ابتلا به تب مالت در همدان ۳۳ درصد افزایش یافت

به گزارش غربب ایران ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بابیان اینکه سال گذشته تعداد ۱۲۰۰ مورد ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان گزارش شد، گفت: بروز تب مالت در استان همدان ۳۳ درصد افزایش یافت.

رشید حیدری مقدم در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان که در استانداری همدان برگزار شد، پیرامون شیوع بیماری تب مالت در همدان اظهار داشت: شهرستان‌های نهاوند و اسدآباد دغدغه‌های جدی در زمینه بیماری تب مالت دارند و این بیماری در استان همدان در حال شیوع است.

وی بابیان اینکه سال ۹۶ تعداد ۹۲۸ مورد تب مالت در استان همدان گزارش شد که در سال ۹۷ به یک هزار و ۲۰۰ مورد رسید، گفت: این آمار بیانگر آن است که موارد بروز تب مالت در همدان نسبت به سال ۹۶ حدود ۳۳ درصد افزایش داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه با ابزار و تجهیزات امروز نمی‌توان به جنگ مسائل و مشکلات فردا رفت، عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهمی که امروز در دنیا وجود دارد بیماری‌های غیرواگیر است.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی و آغاز اجرای بسیج ملی فشارخون اشاره و اظهار کرد: در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیون مرگ در اثر فشارخون در جهان رقم خورده و بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور ایران یک سوم افراد بالای ۳۰ سال فشارخون دارند اما تنها ۱۹ درصد کنترل انجام می‌دهند زیرا ۶۰ درصد این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.

حیدری مقدم عنوان کرد: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ حدود ۳ برابر ابتلاء به فشارخون در کشور افزایش یافته و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در اثر فشار خون فوت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به فشار خون که در این طرح شناسایی می‌شوند حدود ۲ میلیون نفر برآورد شده‌است، اضافه کرد: در استان همدان باید ۸۵۵ هزار نفر در این طرح ارزیابی فشارخون داشته باشند که ۵۴۰ هزار نفر جمعیت شهری هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بابیان اینکه فشارخون افراد در این طرح در سامانه سیب به ثبت خواهد رسید، گفت: ۹۸ درصد اطلاعات جمعیتی استان همدان در سامانه سیب وارد شده و تنها در شهرستان‌های همدان و ملایر ثبت در سامانه کمتر بوده است.

وی تغییر سبک زندگی و افزایش سطح تحرک افراد را از جمله راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلاء به فشارخون برشمرد و افزود: اگر ۳ درصد مصرف نمک را در سفره روزانه خانوار را کم کنیم ۳۰ درصد مرگ و میر در اثر ابتلاء به فشار خون کاهش می‌یابد.

حیدری مقدم ادامه داد: اطلاع رسانی این طرح از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد منظور شده و از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیرماه اجرای طرح در دستور کار قرار دارد که بیماران کلیوی و مادران باردار بدون محدودیت سنی مشمول طرح هستند.

وی تأمین زیرساخت‌ها و ارائه آموزش‌ها انجام شده و مراکز سلامت، تیم‌های سیار، خانه‌های بهداشت آماده اجرای طرح شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا حذف غذاهای فست فودی را الزام زندگی سالم و عدم ابتلاء به فشارخون دانست و گفت: پیتزا، سوسیس و کالباس صنعتی، انواع نوشیدنی‌های گازدار، روغن مارگارین، انواع شیرینی‌های چرب، لوازم آرایشی به‌ویژه لاغرکننده‌ها و دخانیات بر فشار خون تأثیر دارند.

وی بابیان اینکه هیچ گونه داروی لاغری در دنیا وجود ندارد و تمام داروهایی که با این عنوان عرضه می‌شوند غیرمؤثر، مضر و از عوامل بالا برنده فشارخون هستند، گفت: این قبیل کالاها و هر کالای مرتبط با حوزه سلامت باید به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده شود تا مجوز تبلیغ بگیرد.

انتهای پیتم/ف

درباره‌ی خبرنگار3

همچنین ببینید

قدردانی رهبر انقلاب از عملکرد نیروهای مسلح در حوادث اخیر

غرب ایران - جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *