۵۳۸ بیمار مبتلا به تب مالت در همدان شناسایی شدند

به گزارش غرب ایران ؛ رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اعلام اینکه در سه ماهه نخست امسال ۵۳۸ نفر مبتلا به تب مالت در همدان شناسایی شده است، گفت: ۸۳ درصد موارد ابتلا به بیماری تب مالت در مناطق روستایی گزارش شده است.
جلال‌الدین بطحایی با بیان اینکه تب مالت بیماری شایع بین انسان و دام است وعامل ایجادکننده آن یک نوع باکتری بروسلاست که طیفی وسیع از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند، افزود: در سال گذشته هزار و۲۳۱ نفر در همدان به تب مالت مبتلا شدند که حدود بروز آن ۷۲ در ۱۰۰ هزار بوده است.
وی با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست امسال ۵۳۸ نفر مبتلا به تب مالت در استان همدان شناسایی شدند، اظهار کرد: تب مالت می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود و این باکتری وقتی وارد بدن می شود، بر روی اعضای مختلف چون خون، غدد لنفاوی، کبد و طحال اثر می‌گذارد.
بطحایی با بیان اینکه تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی شود، اضافه کرد: ۸۳ درصد موارد ابتلا به تب مالت در مناطق روستایی گزارش شده است.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان همدان مصرف لبنیات آلوده، تماس با دام آلوده و جنین سقط شده از دام را از راه های انتقال تب مالت به انسان برشمرد و عنوان کرد: لبنیات سنتی در صورت عدم دقت در تهیه آن باعث انتقال بیماری به انسان می شود.
وی تماس حداقلی با دام، استفاده از وسایل حفاظتی در حین تماس با دام، استفاده از لبنیات پاستوریزه را از راه  های پیشگیری از ابتلا به تب مالت برشمرد و بیان کرد: برای اطمینان از سلامت کامل شیر باید پس از رسیدن به نقطه جوش ۵ دقیقه بیشتر جوشانده شود و پنیر تهیه شده به روش سنتی را دوماه در آب نمک گذاشته تا باکتری موجود در آن از بین برود.
بطحایی با بیان اینکه تب و درد مفاصل از علائم شاخص تب مالت است، عنوان کرد: مدت درمان این بیماری حداقل ۸ هفته است و درمان باید تحت نظر پزشک انجام شود.

انتهای پیام/خ

درباره‌ی خبرنگار2

همچنین ببینید

آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا

غرب ایران - راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنجشنبه ۹ فروردین ماه آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *