نخستین کتابخانه عمومی سیار شهری کشور در همدان راه اندازی شد

یه گزارش غرب ایران ؛ نخستین کتابخانه سیار شهری کشور در قالب یک اتوبوس با نام “یار مهربان” و ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب امروز /دوشنبه/ در همدان راه اندازی شد تا از این پس مردمان مناطق حاشیه ای و محروم این دیار دسترسی آسانتری به کتاب های مورد علاقه خود داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان در آئین آغاز بکار کتابخانه عمومی سیار شهر همدان گفت: ۱۱۴ کتابخانه عمومی در سطح استان دایر است که ۲۴ باب آن در شهر همدان به کتابخوان ها خدمات ارائه می کند.

عاطفه زارعی از همه حامیان کتاب قدردانی کرد و افزود: در برخی نقاط که زیرساخت های لازم برای مطالعه وجود ندارد کتابخانه سیار وظیفه انتقال کتاب ها را به مردم بر دوش می گیرد.

وی افزود: این کتابخانه سیار هزینه های بسیاری برای راه اندازی داشته که امیدواریم به ثمر بنشیند و به اهداف مورد نظر برسد.

زارعی گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ جلد کتاب، نشریات و مجله های گوناگون برای رده سنی بزرگسالان و کتاب های کودک و اسباب بازی برای قشر خردسال در این کتابخانه گردآوری شده است.

به گفته وی کتابخانه سیار شهری مجهز به جعبه کمکهای اولیه، کپسول آتش نشانی و دوربین مداربسته برای ایجاد امنیت و اینترنت بی سیم برای کاربران است.

یار مهربان به دنبال یار

شهردار همدان نیز در این آئین به استفاده بهینه از امکانات و فضاهای شهری برای اجرای طرح های کتابخوانی تاکید کرد.

عباس صوفی گفت: ترویج کتابخوانی از وظایف شهرداری و از شاخص های توسعه یافتگی مدیریت شهری محسوب می شود که در این راستا تلاش می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم افزایی دستگاه های اداری و تعامل با نهاد کتابخانه های عمومی می تواند منجر به کارهای ابتکاری و خلاقانه باشد که مردم پسند است.

همدان شایسته پایتختی کتاب 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان نیز اهمیت ارتقای سطح علمی و آگاهی شهروندان را به مسئولان گوشزد کرد و گفت: قدرت تجزیه و تحلیل شهروندان از طریق مطالعه افزایش پیدا می کند.

رضوان سلماسی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از سیاست های شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: کارهای خوب و ارزشمندی با مشاوره و هدایت نهاد کتابخانه های عمومی مانند طرح پایتخت کتاب و نقاشی های دیواری در سطح شهر با موضوع کتاب را در دست پیگیری داریم.

وی خاطر نشان کرد: کتابخانه سیار از همین طرح ها بود که اجرای آن را برای افرایش سواد شهروندان لازم دانستیم و امروز به نتیجه رسیده است.

کتابخانه سیار ایجاد توازن فرهنگی

رییس انجمن ارتقای علمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این آئین اظهار داشت: کتاب می تواند مسیر زندگی افراد را تغییر داده و در راه درست قرار دهد و کتابخانه سیار این کار را به بهترین شکل انجام می دهد.

محمد حسن زاده تاسیس کتابخانه سیار در شهر همدان را کاری در تراز جهانی دانست و افزود: نمونه این طرح در کشورهای مترقی در حوزه فرهنگ و هنر به وفور پیدا می شود.

وی  تبادل و توازن فرهنگی در همه نقاط شهر را از مزایای کتابخانه سیار برشمرد و خاطرنشان کرد: اجرای چنین طرح هایی یک اقدام ستودنی است.

این مروج کتاب، همدان را الگویی برای بقیه شهرهای کشور دانست که باید این خبر خوش به گوش آنها برسد.

کتابخانه سیار یک دستگاه اتوبوس است که در اختیار یار مهربان قرار گرفته و از اول مهرماه در سطح شهر به دنبال یار کتابخوان می گردد.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

توزیع میوه شب عید همدان آغاز شد

غرب ایران- مدیر تعاون روستایی استان همدان گفت: ۶۰۰ تن میوه شب عید شامل سیب و پرتقال در این استان تامین شده و از صبح امروز (شنبه) ۲۶ اسفند توزیع آن شروع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *