زنگ خطر کودک همسری در استانهای همدان و زنجان

 به گزارش غرب ایران ؛ معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه زنگ خطر کودک همسری در استانهای همدان و زنجان به صدا درآمده است گفت: این ۲ استان در این زمینه از خراسان رضوی پیشی گرفته‌اند.

محمود عباسی در یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در استانداری همدان برگزار شد با بیان اینکه در ازدواج تنها سن بلوغ کفایت نمی‌کند بلکه باید در کنار این موضوع به رشد جسمانی، رشد روانی و رشد عقلانی فرد توجه کرد، به موضوع کودک همسری اشاره کرد و گفت: کودکان توان تحمل و پذیرش مسئولیت زندگی را ندارند.

عباسی کودک همسری را خشونت علیه کودکان برشمرد و با بیان اینکه عده ای این امور را منتسب به مذهب می دانند اما فرهنگسازی در این خصوص امری ضروری است، اظهار داشت: اگر دادگاه مصلحت عالیه کودکی را در نظر بگیرد کودک همسری را تایید نمی کند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری با بیان اینکه گزارشی مبنی بر اینکه رشد عقلانی، جسمی و فکری کودکی با سن کمتر از ۱۳ سال تایید شده باشد وجود ندارد، اظهار داشت: هر اقدامی که خارج از دایره قوانین صورت بگیرد جرم تلقی می شود و در مورد کودک همسری نیز انجام چنین کاری برای دفترخانه جرم بوده و والدین نیز شریک جرم محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه نگرش افراد نسبت به حقوق کودکان باید به عنوان یک مطالبه اساسی در بین مردم و مسئولان تغییر کند و در عمل به رسمیت شناخته شود، عنوان کرد: کودکان به خاطر شرایط سنی بیشتر از سایر گروه های جمعیتی در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و باید برای پیشگیری از این آسیب ها دستگاه های اجرایی وظایف خود را به درستی انجام دهند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری بهره‌مندی کودکان از آموزش و مصونیت در برابر برنامه های فضای مجازی را از جمله مسائل مهمی برشمرد که باید مسئولان  نسبت به آن حساسیت نشان دهند و گفت: دادستانی همدان باید از تضییع حقوق کودکان و کودک آزاری که کودک همسری نیز شامل آن می شود جلوگیری کند.

عباسی کودک را فردی دارای کمتر از ۱۸ سال برشمرد و افزود: نگاه به حقوق کودک باید از نگرش احساسی به حق مدارانه تغییر کند و حقوق کودکان به رسمیت شناخته شود.

عباسی با ابراز تاسف از اینکه گاهی کودکان تحقیر می شوند، افزود: احقاق حقوق کودکان نیازمند تغییر نگرش اجتماعی در جامعه است.

معاون وزیر دادگستری با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد اضافه کرد: به جز ایالات متحده آمریکا تمامی کشورها عضو این کنوانسیون هستند.

وی با اشاره به اینکه کلینیک حقوق کودک در همدان ایجاد می شود، عنوان کرد: سن ازدواج در کشور به بالای ۳۰ سال رسیده و باید قانون ازدواج آسان را اجرایی کرد.

 

کودک‌همسری نه تنها حکم فقهی ندارد بلکه توصیه اخلاقی نیز ندارد

همچنین نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: کودک‌همسری نه تنها حکم فقهی ندارد بلکه توصیه اخلاقی نیز ندارد.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی در یازدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در همدان افزود: مذهب هم کودک همسری را به این معنا قبول ندارد چرا که شرایط اجتماعی در یک هزار سال پیش با امروز متفاوت است.

وی با بیان اینکه قانونگذار سن رشد را ۱۸ سال معرفی کرده است اظهار داشت: سن ازدواج در جامعه  نیازمند مهندسی فرهنگی است که در این ارتباط باید تحقیقات و برنامه های مدونی اجرایی شود.

امام جمعه همدان اظهار داشت: تحقق حق برای کودک وابسته به شرایط است و در اسلام نیز برای اعمال حق نیازمند عقل منفصل است.

حجت الاسلام شعبانی موثقی خاطرنشان کرد: باید ازدواج از نظر عقلایی به نفع کودک باشد و مصلحت سنجی صورت گیرد و از کودک آزاری جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اعمال حق گاهی بلوغ و گاهی تمیز می خواهد و کودک به صرف بلوغ حق ازدواج و حق مالی پیدا نمی کند ادامه داد: ممکن است موضوعی،  فقهی باشد اما توصیه اخلاقی ندارد.

امام جمعه همدان با بیان اینکه فقه شیعه فقهی مبتنی بر عقلانیت و مبتنی بر فضای عقلایی است خاطرنشان کرد: حق به تمام داشته ها و دارایی انسان اطلاق می شود که در تکامل او تکمیل می شود و اگر در مورد کودک حق او تعریض شود باید به تکاملات او توجه شود.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب

غرب ایران - در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *