بانک جهانی: تورم مواد غذایی در ایران کاهش یافت

غرب ایران – بانک جهانی از کاهش تورم مواد غذایی در ایران طی ۱۲ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ به ۳۷.۴درصد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری غرب ایران، بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم ۱۲ماهه مواد غذایی در ایران منتهی به سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) را ۳۷٫۴ درصد اعلام کرده است.

تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل کاهش و نسبت به یک سال قبل کاهش قابل توجه داشته است. در ۱۲ماهه منتهی به اوت ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) نرخ تورم مواد غذایی در ایران ۳۸ درصد اعلام شده بود که این رقم در ماه سپتامبر به ۳۷٫۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین طی یک سال گذشته نرخ تورم مواد غذایی در ایران تقریباً نصف شده است. در اکتبر ۲۰۲۲ برابر با مهر ۱۴۰۲ نرخ تورم مواد غذایی در ایران به ۷۱٫۴ درصد رسیده بود. پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت مواد غذایی در ایران افزایش قابل‌توجهی یافت و نرخ تورم این مواد در اوج خود به ۸۰٫۳ درصد رسید اما از ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت امسال) شاهد روند نزولی تورم مواد غذایی در ایران بوده‌ایم.

*ونزوئلا، لبنان و آرژانتین در صدر کشورهای جهان از نظر تورم مواد غذایی

میان کشورهای جهان، ونزوئلا رکورددار نرخ تورم مواد غذایی بوده است، نرخ تورم ۱۲ماهه مواد غذایی منتهی به ماه سپتامبر در این کشور به ۳۱۸ درصد رسیده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

لبنان با تورم ۲۳۹درصدی و آرژانتین با تورم ۱۵۰درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. نرخ تورم مواد غذایی در ترکیه نیز ۷۵٫۷ درصد برآورد شده است و ترکیه با این نرخ تورم در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است.

انتهای پیام/+ع ه

درباره‌ی خبرنگار4

همچنین ببینید

دیدار کارگران با رهبر انقلاب

غرب ایران - رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند