خالی ماندن ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه بوعلی سینا

به گزارش غرب ایران ؛ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: ۸۰ درصد از ظرفیت دانشگاه بوعلی در تمامی رشته‌های قابل ارائه در سالتحصیلی ۹۸ تکمیل شد و به علت نبود تکمیل ظرفیت در تمامی مقاطع برای سالتحصیلی جدید ۲۰ درصد از ظرفیت دانشگاه خالی می‌ماند.

دکتر حسن ساری‌خانی با بیان اینکه امسال ۱۸۴۵ نفر در مقطع کارشناسی، ۹۲۲ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱۸۶ نفر در مقطع دکتری پذیرفته شدند، افزود: از این تعداد در مقطع کارشناسی ۱۴۰۱ نفر، در مقطع کارشناسی ارشد ۶۷۹ نفر و در مقطع دکتری ۱۶۴ نفر در دانشگاه بوعلی ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به اینکه در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۱۱ نفر تحت عنوان استعدادهای درخشان و بدون آزمون پذیرفته شدند که ۹۲ نفر از آنها در دانشگاه بوعلی ثبت‌نام کردند، ادامه داد: در مقطع دکتری نیز ۴ نفر بدون آزمون و از طریق استعداد درخشان در رشته‌های مهندسی، شیمی و کشاورزی ثبت‌نام کردند.

ساری‌خانی با بیان اینکه بیشترین تقاضا در مقطع کارشناسی شامل رشته‌های حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و فنی مهندسی است، تأکید کرد: مهمترین شاخص مد نظر افراد برای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه مهیا بودن شغل با درآمد کافی است که منجر شده تا بیشتر افراد به رشته‌های پزشکی که از بازارکار برخوردار است، رجوع کنند و رشته‌های علوم پایه و کشاورزی مغفول بمانند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه امسال برای نخستین سال است که ثبت‌نام دانشجویان بدون آزمون به صورت جداگانه از کنکور سراسری صورت می‌گیرد، اضافه کرد: ۲۳۰ نفر از طریق سوابق تحصیلی و بدون کنکور پذیرفته شدند که تا کنون سازمان سنجش اسامی پذیرفته‌شدگان را به دانشگاه اعلام نکرده است.

ساری‌خانی همچنین رشته‌های بدون آزمون را اینگونه عنوان کرد: این رشته‌ها شامل رشته‌های علوم باغبانی، ترویج آموزش کشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات، علوم دامی، صنایع غذایی تویسرکان، زیست شناسی و زمین شناسی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه برای سالتحصیلی ۹۸ در رشته‌ فیزیک در مقطع کارشناسی به علت کمبود فضای آموزشی مجبور به کاهش ظرفیت از ۹۰ دانشجو در سالتحصیلی ۹۷ به ۵۵ دانشجو در سالتحصیلی ۹۸ شدیم، بیان کرد: در دو رشته فنی مهندسی و مدیریت در دانشگاه‌های اقماری نیز به علت افزایش سطح کیفی آموزش در مقطع کارشناسی برای سالتحصیلی ۹۸ پذیرش را متوقف کردیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه ورودی‌های جدید مقطع کارشناسی‌ارشد از سطح علمی مناسبی برخوردار هستند و از ورودی‌های سال قبل خود دارای  توانمندی بیشتری هستند، گفت: در این مقطع تحصیلی نسبت به سال گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم.

ساری‌خانی با اشاره به اینکه برای سال‌تحصیلی جدید در مقطع کارشناسی‌ارشد ۲۰ درصد توسط دانشگاه و ۲۰ درصد نیز توسط وزارت علوم از میزان ظرفیت‌ها در این مقطع کاسته شد، افزود: در یکسال گذشته رشته‌های حقوق بین الملل، علوم مهندسی صنایع غذایی گرایش فناوری موادغذایی، مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور و مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستم‌های کامپیوتری در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته و نیز در مقطع دکتری رشته‌های جامعه شناسی گرایش جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران و روانشناسی اضافه شدند.

وی تعداد رشته‌ها را به ترتیب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ۵۸، ۱۱۸ و ۹۷ رشته عنوان کرد و ادامه داد: در تمامی رشته‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرش داریم اما در مقطع دکتری از این تعداد تنها ۶۰ رشته پذیرش صورت گرفته است.

ساری‌خانی عنوان کرد: ظرفیت رشته‌های کشاورزی نیز کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که از طرف سازمان سنجش اعلام شده در مقطع کارشناسی در هر سال حداکثر ۲۰ نفر امکان پذیرش دارند که این موضوع در سال ۹۸ سومین سالی است که اجرا می‌شود و علت آن نیز در مصوبه سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در مجموعه کشاورزی تنها وزارت جهادکشاورزی در مورد ظرفیت دانشگاه‌ها اعلام نظر کند که بنا به نظر وزارت کشاورزی در کلیه مقاطع تحصیلی از ظرفیت‌ها کاسته شده است.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *