ابلاغ شده است گفت: عدم تمایل پزشکان در مصاحبه با صدا و سیما مبتنی بر هیچ رفتار سازمان‌شده‌ای نیست، ارتباط بسیار خوبی بین همکاران ما و صدا و سیما وجود دارد و اگر کسی تمایلی به مصاحبه ندارد ناشی از نظر شخصی اوست نه  ابلاغ دانشگاه.

وی با قدردانی از اطلاع‌رسانی به موقع رسانه‌ها در کنترل آنفلوآنزا در استان افزود: در ماه‌های اخیر بار بسیار جدی از بیماری آنفلوآنزا را داشتیم که خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع کمترین عوارض را شاهد بودیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا نقش رسانه‌ها در توسعه کشور را انکارناپذیر دانست و با بیان اینکه انتشار اخبار نادرست هم به بحران ملی دامن می‌زند گفت: موج دوم بیماری آنفلوآنزا که احتمال ایجاد آن وجود دارد، از نوع «B» است که البته در این زمینه دغدغه‌ای نداریم.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا در مجموع بد نیست و می‌تواند ایمنی را هم ایجاد کند تاکید کرد:‌ اپیدمی که در خصوص نوع «A» اتفاق می‌افتد، معمولا بین ۵ تا ۱۰ سال ایمنی در جامعه ایجاد می‌کند و می‌تواند مفید باشد.

وی با بیان اینکه در دوره قبل و نیز در حال حاضر کمبود واکسن آنفلوآنزا نداشتیم و در گروه‌هایی که نیاز بوده استفاده شده است گفت: به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم همه این نوع واکسن را استفاده کنند اما در خصوص افرادی دارای بیماری زمینه‌ای، مشکلی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اخذ مجوز راه‌اندازی رشته پزشکی از سوی دانشگاه آزاد واحد همدان اظهار کرد:‌ دانشگاه آزاد همدان فعلا موافقت اصولی پذیرش دانشجوی پزشکی برای نخستین بار در غرب کشور را دریافت کرده است.

وی گفت: هر برنامه‌ای بتواند ظرفیتی برای استان همدان ایجاد کند و در قالب فضای کارشناسی، علمی و آکادمیک باشد حمایت خواهیم شد.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه هنوز دانشگاه آزاد زیرساخت‌ لازم برای راه‌اندازی رشته پزشکی را ندارد اما تمام تلاش ما کمک به آنهاست تأکید کرد: در حوزه طرح پزشکی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هیچ کس پشت صف نیست، در ایران پزشکی را پشت صف طرح نداریم.

وی با بیان اینکه بین چهار تا پنج ترم اول رشته پزشکی علوم پایه است که دانشجو به تجهیزات علوم پایه و نه تجهیزات کلینیکی و بیمارستانی نیاز دارد گفت: سه ترم نیز فیزیوپاتولوژی را باید گذراند که نیاز به بیمارستان نیست اما  بعد از آن باید وارد بیمارستان شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه مسوولان دانشگاه آزاد فرصت بسیار محدودی دارند و در حال حاضر نیز دانشجویان پرستاری آنها را ما آموزش می‌دهیم گفت:‌ آموزش‌های پایه رشته پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد توسط خود آنها ارائه می‌شود اما آموزش بیمارستانی را ما ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به گلایمندی یکی از خبرنگاران مبنی بر کم بودن فضای فیزیکی بیمارستان‌ها افزود: با توجه به بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها وضعیت بسیار خوبی داریم، البته وضعیت در مرکز استان در حد انتظار نیست.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه این موضوع به خاطر آن است که بیمارستان فاطمیه و سینا بیش از ۷۰ سال قدمت دارند گفت: در تلاشیم دو کار بزرگ در این حوزه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان اکباتان در اختیار ما نیست و متولی آن مسکن و شهرسازی است که آنها نیز در تلاشند منابع لازم تامین شود گفت: به دنبال ساخت بیمارستان دیگری در قالب یک‌هزار تختخواب هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه این بیمارستان سه فاز دارد که یک فاز آن ۳۰۰ تخت است و ۷۰۰ تخت آن نیز در فاز دوم و سوم است و در تلاشیم به نتیجه برسانیم خاطرنشان کرد: با دانشگاه آزاد مذاکره کرده‌ایم زمینی در اختیار ما قرار دهند.

وی با بیان اینکه توافق کرده‌ایم ۱۰ هکتار زمین در اختیار ما قرار گیرد که هشت هکتار متعلق به دانشگاه آزاد است و دو هکتار متعلق به شهرداری افزود: دسترسی به زیرساخت‌ها در زمین مورد نظر مناسب است و می‌توانیم با دانشگاه آزاد دومنظوره کار انجام دهیم تا شمال شهر همدان نیز از لحاظ درمانی پشتیبانی خوبی شود.

پیگیری ساخت بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی در همدان

حیدری‌مقدم با بیان اینکه طرح اولیه مطالعه شده و نقشه اولیه در فاز اول طراحی شده است تاکید کرد: مبلغی برای آن در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شده که امیدواریم با تامین زمین  کلنگ‌زنی شود.

وی با اشاره به اینکه تقریبا با این وضعیت از سرانه‌ فضای فیزیکی عبور می‌کنیم گفت: در تمام دنیا در حوزه اقتصاد سلامت، بیمارستان زیر ۵۰۰ تخت خواب توجیه اقتصادی ندارد چرا که تمام بیمارستان‌ها به یک اندازه زیرساخت نیاز دارند.

پیگیری راه‌اندازی بیمارستان «وی آی پی» در همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه تمام تلاش ما این است تا پایان این دولت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی را به سرانجام برسانیم چراکه ظرفیت‌های منحصر به فردی در توریسم سلامت داریم افزود: همدان در حال حاضر می‌تواند بخش عمده‌ای از بیماران عراق را پوشش دهد و ما به دنبال ایجاد بیمارستان «NIP» در استان هستیم.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه کارتخوان اغلب پزشکان در مراکز درمانی خراب است که ممکن است موضوع فرار مالیاتی مطرح باشد گفت: در بخش دولتی در تمام کلینیک‌ها یک ریال تبادل مالی صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه کسی کارت نداشته باشد.

همدان جزو سه استان بیشترین ضریب نفوذ کارتخوان در مطب‌های پزشکی

حیدری‌مقدم با بیان اینکه متولی بخش خصوصی سازمان نظام پزشکی است اما همدان جزو سه استانی بوده که بیشترین ضریب نفوذ کارتخوان در مطب‌های پزشکی را در کشور دارد افزود: شاید به طور موردی و خودجوش عنوان کنند که کارتخوان خراب است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۴.۵ میلیون ویزیت در کلینیک‌های ویژه و کلینیک بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی انجام شده که به طور متوسط هر فرد سه بار ویزیت شده است بیان کرد: نباید از حجم بالای کار همکاران و ایثار آنها در این حرفه غافل شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر خرابی دستگاه سی تی آنژیوگرافی بیمارستان قلب فرشچیان گفت:‌ با شرکت پشتیبان در حال مذاکره هستیم تا مشکل حل شود.

وی در خصوص طرح موضوع بازار سیاه جذب گردشگر سلامت از سوی یکی از خبرنگاران بیان کرد: در کشور چون ساختار مناسب برای توریسم سلامت وجود ندارد متاسفانه به شکل موردی برخی از افراد بیماری را به استان و کشور می‌آورند و با توافق یک پزشکی درمان صورت می‌گیرد.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه به دنبال ساماندهی توریسم سلامت هستیم افزود: مخالف این رویه هم  نیستیم چون در معرفی پزشکان و اشتغالزایی موثر بوده اما باید ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه در ارزیابی سازمان‌های مدیریتی، همدان به عنوان قطب توریسم سلامت شناخته شده است  خاطرنشان کرد: در تلاشیم توریسم سلامت به شکل جدی ساماندهی و قانونمند شود چراکه در حوزه اشتغالزایی و توسعه سلامت موثر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از خدمات بنیاد فرشچیان در ساخت مراکز درمانی در استان    گفت: مرکز جامع سرطان در مساحت ۲۵ هزار متر ایجاد می‌شود که در حال حاضر دستگاه‌های شتاب‌دهنده خریداری شده و فاز یک آن ‌در نیمه نخست سال ۹۹ بعد از دریافت مجوزها و برگزاری مناقصات آغاز می‌شود.

انتهای پیام/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

غرب ایران - در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *